Gå til innhold

Er vaksinene i skolealder nødvendige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett her inne at noen mener at vaksinene barna får i skolealder ikke er så viktige. Jeg er generelt skeptisk til vaksiner, men barna har så langt følgt vaksinasjonsprogrammet. Nå lurer jeg på om vi rett og slett skal hoppe av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vaksinene som ungene får i skolen er påfyllingsvaksiner av de vaksinene de fikk da de var små, så jeg vil våge å påstå at det er like viktig å ta de, som det var å vaksinere babyen ;)

Endret av magnhild81
Skrevet

Ja vaksinene er fortsatt viktige, som det nevnes er det påfylling av vaksiner gitt som småbarn. At vaksiner ikke er viktig lenger bygger på en misforståelse, da man ser lite til sykdommene det vaksineres mot (som kusma, meslinger o.l). Men dette skyldes jo nettopp god vaksinedekning i Norge. Sykdommene er imidlertid ikke "utryddet" (ikke lenge siden siste meslingeutbrudd i Norge) og jo flere som dropper å vaksinere barna, jo mer grobunn får sykdommene til å spre seg igjen! :)

Skrevet

Hva med HPV og MMR? Disse er ikke "bare" påfyllingsvaksiner. Nå er barna blitt større og utforsker verden mer og mer, og blir utsatt for mer smitte en før da de var små. Så skolevaksinene er minst like viktige som vaksinene barna fikk som baby.

Skrevet

Jeg var en av de som lo av de som var mot vaksiner, men må si etter alt styret og alle rare avgjørelser som ble gjort rundt svineinfluensavaksinen, har jeg begynt å vurder nøye om vi vil fortsatt følge vaksinasjonsprogrammet.

Barna er vaksinert, og det er eventuelt kun snakk om skolevaksinene. Før vi fikk barn så tenkte jeg ikke tanken engang om at vi voksne burde revaksinere oss. Og barna er jo like beskyttet som oss voksne nå. Ikke har vi planer om å reise langt ut i bushen heller. Om barna vil ut å reise når de blir voksne så er det bare til å ta reisevaksiner på samme måte som alle andre, fordi nå er de i alle fall grunnvaksinert.

Skrevet

Hadde ikke vi vaksinert ungene på skolen er det flere som hadde fått kikhoste her i huset. Eldste fikk det siden veien vaksinen hadde gått ut. Så jeg er veldig glad for at ungene er vaksinert på skolen, kikhoste var ikke serlig morsomt å få. Så vi skal etterfylle ofte her i huset fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...