Gå til innhold

gutten min på 3 år elsker fargen rosa... og vil bare tegne hele tiden..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han vil helst ha rosa mat (rosa yoghurt er en hit), rosa bestikk, rosa kopp osv.. og snakker veldig mye om ROSA... I tillegg er han opptatt av å tegne..

 

er han feminin av seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke bety så mye. Kanskje han prøver å ta etter feks noen jenter i barnehagen som han bruker å være sammen med, og som han liker godt? Han har kanskje fått med seg at de store jentene liker rosa. Har han en storesøster? Syns ikke det er feminint å like rosa. Han syns vel fargen er fin da :) Det er sikkert en fase, det blir nok en annen farge som er "the shit" om en stund ;)

 

Syns heller ikke det er spesielt feminint å tegne. Kjenner gutter i 20-årene som er veldig flinke å tegne men som overhode ikke er feminine. Syns ikke du har grunn til å bekymre deg noe særlig, hvis det er det du lurer på. Han er jo dessuten bare 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI han er ikke feminin av seg pga av at han liker rosa... Som mange å andre 3 åringer syntes han at rosa er en klar, skarp og fin farge... I foreldremøte i barnehagen til min var det en pappa som spurte om dette ang farger og om de var det sånn at de ga "jentefarger" til jenter og "guttefarger" til gutter...det er de heldigvis ikke..og i samme slengen opplyse ped.leder at rosa var stort sett den fargen alle ville ha..både gutter og jenter, sikker fordi den er så skarp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på denne linken også, for å vise til at forskning og forsøk viser at det bare er markedskrefter som gjør at vi forbinder rosa med noe feminint. Stakkars sønnen din, han vet vel ikke noe om denne kjønnsrolleinndelingen vi voksne driver med. Han liker bare en fin farge. :)

 

http://www.likestillingssenteret.no/Portals/0/Rapporter/2010/drevsj%C3%B8%20barnehage.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er bare her i europa ROSA ser på som et feminint farge. I asia feks finnes det ikke gutt eller jente farge. Rosa blir både brukt av gutter og jenter, fra de er barn . De reagerer ofte på når vi fra vesten sier oh det her var jente farge !!eller omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår elsket rosa! Liker fargen enda, (han er 6) men ikke så opphengt. Han har også en veldig rosaopphengt lillesøster, så her er det kamp om de rosa plastglassene. Han liker farger geberelt og tror han syns det er litt urettferdig at rosa liksom er for jenter. :-) Du trenger ikke bekymre deg! At han liker å tegne, er jo bare kjempebra for finmotorikken! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe...samme med min snart treårige sønn også...ROSA for ALLE PENGA :) Men, han er langt fra feminin i leken osv., så jeg bekymrer meg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn elsket også rosa før. Nå er han åtte år og han liker rød best, men rosa er nok en favoritt nr to selvom han ikke innrømmer det like glatt lenger.

 

Da han var fem år hadde han rosa vintersko, helt rosa dress og rosa lue ;) Var så fin så. Han lekte forresten best med jenter frem til nylig også. Men hva skal det være å bekymre seg for? Så lenge han har venner, trives og har det bra så er det vel samme om de "er femi" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke det er sånn at gutter er født til å like blå og grønn.. jeg lekte med biler når jeg var liten.. brukte mye blå klær og jeg hater rosa! kommer aldri til å bruke noe med den fargen.. men er ikke mann av den grunn.. hehe.. det går nok bra skal du se:D det er viktig å kjenne på den feminine siden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er heeeelt normalt!

 

Min 6-åring var også slik på den alderen. ALT skulle være rosa. Kopper, tallerkner, bestikk etc. Jeg lot han bare holde på. Men pappaen satte foten ned da han SKULLE ha rosa sykkelhjelm. Vi var i sportsbutikken og sønnen min fant en rosa sykkelhjelm han falt helt for. Satte den på seg og NEKTET å ta den av seg... ;-)

 

Han er også en som elsker å tegne, perle etc. Og han har stort sett lekt med jenter i barnehagen. Mer gutter nå det siste året. Nå er han også blitt veldig bevisst på at rosa er for jenter, og han vet godt hva som er "jenteting" og "gutteting".

 

Jeg har også en 3-åring som nå er i en rosa periode. Alt skal helst være rosa, og i barnehagen går han hele dagen kledd i en rosa prinsessekjole og rosa hatt. Såååå søt vet du! ;-) Regner med at dette også bare er en periode.

 

Og går ut fra at lillebror på 8 måneder også kommer inn i en slik rosa periode etter hvert.

 

Tror det er viktig å ikke lage noen big deal ut av dette... Det går over. :-) Og om det ikke skulle gå over, så gjør det vel ikke noe det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er småskolelærer og hun sier at de aller fleste gutter liker rosa og har en periode dilla på rosa :-) Og tegning er da ikke spesielt feminint?

 

I Italia er rosa helt normalt på gutter på guttete klær som feks skjorter. De blir ikke mindre macho av den grunn ;-)

 

Uansett så skjønner jeg ikke helt problemet med hverken rosa eller femininitet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg en gutt på litt over 2,5 år som også liker rosa, vil ha rosa kopp, glass og kunne sikkert hatt rosa klær også:-) Jeg er ikke bekymret, syntes bare det er litt søtt:-) Leker med dukker og kjøpte seg rosa tannbørste her om dagen. Men han liker også å leke med biler, herje, lekesloss med storebror, er en typsik guttegutt, selv om han sikket hadde elsket å ha en dukkevogn:-) Jeg tror bare det er en rosafase, og dukkefase, ser jo jentene leker så pent og pyntelig med dukkene, mens min gjerne bærer de etter beinet:-)

 

Jeg kjøper ikke rosa klær til han, men kanskje jeg skal se om jeg finner en rosa skjorte eller pysj hehe, syntes ikke jeg skal kle han i det som folk assisierer med jenter og dessuten er han også veldig glad i turkise og blå klær, og småfolk genserene sine:-) Men syntes allikevel ikke jeg skal kjøpe "jenteklær" til han akkuratt, kanskje jeg tenker helt feil der og er nok pga at vi har så sterke meninger om hva som er gutte og jentefarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ansatt i barnehagen fortalte meg litt lattermild at sønnen min ville ha rosa bursdagskrone, og de satte i gang med å lage det til han. Etter ei lita stund så hadde han ombestemt seg og ville ha blå, han kom sikkert på at rosa var "jentefarge" og ville ikke bli terget :) Han var 5 år da, og han er skikkelig guttegutt, ikke noe feminint ved han i det hele tatt. Han syns bare rosa var en veldig fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du uttrykker bekymring for om gutten din er homofil.. Er det noe å være bekymret for da? Barnet blir seg selv uansett hvordan du vender og vrir på det. ;) Slapp av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...