Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Jeg er inne i et vikariat for en som er sykemeldt. Skjønner selvfølgelig at de ønsker noen stabile. Min situasjon er at jeg holder på med ørtende søskenforsøk med assistert befruktning og derfor blir sykemeldt noen dager. Er ansatt gjennom et vikarbyrå, og ringte for å forklare de der situasjonen. Hun jeg snakka med, har alltid vært superkoselig, men nå var det ikke mye forstålse. Jeg hadde da ikke nevnt noe om det på intervjuet, noe hun syntes var rart (????), og jeg hadde vært borte fra jobb "nesten hver uke" jeg har hatt vikariatet. Sjekka fakta, og ja, jeg har hatt en eller flere dager borte 5 av 8 uker, for jeg var så uheldig å få influensa i mange dager, og så blir det noen sykt barn dager osv. Nevnte til og med på jobbintervjuet at man selvfølgelig er syk innimellom, med gutt i bhg, og både meg og mannen i ulike bhg. Hun har ikke selv barn, så kanskje vanksleig for henne å skjønne både sykt barn og barneønsket, men ble så utrolig lei meg. Hun kunne i det minste ha sagt "lykke til" eller "god bedring" el.l., men ingenitng, bare at jeg måtte si ifra hvordan situasjonen blir fremover. Føles utrolig urettferdig at jeg vrenger sjelen og forteller om et inderlig ønske om å få barn, og blir møtt med dette. Folk som blir gravid av seg selv har ingen plikt til å fortelle omverdenen om tankene og ønskene sine, men man må jo nesten når situasjonen er som den er.. Har jo ingen garanti for at forsøket lykkes heller, og da er dette jobbtullet egentlig bortkasta... Skulle ringe de to nærmeste lederne på jobben etterpå, men var jo helt skjelven.. Var opptatt hos begge, så ble en mld på tlf.svar og en SMS... Huff, måtte bare få det ut.. Håper ikke det var alt for dumt å bruke anonymforum og at gribbene vil fortelle meg hvor dum jeg er...
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Jeg ser på en måte begge sider her. Men det man må forholde seg til er uansett regelverket, og dersom man er syk så har man faktisk lov til å være borte fra jobb, slik er det bare. Ift legebesøk osv så står vel i regelverket på jobben om du kan kreve lønn for fraværet eller ikke, så det ville jeg undersøkt, men fri på opptill x antall timer kan du uansett kreve ved legebesøk/sykehusbesøk osv. Når det gjelder forsøk på ny baby, så vet jeg ikke om dette kvalifiserer for å være borte fra jobb faktisk, men om det gjør det, så skulle ikke du trenge å forklare hvorfor du er borte fra jobb en gang. Om det ikke gjør det, så må man gå inn i dialog med arbeidsgiver i forkant og avklare/søke om at du vil ta ut ulønnet permisjon de timene eller dagene du må være borte fra jobb pga dette.
Love my kidz Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Huff, her er du nok veldig urettferdig behandlet ja. Du har ingen plikt til å fortelle om prøverørsforsøksgreiene på intervju, og alle arbeidsgivere må tåle at man må ta ut sykt barn dager innimellom. Du har nok vært svært uheldig en periode der det har vært litt mye, men det skal absolutt ikke du få kjeft for, det er jo bare sånn det er. Og nettopp dette skal du fortelle sjefen på byrået ditt. Ikke vær ydmyk, det er ikke din feil! Forlang at du blir respektert! Du er på ingen måte dum slik du selv skriver på siste linje. Stor klem
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Jeg skjønner godt sjefen(?) din jeg, greit at man har syke barn evt at man selv er syk, men så går man att på til og skal ha fri. Jeg skjønner jo grunnen og alt det der.. men det var jo utrolig dårlig tispunkt det skjedde på..
