Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Datteren min på 5 1/2 går siste året i barnehagen, trenger mye søvn og legger seg rundt 19.00 hver kveld. 2-3 ganger har samme jente som tydeligvis får være lenge oppe ringt på døren, senest nå nettopp for 5 min siden. Jeg har nettopp lagt 5åringen og sa hun kunne komme tilbake tidligere på kvelden, altså i 5-6 tiden- Datteren min har få å leke med, synes jo det er viktig at hun kan få noen venner her vi bor, MEN vil ikke at hun skal være med denne jente ut i 7-8 tiden på kvelden!! Vi står opp 6.30 hver morning...er jeg slem mot datteren min synes dere og burde bare la henne få være med venner uansett hva klokken er når hun har lite venner her vi bor?? Datteren min ville jo gjerne vært lengre ute, men her er hverdagen travel med jobb og barnehagen, og datteren min er veldig trøtt 6.30, må vekke henne. Og da har hun sover siden 19.00-19.30.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Denne andre jenten er 1 år større. Hun skulle komme tilbake i morgen da, tidligere:) Måtte le litt da hun sa..."sover hun..ja men det er jo ikke natt" HI
Eeniemeenie Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Personlig synes jeg det er rart at barn i så små aldre får være ute så lenge for å leke! Altså i 20 tiden.. Hun går jo i bhg så hun får aktivisert seg der med venner vil jeg tro, så da synes jeg ikke det er feil at du tar henne inn såpass tidlig i ukedager. Senere tid ute med venner kan begrenses til helger.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Kan legge til at jenta ikke er norsk. Ofte hun er ute i 20.00 tiden...og hun går i 1 klasse bare... HI
Love my kidz Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Må le litt av denne besøkende jenta jeg man må jo huske på at hun er liten selv og ikke vet best. Det burde imidlertid foreldrene hennes. At de ikke skjemmes over å sende datteren ut så sent skjønner jeg ikke. Du har all fornuft på din side, jenta di trenger absolutt å legge seg i den tiden. Hvis ikke det viser seg nå da at det hjalp å si det du gjorde til jentungen så kan du jo snakke med foreldrene hennes da. Si at du GJERNE vil at hun kommer, men dog litt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Ja, hun går i barnehage hver dag 7-8 timer, og turn. Har masse venner i barnehagen!! HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Her vi bor er det mange av våre nye landsmenn, de legger ikke barna sine slik som vi gjør. Jeg ser ofte at de har barna sine ute til i 10 tiden, og ofte lengre. Jeg legger meg i ti tiden og må ofte høre at de herjer ute, det er barn fra 4 og opp. Foreldrene er selv ute med barn ned i 1 årsalderen å styrer også ikke bare barn alene.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Synes det er sent for et så lite barn å være ute nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Mange av våre nye landsmenn har en helt annen døgnrytme enn oss, de kommer fra land hvor de sover et par timer midt på dagen pga av varmen og er ute på kvelden når det begynner bli kjøligere. Jeg har noen venner selv fra noen av disse varme landene, og de har sagt at det er litt av en omstilling å skulle være våken hele dagen og legge seg i ti-halv elleve tiden om kvelden Men de fleste som er rimelig godt integrert vet jo at vi har en annen måte å gjøre det på her, og lar ikke barna ringe på døren hos naboene etter barnetv-tid, det er ihvertfall de vennene jeg har nøye på. Min 5-åring legger seg senest halv åtte, og er ytterst sjelden ute etter barne-tv annet enn i helger og i sommerferien.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 De som bor under oss er fra en eller annen plass i Afrika - ikke sikker på hvor. Hyggelige folk altså, men blir litt skeptisk når jeg hører barna løpe rundt og skrike i leiligheten kl 23 på kvelden stort sett hver dag. Tenker at de burde være i seng da! Yngste går vel ca i 2 klasse tror jeg, eldste kanskje i 5. Men det er kanskje en kulturforskjell? Synes du skal snakke med foreldrene hennes og be dem om å sende hende på besøk til dere tidligere. Hun husker jo ikke på det selv når hun er så liten :-)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Har sett yngre barn vært ute med søskene sine til kl. 21-22 om kvelden her hvor vi bor. Heller ikke disse barna er norsk.
Full av liv Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Vi har til stadighet hatt klassevenninner av datteren vår på døra lenge etter at hun har lagt seg..(Har vært sånn siden 1. kl..går nå i 3..) Tilogmed etter kl. 23.00.. Vi er nøye med leggetiden, da det viser seg at hun trenger såpass mye søvn. Men jeg opplever at vi er de "strengeste" foreldrene i nabolaget. Det er vår plikt å sørge for at barna får nok søvn og kan fungere på skolen, utetid har de massevis av tidligere på dagen.. Det er ikke sjelden det står på ukeplanen til frøkena vår at "det er viktig at barna har fått nok søvn og har spist frokost når de kommer på skolen." Må være en del trøtte unger på skolen om dagene, for de kan umulig få nok hvile så lenge som de er ute og herjer.. Hvis du vil at barnet ditt skal få leke med denne jenta så kan vel dere ta initiativ og oppsøke henne tidligere i steden..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Her er naboene våre også mye lenger ute enn våre barn. De er norske Dekan fint ringe på rundt kl 19, det er for sent for at mine barn får gå ut å leke altså. Da er vi midt i kveldsrutinene. Ene nabojenta går i 1.klasse og er på sfo til rundt kl 16 hver dag. Jeg syns det er litt merkelig at de leker ute til over kl 20, men, men..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Ja, jeg er enig med dere.... Jenta fortalte meg også at hun ikke kunne komme tidligere fordi moren hennes hentet henne så sent i sfo...hehe, men der stenger de halv 5 så da sa jeg at hun kunne etter middagen hjemme da, og da sa hun ja:P Så får vi se. Veldig koselig jente da, og veldig norsk på alle måter, men sikkert noe med den kulturen at de er mer frie...jeg er også i mot det..veldig viktig med søvn når man tilbringer 8 timer i barnehagen eller like lenge på skole/sfo! HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 Her har vi inne tid for barna fra kl.19.00 yngste er 4 år og eldste 6 år og går i 1.klasse. Flere som har ringt på her også, men vi forandrer ikke være regler på grunn av det.
MathildeC Skrevet 16. april 2012 #16 Skrevet 16. april 2012 Jeg har en norsk nabo som har en jente som fylte 6 for en uke siden, hun er også ute til 20.00 og leker. Er det virkelig helt uvanlig? Når det gjelder andre land så har de en annen leggekultur, kjenner godt til den italienske, der spiser hele familien middag sammen sent på kvelden og barna er oppe til 21-22. Helt små barn også. Og de synes jo det fungerer greit (men barna sover lur på dagen til de er mye eldre, og det passer jo ikke så godt inn i norsk barnehagehverdag). Selv er min eldste jente 4,5 og vi legger henne rundt 19 og 19.30, så hun leker ikke ute lenger enn til kl 18.30 (sier ute her men mener egentlig meste lekebesøk inne hos nabo). Men ser at hun våkner rimelig uthvilt i 06-tiden, så kanskje vi burde eksperimentert med at hun legger seg senere - men jeg synes det er greit å starte barnehage og jobb tidligere, og heller hente tidligere.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #17 Skrevet 16. april 2012 Jeg syns ikke det er slemt gjort. At ikke alle legger seg samtidig, at noen er ute lenger eller må tidligere inn må ungene bare venne seg til. Som ungene her sier noen ganger så er det skikkelig urettferdig, men noen ganger er det naboungene som syns det er urettferdig siden mine kan være ute lenger enn de. Vi har fire barn i huset og de har forskjellig søvnbehov. Hun nest eldste trenger mer søvn enn de som er mindre, og der har vi hatt mange runder med ei jente som har syntes det har vært ekstremt urettferdig. Vi prøvde å legge de to minste tidligere, men det gikk veldig dårlig. To barn som ikke fikk sove mange timer etter de burde. Så vi endte med at de måtte legge seg samtidig, men de to minste har en time de kan spille ds eller høre lydbok i senga. Det kan hun andre også, men hun sovner som en stein når hun treffer puta, egentlig burde hun ha lagt seg enda en time tidligere, men å få en 10åring til å legge seg klokka sju fungerer ikke her i huset. Her i gata så sender vi unger på besøk hjem mellom halv sju - sju. Det er noe vi foreldre i gata har blitt enige om, både de små og de større. Innimellom er de ute lenger, har ikke hjerte til å ta de inn når alle ungene i gata leker boksengår sammen. Her leker små og store sammen, så når det er dager der det er veldig mange unger som har det gøy sammen kan vi utsette leggetiden litt. En dag i ny og ne gjør ikke noe for dagen etter, bare litt vanskeligere å vekke de.
MrsMilla Skrevet 16. april 2012 #18 Skrevet 16. april 2012 Nei, ville gjort som du. De kan jo heller treffes rett etter middag eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå