Gå til innhold

oboy i melken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen min liker ikke melk.. Eller, han nekter ihvertfall å drikke det. Yoghurt går ned på høykant, men det er noe med melken han ikke liker. Her en dag prøvde vi med oboy og det likte han godt.. Er det fy-fy å gå melk med oboy? Er det for mye sukker? Mer sukker enn yoghurt f.eks? Eller SER det bare galt ut? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det slik: Det er en grunn til at sukker står oppført først i innholdslisten

Skrevet

Vi holder oss til ett eller to glass pr. Helg, ca :-) så JEG ser ikke noe galt i det så lenge man ikke drikker flere liter med oboymelk om dagen :-)

Skrevet

Ja, jeg skjønner at det er mye sukker i pulveret, men blandet i et glass melk, blir det da mer sukker i glasset enn i en gjennomsnitts barneyoghurt?.. jeg tviler...

HI

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke man skal lære ungen til at det er greit å drikke oboy til alle måltider. Synes det er greit å feks ha en regel om at "til frokosten kan man drikke oboy men ikke til noen andre måltider". Så kan ungen velge om han vil ha vanlig melk eller vann til de andre måltidene. Jeg tror ikke barn trenger melk til alle måltidene. Så lenge han får i seg yoghurt, ost o.l. tror jeg han klarer seg. Og så trenger man ikke blande oboyen så sterk når man skal gi den, det holder med en liten skje så det akkurat smaker litt sjokolade. :) Jeg tror du bare gjør det vanskelig for deg selv og gutten i lengden om du gjør han vant til at man kun drikker søte drikker til maten.

Skrevet

- Og jeg mener at yoghurt er like fy-fy om man skal være streng på det.

Skrevet

Takk for svar.

Han er veldig glad i vann, og drikker det til alle måltider. Han har inntil nylig fått Nan for å kose seg en gang om dagen ca. (Nan for eldre barn), fordi han ikke liker melk.. men nå begynner han å bli så stor at jeg tenker å kutte ut Nanen.. Derfor spørsmålet... Det vil evt være aktuelt å gi han et glass pr. dag.. enten til et måltid, eller til barnetv eller noe...

HI

Skrevet

Våre to minste har ikke likt melk. Ammet de over 1 år kanskje de savner smaken på morsmelken ;-) i barnehagen stresset de med dette, vet ikke grunnen til det. Med at de hadde 4 brødmåltid om dagen. Frokost, 2 i barnehagen og kvelds, endret vi kvelds til havregryn eller havrefras. Da var melk plutselig veldig godt. Så melk til pannekaker, kjøttkaker og varm sjokoladekake/pepperkaker. Etter en stund er de veldig glad i melk...

Skrevet

Ja, jeg skjønner at det er mye sukker i pulveret, men blandet i et glass melk, blir det da mer sukker i glasset enn i en gjennomsnitts barneyoghurt?.. jeg tviler...

HI

O`boy er omlag 90% sukker, mens sukker i yoghurt utgjør omlag 11% av det totale sukkerinntaket som barn har.

Skrevet

Jeg fikk Oboy i melken min når jeg vokste opp. Jeg mildt sagt HATET smaken av melk og gjør det ennå.

Har selv et barn det er vanskelig å få til å drikke melk, han får ikke Oboy men vurderer å la han få det. Han er 6 år og har drukket minimalt med melk siden han sluttet med Nan. Yoghurt spiser han derimot mye av, blander havregryn i den inn imellom fordi han er dårlig på å spise også.

Skrevet

Laktoseredusert melk med sjokoladesmak er langt bedre enn O`boy for den innelholder lite med sukker

Skrevet

Det at barn sier at de ikke liker melk er faktisk ikke noe å høre på. Det går ikke an å ikke like melk, så her er det bare trass som spiller deg et puss. Jeg ville servert vanlig, ren melk. Hvis ikke er vann alternativet. Ikke sjokolademelk, ikke saft, ikke juice. Skal ikke belønnes for å "ikke like noe". At barn ikke liker ting er ene og alene foreldrenes feil. De spiser og drikker det de får så lenge de er sultne og tørste nok.

Mange av dagens foreldre syr puter under armene på ungene sine så fort furteleppen kommer opp. "Liker ikke" sier ungen, og vet at da blir det saft å få.... Skjerp deg! Barn skal ikke ha oboy, ferdig med den saken.

Skrevet

Går ikke an å ikke like melk?

Jeg synes det er direkte vemmelig å drikke melk, er noe med konsistensen tror jeg, det er "slimete" på en måte. Kan tvinge i meg et glass skummelmelk men ser da ingen grunn til å gjøre det.

Av mine fire barn er det et som drikker melk, de andre vil ikke drikke det. Det er da virkelig helt greit,, barn må ikke drikke melk om de foretrekker vann!

Mine barn spiser ost på skiva, de spiser yoghurt og de spiser f.eks 4 korn med melk og rosiner, ser ikke en grunn i verden til å tvinge i de melk som drikke. De får i seg all næringen fra melkeprodukter andre steder og skjønner ikke hvorfor man skal stresse sånn med dette.

Mine barn drikker et glass juice til frokost og vann til de andre måltidene, det er helt greit :)

Sjokolademelk er noe de koser seg med innimellom, de får det gjerne når de er på besøk hos bestemor f.eks.

Skrevet

Man trenger ikke drikke melk for å ha et fullverdig kosthold. Selvfølgelig må det være lov å ikke like melk! Syns ikke du trenger å gi barnet o'boy i stedet. Vann er en fin drikk til måltider, og juice og annet innimellom. Sørg for å få Kalsium og annet vi får fra melken inn i kostholdet på andre måter :)

Skrevet (endret)

Ja, jeg må le litt av innlegg nummer 12.. *humre*

Jeg er normalt opptatt av det som er sunt. Og jeg tenker alt med måte. Om gutten din får et glass o'boy om dagen, så ser jeg ikke problemet i det hele tatt! Og som en sa, du trenger ikke blande den så sterk.

Så kan du prøve å snikinnføre melk på andre områder. F.eks er melk best til makrell i tomat, kaviar osv.. Synes vi her i huset :)

Du er nok helt klart i stand til å avgjøre hva som er best for dere! :)

Endret av 1hjertegull+junispire
Skrevet

Går ikke an å ikke like melk?? Selvfølgelig går det an. JEg hater melk. Får slim i halsen og synes konsistensen er vemmelig. Men ville ikke gitt oboy som erstatning. Kan heller drikke det en gang i blant til frokost eller kvelds som variasjon til vann.

Her drikker vi bare vann, minste drikker litt melk. Man får i seg nok melk gjennom oster, mat og andre ting.

Skrevet

Treåringen min liker ikke melk.. Eller, han nekter ihvertfall å drikke det. Yoghurt går ned på høykant, men det er noe med melken han ikke liker. Her en dag prøvde vi med oboy og det likte han godt.. Er det fy-fy å gå melk med oboy? Er det for mye sukker? Mer sukker enn yoghurt f.eks? Eller SER det bare galt ut? Hva mener dere?

Hvorfor skal du på død og liv ha ungen til å drikke melk? Ungen spiser jo yoghurt. Hvis ungen spiser litt gulost i tillegg er jo det mer enn bra nok.

Skrevet

Det at barn sier at de ikke liker melk er faktisk ikke noe å høre på. Det går ikke an å ikke like melk, så her er det bare trass som spiller deg et puss. Jeg ville servert vanlig, ren melk. Hvis ikke er vann alternativet. Ikke sjokolademelk, ikke saft, ikke juice. Skal ikke belønnes for å "ikke like noe". At barn ikke liker ting er ene og alene foreldrenes feil. De spiser og drikker det de får så lenge de er sultne og tørste nok.

Mange av dagens foreldre syr puter under armene på ungene sine så fort furteleppen kommer opp. "Liker ikke" sier ungen, og vet at da blir det saft å få.... Skjerp deg! Barn skal ikke ha oboy, ferdig med den saken.

Tuller du eller?

Melk smaker ekkelt, er slimete og kvalmt. Syntes jeg!

Skrevet

Hvis han har fått NAN frem til nå er nok poblemet at han har vent seg til at melk skal smake søtt. NAN er vesentlig søtere enn kumelk, det samme er yoghurt.

OBOY ol er godt som kosedrikk innimellom og strålende etter trening i stedenfor dyre proteindrikker, men det bør ikke være noe man venner seg til at skal være en del av det daglige kostholdet. Det bør heller ikke smaksatt yoghurt være.

Et bedre alternativ kan da være å servere jordbærmelk, bananmelk eller liknende der melken er smakssatt med frukt og eventuelt krydder, men ikke noe sukker, vaniljesukker, honning eller liknende.

Skrevet

Det går fint an å ikke like melk, jeg syns det er motbydelig. Gi noen terninger med ost istedet, det var rådet jeg fikk på helsestasjonen.

Skrevet

Her får ungene melk med O,boy til kveldsmaten.

Skrevet

Det finnes oboy med redusert innhold av sukker, uten at det er erstattet med kunstige midler. Fåes på OBS i allefall. Den er like god :)

Skrevet

Jeg drikker ikke ren melk, og når jeg var mindre drakk jeg nok oboy melk hver dag, flere glass. Jeg digger sjokolademelk og hadde sikkert drukket 1 liter til dagen om jeg ikke ble så feit av det :P

Storesøster drikker ikke melk og får juice til frokost og de få gangene vi har brødmåltid til kvelds, + 2-3 dl med i en flaske på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...