Gå til innhold

UL de første 6 ukene= mer riktig termin..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tatt tidlig ul på begge mine fra før og den ul terminen de anslo der har stemt mye bedre en senere ul. Sen ul på min første utsatte terminen min to uker(!) som har mye å si hadde jeg gått på overtid...

Er det flere som har på følelsen av at beregnings systemet er litt feilaktig i at de generaliserer hvor barnet skal ligge etter hvis periode?

Det virker mye mer fornuftig å lese det av tidlig en midt i sv.skapet?

jeg hadde ihvertfall anbefalt folk å ta tidlig ul..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest presise er å ta i uke 12.

Men det spiller dessverre ingen rolle hva du selv mener er riktig, for sykehuset forholder seg til terminen fra ca uke 18.

Skrevet

Slik jeg forstod det så er det mye som skjer på svært kort tid de første ukene i svangerskapet. Så tar du en ultralydtime der og mener du har kommet en uke lenger, så er det nok ultralyden som stemmer, da forsteret "ikke har kommet så langt" som du mener. En kan jo bare se på "uke for uke" bildene hva som forandrer seg den første tiden.

Så slik jeg forstod det når jeg var på tidlig ultralyd, så måtte nesten det stemme. Men så stemte det jo overens med min ultralyd i uke 18 også da! =)

Skrevet

Det mest presise er å ta i uke 12.

Men det spiller dessverre ingen rolle hva du selv mener er riktig, for sykehuset forholder seg til terminen fra ca uke 18.

Er det noe konkret grense annet en "over faresonen" på uke tolv? Tenkte uke 6 da har fostret fått hjertelyd og da ser du str. på det såpass at det blir vanskelig å ta feil...

Uke 10/11/12/13 blir vel helt like utenom faktisk lengde på fosteret.

Det er så mange som opplever at det skjer noe på en uke overtid,så fatter ikke hvorfor de skal ha så sen UL på sykehuseet og gå etter den...På samme måte ironisk nok er appatene såpass dårlig at du ser nærmest ingenting på sykehus...

Skrevet (endret)

Jeg har en følelse av at ul uke 18 ofte er setter en litt tilbake, sammenlignet med ul tidligere i svangerskapet (har mange venninner osv som har opplevd det samme).

Med mine to første, ble den første født på termin (både mens og uL var lik), andre ble født ti dager før UL-termin, men på min menstermin og lik ul-termin fra uke 12. Nå med 3. var vi på duo-test og fikk termin lik min menstermin, mens jeg på ordinær ul ble satt noen dager tilbake.

Ikke så farlig egentlig, men i og med jeg har termin da enten 29 aug eller 2 sept, håper jeg jo den tidlige terminen er riktigst. Har også hatt styrtfødsler, så jeg føler litt uro mht å rekke sykehus osv.

Det rare er at når jeg hadde tidlig ul på Riksen, fant de at jeg var 12+5 (en mandag), når jeg var på ordinær UL 6 uker senere, fant de at jeg var 18+4, samme ukedagen - Riksen fikk da termin 29. aug og døst fikk 2. september. Hvis vi justerer med den ene dagen som skiller de mht hva de har målt, får de da svangerskapet til å vare noen dager lengre på døst enn Riksen. Kanskje det har noe med hvilke modell de bruker, har forstått at det kan være alt fra 280 til 283 dager. Mener forresten jeg har lest et sted at ul tatt i uke 12 i snitt gir en noe riktigtere terminfastsettelse enn ul uke 18 - skjønner derfor ikke helt hvorfor vi ikke har ordinær ul da i stedet (pluss at uke 12 er bedre for å måle nakkefold mv.)

Endret av eaglebeagle
Skrevet

vet ikke, men tok ul i svangerskap nr. 2 da jeg var 5+5, terminen da ble en dag ulikt den jeg fikk i uke 18... mulig mine barn er etter "skjema". gutten ble født 4 dager etter termin..

Skrevet

Jeg tenker at det er nok en grunn til at de har valgt å gjøre det på denne måten. Selv om noen få føler de får feilaktig termin så stemmer det nok for de fleste. Dessuten ser de fint lite i uke 12 mtp hjertets funksjon og andre detaljer. Jeg har hatt mange ultralyder både privat og på sykehus. Opplever at de har noenlunde likt utstyr begge steder (inkludert 3D, hører til Stavanger universitetssykehus) men at sykehuset legger lite vekt på at du skal få se fine bilder. Det er jo ikke det som er i fokus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...