Gå til innhold

Hvordan lære baby å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8 mnd, babler og babler, sier lalalalalala masse! og har sagt pappa i snart en mnd. Det virker som han sier pappa bevisst da han gjør det hvis han ser pappaen sin. som når han kommer hjem fra jobb, eller jeg sier, hvor er pappa hen? og han snur seg og sier pappa. Hadde jo vært fint om han snart lærte å si mamma også. hehe

og andre ord som se, der, meg, lys.

hva var din lille sine første ord? når kom dem? og finnes det noen triks for å hjelpe barn til å lære seg ord? Noen bøker som er å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her sa gutten vår pappa når han var 8,5 mnd ca. Nå er han 13 mnd og sier hei, hade, mamma, Hebbe (hunden til mine foreldre) og noen små ord ellers. Vet ikke om man kan lære dem på stort andre måter enn å sette ordene til gjenstand, hendelser, mennesker ;) Er hvertfall det vi gjør, og bruker "mine første ord" bøker flittig, men han liker best å si/rope "løløløløl" eller "bababa" ;) Av og til kommer det et nytt ord, og da blir de flittig brukt :)

Skrevet

Språket kommer(som alt annet) når de er klare for det. Prat normalt og tydelig til barnet. å bli lest for er god språkstimulering.

Og ofte er det sånn at barn som er tidlig motorisk er sene språklig og omvendt. De klarer som oftest ikke å utvikle seg på begge områder samtidig.

Dette har jeg sett tydelig hos begge mine. Eldste var tidlig motorisk og veldig aktiv, han var og er sen språklig(3 år nå).

Yngste, nå 1 år, er sen motorisk, men langt tidligere språklig enn broren var. Ikke at hun er spesielt langt framme språklig, men ser en annen "interesse" for å herme etter oss og å bruke ord om ting enn vi såg hos broren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...