Gå til innhold

UFF, det ser helt svart ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har gått 3 årig yrkesfaglærer utdanning ved høyskole i oslo/akershus. Han har altså stryket i praksis og får altså ikke fortsette mer med utdanningen. Han er så trist og lei seg i dag at det er helt for jævlig å se på han.

Han har gått på skole i 3 år ved siden av hel 100% stilling som hj.pleier. Beskjeden han fikk i dag var at hans drøm om å bli lærer er over for alltid.

Er det virkelig mulig at de har slike lover altså. Kan han virkelig ikke søke ved en annen høyskole i Norge med lignende utdanningstilbud?

Ved å stryke på praksis skulle man jo tro man har begått noe så alvorlig brudd eller straffbart.

En ting er at han f.eks ikke får skrive bachloroppgave, men blir rett og slett kastet ut av hele systemet.

Er det noen som har vært i lignende situasjon så vær så snill og fortell hva evnt. han kan gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor strøk han i praksis? Jeg går på sykepleien, og hvis vi stryker i praksis får vi ta det igjen med neste kull. Men vi har bare to sjanser. Men vil jo dro han kan begynne på nytt et annet sted så legevakt ikke har gjort noe straffbart. Men må nok da begynne på 1 året

Skrevet

Tror nok det skal sinnsykt mye til å stryke, og regner med han har fått mange hint og signaler underveis. Kanskje han bare ikke passer som lærer. Er ingen menneskerett å bli det. Har selv en jobb hvor vi har studenter ute i praksis, og det er så og si umulig å få strøket dem uansett, og vil tro de er noe av det samme der han er. Så da er jeg så stygg og sie at jeg mener han bør ta hintet, og bli der han er.

Skrevet

Hei HI her, han strøk en gang i 1 semester og strøket nå i 6 semesteret. Han har fått veldig bra karakterer gjennom hele utdanningen både skriftlig og muntlig. Elevene har også vært veldig fornøyde denne gangen også. Han skjønner ikke selv engang hva skjer.

Det som er så dårlig gjort er at han aldri kan ta denne utdanningen igjen. Det høres jo helt merkelig ut synes jeg. Han ha ikke gjort noe straffbart heller. Vi er så oppgitte nå og klarer ikke engang å glede oss over at vi skal bli foreldre igjen, testet faktisk i dag.

Uff, livet er urettferdig til tider.

Skrevet

Hva er begrunnelsen for at han strøyk da? Og fikk han noen advarsler?

Det skal myye til for å stryke en student så han må ha fått klare advarsler.

Skrevet

Skolen gjør nok ikke dette for å være jævlig så det er nok noe han, eller du, ikke forteller som gjør ham uskikket til å være lærer.

Jeg går på barnevernsped. og vi blir hele tiden vurdert ihht. skikkenhet. Det er ikke bare nok å stå på eksamen, men vi personlig blir hele tiden vurdert om vi er skikket til å skulle jobbe med barn og til å innha et slikt yrke.

Så jeg vil tro at det ligger noe mer til historien her....

Skrevet

Om han selv ikke skjønner hva som skjer ringer det iallfall en bjelle hos meg?

Han skal ha fått både advarsler og beskjed under veis. Og en begrunnelse til slutt vil jeg tro?

Forteller han deg alt?

Skrevet

Han har fått beskjed at han er flink faglig, men han må lære seg mer å være leder i klassen. Jeg synes jo det er litt merkelig sagt, tross alt er han jo under opplæring. Man blir jo bedre og bedre etterhver som man begynner å jobbe selvstendig.

Det er ikke noe annet han skjuler nei.

Skrevet

Han skal ha fått advarsel først. Men når sant skal sies jeg har selv opplevd veiledere fra arbeidsplasser som bare er ute etter å trykke studenter ned og utøver makt ved å anbefale stryk uten grunn. Ofte får en med et reglement ifh til studiets praksis, hva som gjør at en står i fare for å stryke. Spør han om det er noe ifh til dette han kan ha bommet på ? Og en blir ikke kastet ut av studiet med mindre en har virkelig driti seg ut ved fks juks på eksamen eller å ha satt liv til fare ved uaktsomhet o.l

Skrevet

og han er ved sin fulle rett å klage på avgjørelsen til studieadministrasjonen. Det skal ligge vedlagt begrunnelse for stryk uansett hvilke form det gjelder.

Skrevet

Han skal selvfølgelig klage. Han fikk advarsel for at han måtte være mer ledertype i klassen. I følge han var elevene veldig greie å ha noe med å gjøre, de var engasjerte, men hun veilederen mente han skulle ha vært mer strengere i klassen.

Han skjuler ingenting for meg. Det er så kjedelig at det skulle skje nå i siste halv året, det kunne ha skjedd lenge før liksom. Han har jo fått endel studiepoeng også som på en måte blir bortkastet.

Synes han har vært kjempe flink, jobbet 100% ved siden av studie og har vært super pappa for barna og meg også.

Skrevet

Tror enten du eller han må ha misforståt ? Studiepoengene er ikke bortkastet, han har fortsatt disse studieopengene :)

http://www.hioa.no/tags/view/Studier+og+kurs/Yrkesfagl%C3%A6rerutdanning%3A+Helse+og+sosialfag?lover=true&Studietype=Bachelor&sted=273&fag=Yrkesfagl%C3%A6rer:%20helse-%20og%20sosialfag

Det viktigste er at han får fatt på hvorfor han har strøket og på hvilket grunnlag han mister studierett.

Skrevet

Jeg er straks ferdig på sykepleien, og følgende regler gjelder i våre praksisstudier:

Ved stryk SKAL studenten OG læreren som er tilknyttet studiestedet ha fått varsel ved midtvurdering (ca halvveis i perioden). Hvis dette ikke har blitt gitt kan ikke studenten strykes til sluttvurderingen med mindre det ligger ALVORLIGE hendelser til grunn (i vårt tilfelle kan det bety at vi har gjort alvorlige feil med medikamenter, eller at noe har vært veldig uforsvarlig fordi vi har overgått kompetansenivået vårt..).

Dersom vi til midtvurdering får varsel om stryk skal det utarbeides en plan, med student, lærer og praksisveileder, som gir studenten mulighet til å forbedre seg. Med EN gang det blir tvil om at studenten får bestått skal lærer på skolen kontaktes, og studenten blir kalt inn til møte. Studenten SKAL få skriftlig varsel minimum 3 uker før praksisslutt dersom den står i fare for å stryke.

Dersom innstillingen er ikke bestått skal studenten få beskjed om dette minimum 2 dager før praksisslutt.

Samboeren din har garantert slike regler på sitt studiested. Få han til å sjekke reglementet for praksisstudier, og be han ta kontakt med skolen så fort som mulig. Hvis han er organisert så må han ta kontakt med forbundet sitt også, de skal være behjelpelige. Hvis han ikke finner reglementet så kan de blant annet hjelpe til der.

At han ikke er autoritær nok i klasserommet er ikke strykgrunn, så enten er det noe han ikke forteller, eller så er det noe som er riv ruskende galt.

Skrevet

fks på helsefag må en utsette et år om en stryker praksis. Stryker enn 3 ganger på eksamen må en også utsette 1 år. For å miste studierett må enn ha jusket eller oppført seg som en idiot.

Skrevet

Han ble vurdert to ganger, hun ene veilederen fra høyskolen var veldig fornøyd og skjønte egentlig ikke hvorfor veilderen på praksisplass var så opphengt i å lede klassen. Hun veilederen ved praksisplass var skikkelig ledertype og gikk rundt i klassen og sjekket hele tiden om elevne ikke drev med mobiler o.l. Da hun andre veilederen fra høyskole kom så var hun selvfølgelig enig med hun veilederen fra praksisplassen og sammen konkluderte de til stryk. Hun andre høyskoleveilederen var helt rystet egentlig.

Det som er så surt at det måtte skje så sent i utdanningen liksom. Uff og uff sier jeg bare på vegne av han.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Da jeg gikk på lærerskolen var det en som ble kastet ut av studiet, av helt legitime årsaker, men han kunne søke på nytt på andre høyskoler.

Hvis man stryker på siste vurdering, uten å ha fått advarsel minst tre uker før, skal det være helt grove overtramp som er årsaken. Enten er det noe han ikke forteller, eller så passer han kanskje så dårlig til yrket at han ikke ser det selv. Eller, han har blitt utsatt for forferdelig behandling fra skolen. Han bør klage, og skal da få skriftlig begrunnelse.

Skrevet

Enig med undrende ullteppe. Han skal ha en skriftlig begrunnelse. Jeg går PPU nå ( praktisk pedagogisk utdanning) og skal bli lærer i yrkesfag. I følge min lærer er det svært sjelden at studenter stryker på praksis, men det skjer. Dersom studenten begår lovbrudd, eller er dårlig skikket i rollen som lærer, så kan studenten stryke. Det høres rart ut at høyskolen godtar en "enkel" forklaring på hvorfor han stryker. Enten ligger det noe mer bak her, eller så bør samboeren din klage. Hvorfor strøk han første gang???? Jeg har aldri vært i nærheten av Å stryke, har fått veiledning underveis om hva som er bra og hva som bør endres, og har deretter justert undervisningen etter det. Er han kanskje ikke mottagelige for veiledning?

Han mister jo ikke stydiepoengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...