Gå til innhold

Å bry seg med, eller bry seg om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å bry seg med, eller bry seg om. Dette føler jeg at kan være en vanskelige Å skille av og til, for vi har ulike grenser for kva vi tillater i hjemmet/av vÅre barn.

Det kom en ny familie flyttende hit for ca 1 År siden. De hadde 2 barn og den tredje kom etter at dei kom hit. De to eldste barne (som eg tipper er 3-4 og 6-7År) er blitt observert ute relativt sent pÅ kvelden, uten foreldre. I vinter hadde noen sett de leke ute i brøytekantene pÅ kvelden uten refleks. MÅ her da selvsagt nevne at de bor i et bygggefelt og det kjører biler her og barn uten refleks er jo ikkje sÅ lett Å se. Og no er det sykkel tid og den eldste sykler glad avgÅrde pÅ sykkelen sin, gjerne midt i vegen, uten hjelm.

Synes dette er litt skummelt. Selvsagt er det opp til hver enkelt om de vil at barnet skal bruke sykkelhjelm, refleks og bestemme leggetid. Men eg tenker pÅ barna, redd for at dei skal bli pÅkjørt, eller noe annet skal skje dem nÅr de driver ute alene.

Siden jeg ikke kjenner familien synes jeg det blir litt rart om jeg kontakter dem og kommer med mine meniner/bekymringer for barna. Jeg vil ikke bry med med hva de gjør, men bry meg om barna...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vanskelig.. Vi bodde også nær en familie der seks-åringen stolt kunne fortelle at han var så stor nå, så han trengte ikke å bruke hjelm! 3-åringen vandret ned mot elva alene etc. Dvs, grensetilfeller. Ikke noen direkte omsorgssvikt, men foreldrene hadde hvertfall helt annerledes verdier enn oss.

Vel.. Konklusjonen min blir nok likevel at å ta opp dette med foreldrene blir mer som å bry seg med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...