Gjest Pusikatt Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Skjønner godt reaksjonen i vikarbyrået. Du har jobbet 8 uker, og i 5 av de ukene har du vært borte en eller flere dager? Det er uholdbart for ett vikarbyrå. De leier jo ut sine ansatte fordi bedriftene trenger vikarer for andre som er syk, evt i perioder der det er behov for ekstra bemanning. å ha Så mye fravær på så kort tid er IKKE greit. Skjønner at du har vært uheldig, men hadde du vært ansatt som vikar hos meg, hadde jeg IKKE fornyet kontrakten din selvsagt. Uansett, jobb er jobb, privatliv er privatliv, jeg ønsker deg lykke til med å bli gravid, håper alt ordner seg for deg. Urettferdig at noen må plages, mens andre blir gravid bare de tar seg en kjapp en
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Hjelper ikke å si at så mye fravær ikke er greit så lenge man faktisk er syk. Jeg trives på jobb og ønsker ikke å belaste arbeidsplassen, så er ingen snylter. Selvfølgelig dårlig timing, ja, men sånn er det. Det kan ta måneder og år før vi klarer å få barn og kommer ikke til å utsette pga. arbeidsgivers problemer. Skjønner at vikarbyrået trenger folk som er på jobb, men det er jo noe med å vise en liten dose nestekjærlighet og forståelse også, da. Man kan i det minste late som =P Var uansett ikke snakk om å forlenge vikariatet, så forventer ingenting der. HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Huff, her er du nok veldig urettferdig behandlet ja. Du har ingen plikt til å fortelle om prøverørsforsøksgreiene på intervju, og alle arbeidsgivere må tåle at man må ta ut sykt barn dager innimellom. Du har nok vært svært uheldig en periode der det har vært litt mye, men det skal absolutt ikke du få kjeft for, det er jo bare sånn det er. Og nettopp dette skal du fortelle sjefen på byrået ditt. Ikke vær ydmyk, det er ikke din feil! Forlang at du blir respektert! Du er på ingen måte dum slik du selv skriver på siste linje. Stor klem Så grei du er Takk for klemmen, den trengtes nå! Tør nok ikke å slå i bordet her, dessverre Vil jo ha greie referanser videre også HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Har du bare jobbet der i 8 uker hadde du vel egentlig ikke lov til å ta egenmeldinger ved sykdom. Du blir vel trekt for det? Forstår begge, men det at du gjør dette i en periode der du allerede har hatt mye fravær var kanskje ikke så lurt. Dere kunne utsatt forsøket til vikariatet var over eller i alle fall til en periode der du ikke har så mye fravær. Jeg ville nok heller ikke brukt deg videre.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Du skal få slippe å bruke meg Og de skal de også Jeg har gått uten lønn de dagene jeg har vært borte, så har ikke akkurat blitt rik av dette... Bare egenmelding på sykt barn etter 4 uker.... Hadde kanskje møtt større forståelse for dette inne på Ass.bef., men når man altså har mange søskenforsøk bak seg og aldri får den hersens faste jobben, så er det i alle fall ikke aktuelt her i gården å utsette... Vet aldri hvor lang tid det kan ta, og da er de få månedene lange... HI
Iselilja Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 (endret) Uff, så kjedelig. Forstår at det er vanskelig for vikarbyrået, men du får prøve å se det som en kort (og uheldig) periode. Får håpe søskenforsøket blir vellykket, og at du får et friskt og lett svangerskap, slik at du får vist hva du er god for! Lykke til, både med jobb og kommende svangerskap Endret 16. april 2012 av Iselilja
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Jeg forstår at du må prioritere forsøket framfor jobben, men det er jo ikke til å stikke under en stol at du har hat veldig mye fravær disse 8 ukene og at du enda ikke har opparbeidet deg retten til å bruke egenmelding. Det får du følrst rett til når du har jobbet i 8 uker, fratrukket fraværet. Så lenge du får sykmelding for fraværet ditt har du jo rett på fri når du er syk, men ikke forvent at en ny arbeidsgiver skal være fornøyd. Jeg håper forsøket ditt lykkes, men jeg synes du skal være litt ydmyk overfor arbeidsgiver som tross alt får en del problemer på grunn av det stadige fraværet.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Trodde man hadde plikt til å melde fra om planlagt fri/ferie/medisinske prosedyrer på en arbeidsplass, jeg?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Jeg forstår situasjonen til sjefen her. Greit at alle kan bli syke, det er ikke noe en får gjort noe med. Men som hun ene sier over her; du skal i tillegg ha fri pga dette med assistert befruktning. Det er ganske stressende for sjefen, for du er jo egentlig vikar for en som er syk. Men når du selv ikke er på jobb, så må sjefen i tillegg finne en annen vikar for deg. At du har vært borte i 5 av 8 uker sier ganske mye her. Tror ikke det er så mange som ønsker å ansetter en som er borte så mye. Beklager, men slik er virkeligheten.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Ikke en uventet reaksjon fra et vikarbyrå. De er jo kjent for å være ganske så bedritne om man er syk eller må ha fravær for andre ting.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 Det at du har hatt enkeltdags fravær i 5 av 8 uker er håpløst for jobben og dine medkollegaer. Ekstremt høyt! Jeg ser ikke at jobben er bedriten her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå