Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Barnet mitt kommer nok en gang hjem fra samvær hos far og er lei seg. Barnet sier at stemor sier stygge ting om meg og at hun blir lei seg. Far jobber mye og barnet hadde blitt med stemor til hennes familie i helgen og der hadde visst stemor og hennes mor sittet og snakket stygt om meg. Hun hadde ikke vært sammen med far hele helgen. Jeg blir helt knust av å se barnet mitt bli lei seg og at hun må høre sånne ting. Stemor vet jo at barnet forteller meg dette, og hun gjør vel dette for å lage kvalme, ser ingen annen grunn. Men skjønner ikke at hun ikke forstår at dette går inn på barnet mitt. Hun har barn selv, så hun burde jo forstå at man snakker ikke dritt om moren til et barn direkte til barnet. I tillegg det hun sier, stemmer heller ikke. Prate med far er som å prate til en vegg, han gidder ikke å bry seg om noen ting. Aldri i verden om han går imot kona si heller. Jeg vet at hun prater dritt om meg til han rundt barnet også, så han er klar over hvordan hun holder på. Jeg har kjent den dama i flere år og alt går inn det ene øret og ut det andre. Aner ikke hvordan jeg får stoppet henne. Off..måtte bare få dette ut, jeg er så frustert...
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Jeg har samme erfaring med min stemor. Barnet ditt er kanskje lei seg nå, men om noen år når det blir eldre kommer det barnet til å bli dårlig av trynet til dama
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Jeg vokste opp med en slik stemor og det var grusomt Den ene datteren til stemor har nå i voksen alder fortalt at hennes mor ofte sa at hun snakket stygt om mamma og om meg fordi hun ville at jeg skulle slutte å være hos dem slik at de kunne få ha familien sin i fred. Noe de også fikk for jeg kuttet kontakten da jeg var 13 år.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Uff, trist at dere har dårlige erfaringer Det er så vondt at noen barn må vokse opp med en stemor/far som ikke klarer å ha et sunt forhold til de. Barnet mitt trenger ikke ikke slike konflikter i livet sitt. Hun har nok med skolen, venner og andre ting. Hun trenger ikke blandes i slike konflikter. hvis stemor har et problem med meg så får hun heller komme direkte til meg å si det rett til meg. Istedenfor å ta det gjennom barnet. Barnet mitt sier også at hun ikke vil være en helg bare sammen med stemor hvis pappa skal jobbe. Men akkurat det har jeg prøvd å tatt med far før. At hvis han skal jobbe en hel helg så kan hun heller være hjemme, men han går ikke med på det. Han vil heller at hun skal være med stemora enn hjemme hos meg. Og det er jo han som bestemmer over sine helger. Men syns det er så dumt at han jobber så ofte i samværshelgene, for barnet vil jo egentlig være sammen med pappaen sin, ikke stemoren sin, spesielt ikke når hun driver på sånn som hun gjør. H.I
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Trist situasjon dette. Men dette kommer til å slå tilbake på stemor etterhvert forhåpentligvis. Jeg er stemor selv, men kunne aldri falt meg inn å snakke stygt om barnas mor til barna. Jeg og far har hatt konflikt med mor siden LENGE, men aldri har vi latt det gå ut over barna ved å snakke stygt om mor. Det blir helt feil! Vet ikke helt hva du kan gjøre med dette, men datteren din vil nok slutte å være lei seg, og heller bli sint på hun som snakker slik om moren. Du får heve deg over det, så ser datteren din at du gjør det og kanskje hun også lærer seg å heve seg over det? Lykke til uansett.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Trist situasjon dette. Men dette kommer til å slå tilbake på stemor etterhvert forhåpentligvis. Jeg er stemor selv, men kunne aldri falt meg inn å snakke stygt om barnas mor til barna. Jeg og far har hatt konflikt med mor siden LENGE, men aldri har vi latt det gå ut over barna ved å snakke stygt om mor. Det blir helt feil! Vet ikke helt hva du kan gjøre med dette, men datteren din vil nok slutte å være lei seg, og heller bli sint på hun som snakker slik om moren. Du får heve deg over det, så ser datteren din at du gjør det og kanskje hun også lærer seg å heve seg over det? Lykke til uansett. Jeg sa til barnet at neste gang stemor sa noe ufint så kunne hun si at hun ikke ville høre på sånt snakk. Jeg føler det er greit å fortelle barnet mitt at det er lov å si fra hvis andre sier eller gjør ting som gjør at man blir lei seg eller ikke liker. Kanskje hvis barnet tør å si til stemor at hun ikke vil høre på dette, så kanskje hun slutter? Men vet ikke om barnet mitt tør å si det. Hun er veldig sjenert og er ikke en person som prater høyest for å si det sånn. Men jeg sa hvertfall at det er fullt lov å si ifra til både barn OG voksne vis de snakker ufint om noen at de skal slutte med det. Det er mye barnet mitt ikke ville si hva stemor hadde sagt også fordi hun ville ikke at jeg skulle bli lei meg seriøst...ufff.. hun tenker for mye.. jeg sa til henne at hun kunne si alt til meg, vis hun ville det, men vis hun ikke ville snakke om det så er det også greit. Jeg sa at vi trengte ikke å gå inn på detaljer om alt, med mindre hun ville det selv.(jeg så at jeg det var tøft for henne å gjenta det stemor sa). Hun gråt i tillegg når hun fortalte meg det. Nei, jeg får bare håpe at dette tar slutt snart. Og vis ikke så håper jeg ikke at det påvirker barnet for mye. H.I
Gjest Heartbroken Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Hva med å ta en telefon direkte til stemor og legge frem saken med vekt på at barnet blir lei seg over kommentarene? Være rolig og saklig og si at som voksen takler du å høre disse tingene, men at barnet ikke har forutsetninger for å forstå at noen har behov for å snakke negativt om mamma'n hennes. Skriv punkter på et ark du har forran deg når du ringer og prøv å hold deg saklig og ikke la deg provosere. Om hun ikke hører på det du sier, men argumenterer mot, avslutter du samtalen med å si at hun som voksen helt sikkert vet hva som er riktig å gjøre og at du håper at hun kan ta hensyn til barnet. Ikke gå i diskusjon og ikke mist besinnelsen! Jeg syns du må prøve å få denne kvinnen til å skjønne hva hun driver med.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Hva med å ta en telefon direkte til stemor og legge frem saken med vekt på at barnet blir lei seg over kommentarene? Være rolig og saklig og si at som voksen takler du å høre disse tingene, men at barnet ikke har forutsetninger for å forstå at noen har behov for å snakke negativt om mamma'n hennes. Skriv punkter på et ark du har forran deg når du ringer og prøv å hold deg saklig og ikke la deg provosere. Om hun ikke hører på det du sier, men argumenterer mot, avslutter du samtalen med å si at hun som voksen helt sikkert vet hva som er riktig å gjøre og at du håper at hun kan ta hensyn til barnet. Ikke gå i diskusjon og ikke mist besinnelsen! Jeg syns du må prøve å få denne kvinnen til å skjønne hva hun driver med. Jeg tok dette opp med stemor for et par år siden, face to face og hun nektet for alt. En stund etterpå kom barnet mitt hjem fra samvær hos far hvor hun fortalt at stemor hadde kjeftet på henne om at hun måtte slutte å lyve osv. Barnet mitt gråt og sa at hun ikke lyver. Jeg stoler fullt på barnet mitt, fordi de tingene som barnet mitt sier stemor har sagt er ting barnet mitt ikke kan finne på selv. Som f.eks barnet mitt kom hjem en dag og sa: " Mamma, er det sant at du ikke har noen penger og at pappa sender penger til deg hver mnd som du bare bruker på deg selv"?. Da satte jeg meg ned med henne og forklarte at jeg selvfølgelig har penger. Jeg går på skole og jeg jobber, i tillegg tjener jo samboeren min penger. Så vi har såklart egne penger. Og at pengene pappa sender til meg er for at han og jeg skal dele på tingene som du du trenger, som f.eks klær, mat, sykkel, leker osv. Men siden jeg og pappa ikke bor sammen så sender han penger til meg. Det stemmer ikke at jeg bare bruker de pengene på meg selv, og at de pengene helt klart går til det du trenger.". Barnet mitt slo seg til ro med forklaringen og sa at stemor hadde sagt dette. Jeg har ingen tro på at et barn finner på sånne ting selv(barnet var da 6 år gammel). Men stemor mente da at barnet løy osv. Så jeg vet ikke hvor aktuelt det er å snakke med stemor igjen. Er redd for at hun kommer til å ta dette ut over barnet igjen. dvs beskylde henne for løgn osv. H.I
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Men bruker du bidrag på barnet da? Eller kjøper du nye klær til deg selv mens barnet må arve? Vi vet kun En side av saken her. Og nei, jeg sier ikke at stemor er en helgen, men det er alltid 2 sider av samme sak. Jeg har opplevd det omvendte - at mor fortalte masse dritt om meg til barna sine. Kult å høre fra stedatter på 10 år når hun kommer at: "Er det sant det mamma sier om at du drar rundt og selger kroppen din for penger?" Det er heller ikke noe barnet kunne ha funnet på. ærlig talt så tror jeg ikke du får gjort så mye mer med det. å prate dritt om andre voksne er ikke forbudt, tror ikke barnevernet vil ta tak i saken akkurat... Du får bare håpe at barnet skiller mellom rett og galt når hun vokser opp, og kutter kontakten med mennesker som vil henne og hennes nærmeste vondt.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 "Men bruker du bidrag på barnet da? Eller kjøper du nye klær til deg selv mens barnet må arve? Vi vet kun En side av saken her. Og nei, jeg sier ikke at stemor er en helgen, men det er alltid 2 sider av samme sak. Jeg har opplevd det omvendte - at mor fortalte masse dritt om meg til barna sine. Kult å høre fra stedatter på 10 år når hun kommer at: "Er det sant det mamma sier om at du drar rundt og selger kroppen din for penger?" Det er heller ikke noe barnet kunne ha funnet på." Hva mor bruker penger på og hvordan mor organiserer sin private økonomi er ikke noe som stemor, vi eller barnet har noe med.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Men bruker du bidrag på barnet da? Eller kjøper du nye klær til deg selv mens barnet må arve? Vi vet kun En side av saken her. Og nei, jeg sier ikke at stemor er en helgen, men det er alltid 2 sider av samme sak. Jeg har opplevd det omvendte - at mor fortalte masse dritt om meg til barna sine. Kult å høre fra stedatter på 10 år når hun kommer at: "Er det sant det mamma sier om at du drar rundt og selger kroppen din for penger?" Det er heller ikke noe barnet kunne ha funnet på. ærlig talt så tror jeg ikke du får gjort så mye mer med det. å prate dritt om andre voksne er ikke forbudt, tror ikke barnevernet vil ta tak i saken akkurat... Du får bare håpe at barnet skiller mellom rett og galt når hun vokser opp, og kutter kontakten med mennesker som vil henne og hennes nærmeste vondt. Selvfølgelig bruker jeg bidraget på barnet. Hun har alt hun trenger av klær og utstyr og går på fritidsaktiviteter. Barnet har aldri brukt arvede klær. Grunnen til at denne saken kom opp var at bidraget ble automatisk justert det året barnet fylte 6 år og da klikket det i vinkel for disse folka. Jeg ble nedringt og skjelt ut enda det var nav som hadde justert det automatisk. Far tjener veldig godt så det er ikke det det går på. De sliter ikke akkurat for å si det sånn. I tillegg var jeg "snill" og lot han betale altfor lite i 4 år for å unngå krangel. Hadde aldri planer om å kontakte barnevernet heller. De har dessuten ingenting med barnefar og stemor å gjøre da jeg har hovedomsorgen. Uansett jeg forstår ikke hvordan voksne mennesker kan holde på sånn. Jeg har aldri i løpet av alle disse årene sagt noe vondt om verken far eller stemor til barnet. H.I
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 "Men bruker du bidrag på barnet da? Eller kjøper du nye klær til deg selv mens barnet må arve? Vi vet kun En side av saken her. Og nei, jeg sier ikke at stemor er en helgen, men det er alltid 2 sider av samme sak. Jeg har opplevd det omvendte - at mor fortalte masse dritt om meg til barna sine. Kult å høre fra stedatter på 10 år når hun kommer at: "Er det sant det mamma sier om at du drar rundt og selger kroppen din for penger?" Det er heller ikke noe barnet kunne ha funnet på." Hva mor bruker penger på og hvordan mor organiserer sin private økonomi er ikke noe som stemor, vi eller barnet har noe med. Uansett hun har inget grunnlag for å si dette. Dette var kun fordi bidraget ble justert. Barnet har alltid med seg rene og nok klær til samvær. Samme med utedress, jakker, sko osv. Ski, skøyter, sykkel osv er noe jeg alltid sender med hvis far ønsker det. Far har aldri måttet kjøpt noe av dette til barnet og jeg har aldri krevd det heller. Så dette går ikke på at barnet mangler noe. Stemor sa dette kun fordi hun var irritert fordi bidraget ble justert. H.I
*Lissi* Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Barnet mitt kommer nok en gang hjem fra samvær hos far og er lei seg. Barnet sier at stemor sier stygge ting om meg og at hun blir lei seg. Far jobber mye og barnet hadde blitt med stemor til hennes familie i helgen og der hadde visst stemor og hennes mor sittet og snakket stygt om meg. Hun hadde ikke vært sammen med far hele helgen. Jeg blir helt knust av å se barnet mitt bli lei seg og at hun må høre sånne ting. Stemor vet jo at barnet forteller meg dette, og hun gjør vel dette for å lage kvalme, ser ingen annen grunn. Men skjønner ikke at hun ikke forstår at dette går inn på barnet mitt. Hun har barn selv, så hun burde jo forstå at man snakker ikke dritt om moren til et barn direkte til barnet. I tillegg det hun sier, stemmer heller ikke. Prate med far er som å prate til en vegg, han gidder ikke å bry seg om noen ting. Aldri i verden om han går imot kona si heller. Jeg vet at hun prater dritt om meg til han rundt barnet også, så han er klar over hvordan hun holder på. Jeg har kjent den dama i flere år og alt går inn det ene øret og ut det andre. Aner ikke hvordan jeg får stoppet henne. Off..måtte bare få dette ut, jeg er så frustert... Ikke bra! Kan dere ikke få til et møte på familiekontoret alle sammen?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 "Men bruker du bidrag på barnet da? Eller kjøper du nye klær til deg selv mens barnet må arve? Vi vet kun En side av saken her. Og nei, jeg sier ikke at stemor er en helgen, men det er alltid 2 sider av samme sak. Jeg har opplevd det omvendte - at mor fortalte masse dritt om meg til barna sine. Kult å høre fra stedatter på 10 år når hun kommer at: "Er det sant det mamma sier om at du drar rundt og selger kroppen din for penger?" Det er heller ikke noe barnet kunne ha funnet på." Hva mor bruker penger på og hvordan mor organiserer sin private økonomi er ikke noe som stemor, vi eller barnet har noe med. Uansett hun har inget grunnlag for å si dette. Dette var kun fordi bidraget ble justert. Barnet har alltid med seg rene og nok klær til samvær. Samme med utedress, jakker, sko osv. Ski, skøyter, sykkel osv er noe jeg alltid sender med hvis far ønsker det. Far har aldri måttet kjøpt noe av dette til barnet og jeg har aldri krevd det heller. Så dette går ikke på at barnet mangler noe. Stemor sa dette kun fordi hun var irritert fordi bidraget ble justert. H.I Nei, hun har intet grunnlag for å si dette til barnet uansett hva. Men hvis jeg hadde vært stemor til ei jente som gikk i utvaska gamle klær, mens mor hadde minkpels, hadde jeg også reagert på hvordan bidraget egentlig brukes. Noe som ikke er tilfelle i din situasjon da. Slik du beskriver høres de som pengegriske folk uten samvittighet. Klem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå