Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Hei! Jeg fødte for 3 uker siden og i starten gikk alt fint, gikk noen dager før jeg hadde avføring men når det først kom var det uten problemer og det ble regelmessig etter dette. For to dager siden når jeg var på do var det utrolig vondt, men jeg fikk ut det som skulle ut, det var også vondt en liten stund etterpå, men ikke like vondt. Når jeg senere på dagen var i dusjen prøvde jeg å kjenne litt i åpningen for å se om jeg kunne kjenne noen hemoroider eller noe, det gjorde jeg ikke. Det jeg derimot merket var at det var utrolig stramt der, det virker nesten som lukkemuskelen har blitt strammere og at hullet ikke utvider seg like mye som før. Det var på samme måte igår og jeg fikk da bare ut litt av det som egentlig skulle ut, prøvde å få ut resten idag, men når det er på vei ut er det så vondt at jeg ender med å knipe igjen isteden. Avføringen er hard så det hadde nok hjulpet å få "mjuket" den opp litt.. Noen som vet hva det kan være og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet og for å få ut det som skal ut?
Nemo_ Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Hei Det samme problemet hadde jeg etter min fødsel! Jeg hadde innvendige hemoroider...så kjøp en sånn hemoroidekrem på apoteket og samtidig kjøp noe som gjør avføringen mykere! Skal ikke si at det er dette som feiler deg, men høres veldig likt ut! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Du må også huske å drikke MYE så du ikke blir treg i magen.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Takk for tips! siden det er søndag kommer jeg meg uheldigvis ikke på apoteket før imorgen.. Er det noen måte å få myknet opp det som allerede er der nede slik at jeg får det ut idag å slipper å føle på trangen hele tiden? Slik som det er nå tror jeg dessverre ikke jeg klarer å få ut noe jeg har nettopp spist en porsjon med kellogs allbran for å få i meg litt fiber og har drukket 0,5 liter vann. Nemo, tok det lang tid før det ble bedre med hemoroidekrem?
tre håpefulle Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 jeg hadde også problem, både i svangerskap og etter. Jeg hadde ikke hemorider, men jeg hadde analrift. Var jo en fødsel i seg selv å få ut noe.. Mitt tips er å legge linfrø i vann i minst seks timer. Så blander du det i yoghurt. Dette fungerer fint for meg. Obs, å få med det vannet/væsken som er sammen med linfrøene, det er der det effektive stoffet er. =) Liker du sviske, så prøv det. =) Og drikk rikelig, det er viktig. Og siden du nå har født kan du kjøpe frukt og fiber på helsekost. Veldig effektive! =D
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Hei! Jeg fødte for 3 uker siden og i starten gikk alt fint, gikk noen dager før jeg hadde avføring men når det først kom var det uten problemer og det ble regelmessig etter dette. For to dager siden når jeg var på do var det utrolig vondt, men jeg fikk ut det som skulle ut, det var også vondt en liten stund etterpå, men ikke like vondt. Når jeg senere på dagen var i dusjen prøvde jeg å kjenne litt i åpningen for å se om jeg kunne kjenne noen hemoroider eller noe, det gjorde jeg ikke. Det jeg derimot merket var at det var utrolig stramt der, det virker nesten som lukkemuskelen har blitt strammere og at hullet ikke utvider seg like mye som før. Det var på samme måte igår og jeg fikk da bare ut litt av det som egentlig skulle ut, prøvde å få ut resten idag, men når det er på vei ut er det så vondt at jeg ender med å knipe igjen isteden. Avføringen er hard så det hadde nok hjulpet å få "mjuket" den opp litt.. Noen som vet hva det kan være og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet og for å få ut det som skal ut? jeg har akkurat samme problemet, hos meg fikk jeg rift grad 3b, det vil si at mer enn 50% av lukkemuskelen ble skadet. og det kan ta maaange dager før jeg må på do, og da får jeg ikke til å presse fordi det blir så utrolig vondt. jeg går å drikker laktulose 3 ganger pr dag i 2 uker nå, + at jeg bruker klyx i perioder. det er utrolig slitsomt, og håper det går over snart
Kari K. med to søte små Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Jeg fødte for 14 dager siden, og sliter med akkurat samme problemet. Legen sa at jeg mest sansylivis har rifter invendig. Det kan være utrolig smertefullt å gå på do. Jeg har heller ikke fått tømt meg skikkelig. Avføringen er steinhard. Jeg har brukt miniklyster. Og det mente også legen at jeg burde gjøre. For det blir en ond sirkel. Avføringen er hard og jeg må trykke mye for å få ut det harde. Riftene gror aldri. Hun anbefalte at jeg brukte klyster til jeg har fått tømt ut det som er steinhard. Deretter anbefalte hun også lactulose som du får kjøpt resepfritt på apoteket. Det er store sukkermolekyler som ikke er farlig mht amming. Dette hjelper på å holde avføringen myk. Det var bedre at avføringen var litt i mykeste laget fremover slik at riftene får tid til å gro. Jeg føler med deg, for dette er ikke noe gøy. Lykke til!
Kari K. med to søte små Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Glemte å si at å drikke nok er selvfølgelig viktig. Drikk masse!
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 uff sånn har jeg også hatt det etter fødsel:( Har gått til innkjøp av salve, piller og laktulose for å forhindre det denne gang! Lykke til, det går over!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Prøv frukt og fiber tyggetablett! Jeg tar en på kvelden og får resultat neste morgen. Fås på apotek og helsekøar. Mye mer effektivt enn lactulose... Jeg fikk veldig luftsmerter av la timiæn bare. Og drikk masse, som andre har nevnt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå