Bergans Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Hvor vanlig er det idag at man bare betaler renter og ikke avdrag på huslån? Jeg hører bare om flere og flere i vår omgangskrets som har avdragsfrihet.. Har dere det?
kattemamma Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Er nok endel som har det, men jeg ville vært veldig skeptisk til det siden det faktisk er lave renter for tida og lånet skal betales tilbake en gang det også. Vårt valg er å betale ned mer nå så lenge rentene er lave, og så kan vi for eksempel heller øke nedbetalingstida på lånet om rentene stiger og vi føler økonomien blir for stram... Men det finnes jo selvsagt gode grunner til å be om avdragsfrihet for hele (eller fortrinnsvis deler) av lånet, spesielt om man har dårligere økonomi en periode og forventer høyere fremtidige inntekter. F.eks. om en er student. I vårt tilfelle så vurderer vi et utenlandsopphold til neste vår på noen måneder med jobben min, og hvis det går i boks så vil jeg be om avdragsfrihet for den perioden siden jeg tviler på at økonomien vår tåler å dekke lånet på bolig hjemme samtidig som vi skal betale leie for bolig et annet sted.
MrsMilla Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Hvor vanlig er det idag at man bare betaler renter og ikke avdrag på huslån? Jeg hører bare om flere og flere i vår omgangskrets som har avdragsfrihet.. Har dere det? Nei, lav rente er en gylden anledning til å betale litt ekstra til de tøffe tidene som en gang kommer til å komme :-)
lille-my-april Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Dette er vel mest typisk for de som kjøper leiligheter? Eller? Veldig lite lurt vil jeg si. Når de plutselig skal betale avdrag, så er det jammen mange av disse leilighetene som blir lagt ut for salg igjen, fordi de ikke klarer å betjene lån med avdrag. Mange som går i den fella der gitt. Vi har ikke avdragsfrihet, og vil for all del ikke ha det heller. Men jeg har hatt 1 år med avdragsfrihet når jeg var alene og var lærling. Da var det nødvendig. Så det kommer jo litt ann på situasjonen også..
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 vi betalte kun renter og ikke avdrag de første tre årene. vi kjøpte hus mens mannen fortsatt gikk på skole, og ikke hadde så stor inntekt. derfor var dette en yppelig løsning for oss. men rentene er jo såklart mye høyere enn avdragene, så man må jo regne på det. vi betalte ca 5000,- i mnd i renter også økte dette med ca 2000,- pr mnd når vi begynte med avdrag itillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå