November-spire-79 Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Jeg ønsker å ta ut all permisjonen alene fordi min samboer går på skole og ikke får tatt ut permisjon. Er det sånn at jeg kan søke om å få 47 uker eller er det umulig å få til? Jeg ønsker ikke å sende barnet i barnehage før jeg må, og barnefaren Må satse på skolen for å bli ferdig så fort som mulig. Håper på svar
Solskinnstrall Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 De eneste muligheten for å få all permisjonen selv er hvis far er i militæret eller er selvstendignæringsdrivende...... i følge nav.
kattemamma Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Hvis mannen din ikke jobber men tar utdannelse så opptjener han ikke rett på foreldrepenger og ikke fedrekvoten heller, så da kan du få den overført til deg. Det var tilfellet vårt sist svangerskap, han fikk attføringpenger som ikke gav rett på foreldrepenger så jeg tok ut alt, inkludert fedrekvoten. Om han derimot har rett på foreldrepenger må han ta ut fedrekvoten ellers går den tapt.
November-spire-79 Skrevet 17. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2012 Hvis mannen din ikke jobber men tar utdannelse så opptjener han ikke rett på foreldrepenger og ikke fedrekvoten heller, så da kan du få den overført til deg. Det var tilfellet vårt sist svangerskap, han fikk attføringpenger som ikke gav rett på foreldrepenger så jeg tok ut alt, inkludert fedrekvoten. Om han derimot har rett på foreldrepenger må han ta ut fedrekvoten ellers går den tapt. Han jobber ikke og har ikke tjent penger på over et år nå. Har bare studielån, men vet ikke om han har krav på noe permisjon.
kattemamma Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Hvis mannen din ikke jobber men tar utdannelse så opptjener han ikke rett på foreldrepenger og ikke fedrekvoten heller, så da kan du få den overført til deg. Det var tilfellet vårt sist svangerskap, han fikk attføringpenger som ikke gav rett på foreldrepenger så jeg tok ut alt, inkludert fedrekvoten. Om han derimot har rett på foreldrepenger må han ta ut fedrekvoten ellers går den tapt. Han jobber ikke og har ikke tjent penger på over et år nå. Har bare studielån, men vet ikke om han har krav på noe permisjon. Da har han ikke opptjent rett til foreldrepenger, han må ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før han skal starte permisjon. Det vil si at han selvsagt kan opptjene rett dersom han begynner å jobbe og får jobbet 6 måneder før han skal ta ut permisjon, men det høres ikke ut som om det gjelder for dere da han er under utdannelse og skal fortsette med det? Så når du søker om foreldrepenger så krysser du av for at "Kun mor har rett" og så får du ta ut 47 eller 57 uker permisjon avhengig av dekningsgrad :-) Fra NAV angående fedrekvote: "Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor."
November-spire-79 Skrevet 17. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2012 Takk for svar folkens Jeg har lest det som står på NAV men er så redd for at jeg skal missforstå det. Han ønsker ikke å ta ut permisjon fordi det vil gå utover skolen, men han har mye fritid og kan være med barnet masse uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå