Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 ... trodde han virkelig de ikke skulle oppdage FB oppdateringen? My god, skulle tro at i hvert fall dommerne kjente til habilitetsreglene i norsk lovverk og var for kloke til 1) å skrive slike oppdateringer, og 2) å "glemme" å opplyse om det. Godt de fant ut av det såpass tidlig i saken da, så de ikke skal kjøre alt om igjen... For en amatør!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Han skrev det kanskje før han ble trukket ut til å være meddommer. Men han burde skjønt selv at han dermed burde bedt om fritak for å møte på grunn av habilitetsproblemer.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Vi sa nok alle mye den 23.juli og de som ikke sa det høyt eller skrev det ned tenkte det nok helt sikkert. Å være et menneske er ganske normalt.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Du har helt rett, han er en amatør. Du vet, meddommere er amatører, lekfolk, helt vanlige folk uten juridisk utdannelse. Når han skrev det, så ante han jo ikke at han skulle dømme i denne straffesaken. Når det er sagt, så burde han definitivt selv skjønt at det ville bli satt spørsmålstegn ved hans habilitet på bakgrunn av det han hadde skrevet i full offentlighet. Så jeg er enig med deg at han burde ha oppgitt dette på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Det er sant, men han er dommer i det norske rettsvesen! Er jo en grunn til at man alltid skal være nøytral som dommer, er jo ikke lov å være medlem av foreninger som rotaryklubber, Ikke kan man jobbe på si heller. Om han jobber i tingretten til daglig må man vel anse det som ganske sannsynlig å bli plukket ut til saken.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Det er sant, men han er dommer i det norske rettsvesen! Er jo en grunn til at man alltid skal være nøytral som dommer, er jo ikke lov å være medlem av foreninger som rotaryklubber, Ikke kan man jobbe på si heller. Om han jobber i tingretten til daglig må man vel anse det som ganske sannsynlig å bli plukket ut til saken. Nei, han er lekdommer. Vanlig mann i gata..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Du har helt rett, han er en amatør. Du vet, meddommere er amatører, lekfolk, helt vanlige folk uten juridisk utdannelse. Når han skrev det, så ante han jo ikke at han skulle dømme i denne straffesaken. Når det er sagt, så burde han definitivt selv skjønt at det ville bli satt spørsmålstegn ved hans habilitet på bakgrunn av det han hadde skrevet i full offentlighet. Så jeg er enig med deg at han burde ha oppgitt dette på forhånd. Ah, ok, men at han ikke oppga dette fatter jeg rett og slett ikke! De har vel fått opplysninger om habilitetsreglene før saken startet? Tror han virkelig at ikke en eneste av journalistene fra det gigantiske pressekorpset med jounalister fra hele verden sjekker opp på dommerne?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Det er sant, men han er dommer i det norske rettsvesen! Er jo en grunn til at man alltid skal være nøytral som dommer, er jo ikke lov å være medlem av foreninger som rotaryklubber, Ikke kan man jobbe på si heller. Om han jobber i tingretten til daglig må man vel anse det som ganske sannsynlig å bli plukket ut til saken. å være meddommer er ikke en jobb. Det er noe man blir trukket ut til å være. Jeg er lærer og står oppført på meddommerlisten ved tingretten i byen vår. Nå og da blir jeg trukket ut til å være meddommer og da må jeg ta fri fra min virkelige jobb, som er lærer. Mer skremmende at folk ikke vet hvordan systemet fungerer enn at en vanlig nordmann skriver noe i affekt på Facebook dagen etter en slik hendelse
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 alle er jo innhabile i denne saken. for alle har en drøss av meninger om den. du må hente noen fra etiopia eller lignende om du skal finne noen som ikke har satt seg inn i saken. dumt av han å skrive det på fb - sånn gennerelt. men jeg skrev også mye rart på fb de dagene etter 22/7.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Ja, jeg tror vel egentlig nesten alle og enhver som kunne blitt trukket ut som meddommer i denne saken kan kalles "inhabil". Jeg kan iallefall ikke påstå at jeg er spesielt objektiv i denne saken selv. Jeg er forøvrig enig med hun over her, det er litt synd at folk vet så lite om rettsystemet vårt som det kan se ut som..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå