Gå til innhold

Jordmor eller fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg testet positivt på onsdag, og det har visst tatt meg et par dager å innse at jeg faktisk er gravid og at jeg bare ikke innbildte meg de to strekene på prøven... :) Ringte til legen som sa at jeg skal komme på kontroll i uke 8. Er nå i uke 4.

Men utover dette lurer jeg på så mye, og vet ikke hvor jeg finner info. F.eks jordmor eller fastlege? Når skal man evt finne jordmor? Ordner legene dette for deg?

Er det noen som har en liste over slike ting man må få oversikt over når man er gravid for første gang og ikke har peil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i rugeklubben! Jeg er ogå gravid med min første og følte meg rimelig himmelfallen når jeg fikk blå strek på testen..:-) legen min ordnet alt for meg på første kontrollen, han meldte inn til jordmor og sendte henvisning til UL, så da fikk jeg brev i posten med UL dato og en koselig telefon fra jordmor:-) gratulerer med lille spire og lykke til videre!(skal jeg gi deg ett råd så er det å ikke bekymre seg for mye.. Det er mange triste skjebner inne på forumene her, men det er også veldig mange som har et uproblematisk svangerskap som man kanskje ikke hører fra her inne!!)

Skrevet

takk for tips! Jeg krysser fingrene veldig for et ukomplisert svangerskap - foreløpig er jeg bare glad hver dag jeg ikke opplever blødninger e.l!!

Håper at fastlegen min er liker super som din! Time will tell.

Skrevet

Min fastlege ordnet ingenting for meg, så ikke forvent det! Jeg gikk til legen de 2 første gangene, også ringte jeg helsestasjonen og bestillte time hos jordmor til uke 18, og etter dette har jeg kun vært hos jordmor :) Anbefaler deg å gå mest til jordmor (hvis du er så heldig med jordmor som meg da), de har litt bedre tid deg, og de jobber jo kun med fødsel og gravide, så de vet virkelig hva de driver med :) Gratulerer med graviditeten, du har en spennende tid i møte :)

Skrevet

Gratulerer! :-) Det er vel vanlig å gå annen hver kontroll til jordmor og lege. Fikk et skjema hos legen med når kontrollene skulle være og aktuelle tema, men måtte kontakte jordmor selv. Jeg hat valgt å gå til privat jordmor pga kjemi og litt komplikasjoner (hun har ultralyd), men på helsestasjonen er det gratis :-) Du kan gå til bare legen, men anbefaler begge deler. Som andre sier her, så har jordmor ofte bedre tid og ner kompetanse på en del områder rundt svangerskap, fødsel og barseltid.

Ikke forvent for mye av første legetime. Det er så tidlig at de bare kan bekrefte du er gravid, ta blodtrykk og div. Blir mer etter hvert, når du får høre hjertelyd osv.

Lykke til!! :-)

Skrevet

Motsatt hos med. Fastlegen min er kjempesøt og har satt opp dobbeltime og tatt seg god tid. Jordmora er ei førkje så ho droppa jeg. Ikke noe annet alternativ heller da jeg bor på en liten plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...