Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 I går traff jeg en mamma som også har barn i 1.klasse. Hun forteller meg at sønnen hennes blir mobbet av noen eldre barn på skolen. Senere på kvelden kommer jeg på at det var jo hennes sønn som truet min sønn på "grisebank" i fjord høst fordi han ikke ville leke det samme som hennes sønn. Det var et par 2.klassinger som gikk i mellom og fikk hentet en voksen. Jeg tenker at det kan hende at denne gutten ikke forteller alt hjemme, at han faktisk har vært egglete mot disse andre guttene og dermed har dem bestemt seg for å ta han. Jeg har selv hørt denne gutten i garderoben når han ikke har sett at jeg var der. Han er ganske "rå" i munnbruken og det kan jo provosere de andre guttene, spesiellt de eldre. Han driver med samme kampsport som mitt barn. Jeg har vært nødt til å ta han for meg i garderoben når han satt der og la ut om at han nå skulle banke både den ene og den andre. Det er ganske strengt dette med å bruke kampsporten utenfor trening. Kun om ungene vil trene hjemme, aldri til noe annet. Det blir dem terpa med på hver trening. Ville dere fortalt moren dette? For meg virket hun som en av de mødrene som bare tror godt om sine egne barn og ikke helt ser at dem kan ha litt skyld i det som skjer selv. Dette sier jeg ut fra flere andre samtaler vi har hatt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 det er dessverre svært mange som mener at ungen deres er en engel, og alle andre er slemme. Vi fikk også klage på at vårt barn mobbet et annet barn i klassen under, og da jeg begynte å prate med mitt barn, så fant jeg ut at det mindre barnet nesten alltid begynte først (a la puttet snø i nakken på mitt barn, dyttet osv). Læreren bekreftet at det mindre barnet alltid begynte plagingen, og at vårt barn tok igjen. Da jeg tok dette opp med mora, så nektet hun for alt, og da henviste jeg henne til lærerens forklaring. Hun prøvde å fremstille at også læreren løy og at vi var ute etter å "ta" hennes barn, men hun måtte roe seg ned etterhvert. Jeg sa klart fra at jeg ikke kom til å lære mitt barn til å aldri ta igjen når det blir plaget, siden man faktisk må kunne forsvare seg. Jeg hadde konfrontert mora med det.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss.
holaho Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss. ? Så du fortsetter mobbingen?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Om slikt skjer når dere er på trening må dere siifra til trenerene slik at disse tar opp dette, for det er noe de skal. Det er ikke lov å utøve kampsporten utenfor trening. Jeg har selv holdt på med kampsport og dette er noe som ofte ble tatt opp og fikk trenere vite at noen gjorde slike ting utenfor trening, så ble de utestengt. Der jeg gikk var det nulltolleranse for slike ting. Jeg kan ikke huske at det skjedde noen gang, men en måtte trene i fire uker før en fikk lov å bli medlem. Og i den tiden var det veldig mye terping på dette og det var endel som ikke fortsatte. Mange som trodde de bare skulle lære seg å sloss. Jeg hadde konfrontert foreldren til denne gutten når slike ting skjer. Om ingen andre forteller de om slike ting så tror de de vel at ungen bare er en engel også. Jeg har noen englebarn, men jeg vet de kan ha svarte vinger også. Får jeg høre fra skole eller andre foreldre at mine barn har gjort noe er det noe vi må ordne opp i og finne en løsning på.
Fruen i huset Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Min erfaring er at mobberne også blir mobbet, kanskje ikke alltid på skolen, men kanskje i andre miljøer de tilhører. Så det er ikke alltid svart/hvitt og barn som mobber har det som regel vondt med seg selv. Vet ikke hva jeg ville gjort i en slik sak. Min sønn har en "uvenn" i bhg. Jeg har ikke snakket med moren til han det handler om, men forteller min sønn at om Emil dytter deg eller sier at du er dum, osv, så kan du være snill tilbake, så kanskje det gir seg. Vet ikke hvor mye de forstår i den alderen, men jeg vil i alle fall ikke kaste bensin på bålet..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss. ? Så du fortsetter mobbingen? Hvor fortsetter hun mobbingen?
MrsMilla Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Ja, ville sagt ifra. Om hun ikke vet noe kan hun heller ikke gjøre noe og lære gutten hvordan man oppfører seg. Bare si det på en litt oppriktig og fin måte slik at hun skjønner at det bare er at du bryr deg og ønsker å hjelpe :-) Ville ha visst om det var min gutt.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 "Senere på kvelden kommer jeg på at det var jo hennes sønn som truet min sønn på "grisebank" i fjord høst fordi han ikke ville leke det samme som hennes sønn" Og så kan det jo være at din sønn er en av mobberne og at hennes sønn fikk nok og så truet med bank? Hvem vet?? Du vet kanskje like lite som henne......
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss. ? Så du fortsetter mobbingen? Hvordan fortsetter jeg mobbingen? Jeg har aldri mobba noen, jeg bare sa i fra til mora at det var hennes datter som mobba meg og flere andre i klassen. Spør hvem som helst fra skolen, og de vil gi deg det svaret. Det var aldri synd på denne jenta, det var bare mora som trodde på det jenta hennes sa. På grunn av at hun mobba andre hadde hun ikke venner, og framla det som at d var hun som ble mobba hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss. ? Så du fortsetter mobbingen? Vordan kan det at hun sa til mora at dattera var mobberen og ikke den som ble mobba, være mobbing?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 Barn, særlig så små barn, kan godt oppfatte det som om de blir mobbet selv om de ikke oppfører seg bra selv. Denne gutten har det sansynlig vis vondt. Det er vondt å føle seg mobbet, selv om andre oppfatter deg som problembarnet. å dra frem i en sån sammenheng at gutten truet med å "grisebanke" din gutt en gang i barnehagen blir bare dumt. Hovedbudskapet er at det er et barn som ikke har det godt. Da burde dere se etter løsninger, ikke legge vekt på hvem som har skylden i situasjonen.
Love my kidz Skrevet 17. april 2012 #13 Skrevet 17. april 2012 For meg er det tydelig at denne gutten som truer om bank og mobber har "lært" av sine egne mobbere. Er f.eks ofte at når en har vokst opp med en voldelig forelder så blir man også voldelig til sine barn. Jeg ville absolutt snakket med denne moren om at det kan visstnok være at gutten blir mobbet, men at han så gjør det selv også. Hvem skal stoppe dette hvis ingen tør si fra? Ta ansvar du som har oppdaget dette HI, jeg er sikker på at det blir et bedre miljø av det Hadde min gutt vært en som mobber så hadde jeg blitt flau, men selvfølgelig tatt tak i det og funnet ut hvorfor det skjer og hvordan få stoppet det. Det er barn vi snakker om her
Gjest ronja røverdatter Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 Mobbing er fryktelig vanskelig noen ganger, eller kanskje ofte til og med. Det er ikke så enkelt som man ofte tror at det er en mobber og et offer. Noen ganger kan man være begge deler, andre ganger ingen av delene, selv om både kan oppfattes som mobber og oppfatte at man selv blir mobbet. Derfor er det så viktig å få tatt tak i slike PROBLEMET med en gang. Og da mener jeg problemet, ikke nødvendigvis i mobberen eller offeret. I begynnelsen spiller de liten rolle hvem som er hvem eller hvem som har rett og hvem som har galt for når dette får utvikle seg, da er det større sjans for at man plutselig får en eller flere mobbere og en eller kanskje flere ofre. Det er veldig fint om foreldre kan løse slike saker seg i mellom, men kanskje er det i mange tilfeller like lurt å ta det opp med skolen / sfo / barnehagen også, for de ser kanskje helheten på en annen måte. Og tar man kontakt med andre foreldre, så er det kanskje lurt å tenke litt over hvordan man tar det opp. I stede for å si at "Din sønn plager / mobber / banker min sønn", kan man kanskje komme lenger med noe av typen "Det virker som om din og min sønn er / har vært i konflikt med hverandre, er det noe du har hørt om og hva kan vi gjøre med det, tror du?"
holaho Skrevet 22. april 2012 #15 Skrevet 22. april 2012 Jeg gikk skole med ei som mobba nesten livet av meg i 9 år. Jeg er nå ferdig utdanna innen helsevesenet og hadde nå i fjor sommer en vakt med mora til denne jenta som mobba meg, da hun en periode tok ekstravakter der jeg jobber. Mora kunne da "betro" meg at datteren hennes hadde blitt mobba hele skolen oppgjennom...og hadde hatt det så fælt. å jasså ja! Jeg var ikke snauere enn at jeg fortalte mora hvordan det egentlig hadde gått for seg. Hun hadde knapt vett til å bli flau! Men var tydelig hun fikk en vekker. Uansett for sent for min del. Men en liten trøst i at denne mora ikke er utdanna, og dattera følger i hennes fotspor. Mora var så dårlig til å jobbe at hun ikke fikk fortsette å jobbe hos oss. ? Så du fortsetter mobbingen? Hvor fortsetter hun mobbingen? Les det som blir skrevet i siste avsnitt her. Helt usaklig. Drittsnakking om lav utdanning og morens evner i jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå