Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Siden temaet er så veldig i vinden nå for tiden. Dersom man går inn i dusjen med badetøyet på, vasker seg der under dusjen også under badetøyet (type skyver nedre del av badedrakt/bikinitruse litt til side for å vaske underlivet, kommer til under brystene osv), er ikke det omtrent like bra som å dusje uten da?
SameSara Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Nei. For en tid tilbake sto det publisert en artikkel i Adresseavisa ang. dette med å dusje uten badetøy på og der viste d til forskning som sier at den som dusjer med badtøy på forurenser like mye som 50 mennesker som dusjer uten badetøy på. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for voksne mennesker å følge regler og å utvise god hygiene. Vi forventer ette av våre barn så hvorfor skal vi forvente mindre av oss selv, og av andre voksne.
magica fra tryll Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Jo, det vil jeg si;) Hadde ikke jeg hatt noe problem med ihvertfall...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2012 Nei. For en tid tilbake sto det publisert en artikkel i Adresseavisa ang. dette med å dusje uten badetøy på og der viste d til forskning som sier at den som dusjer med badtøy på forurenser like mye som 50 mennesker som dusjer uten badetøy på. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for voksne mennesker å følge regler og å utvise god hygiene. Vi forventer ette av våre barn så hvorfor skal vi forvente mindre av oss selv, og av andre voksne. Men hvordan dusjet de i badetøyet da i denne undersøkelsen? Jeg mener det er forskjell på å bare skylle seg selv under dusjen med badetøyet på, og å flytte deler av badetøyet litt til side her og der for å vaske skikkelig. Grunnen til at folk velger å gå inn i dusjen med badetøy på kan være mange. Jeg er en av dem, og mine grunner er fordi jeg et par ganger har møtt på menn der inne...
SameSara Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Nei. For en tid tilbake sto det publisert en artikkel i Adresseavisa ang. dette med å dusje uten badetøy på og der viste d til forskning som sier at den som dusjer med badtøy på forurenser like mye som 50 mennesker som dusjer uten badetøy på. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for voksne mennesker å følge regler og å utvise god hygiene. Vi forventer ette av våre barn så hvorfor skal vi forvente mindre av oss selv, og av andre voksne. Men hvordan dusjet de i badetøyet da i denne undersøkelsen? Jeg mener det er forskjell på å bare skylle seg selv under dusjen med badetøyet på, og å flytte deler av badetøyet litt til side her og der for å vaske skikkelig. Grunnen til at folk velger å gå inn i dusjen med badetøy på kan være mange. Jeg er en av dem, og mine grunner er fordi jeg et par ganger har møtt på menn der inne... Såperester og fett fester seg til badetøyet. En person som har på seg badetøy under vasken i dusjen forurenser 50 ganger mer enn en som har dusjet uten badetøy og vasket seg grundig. De fleste basseng tar vannprøver av badevannet flere ganger daglig. Mer forurensning i bade vannet betyr at det må tilsettes mer klor (de fleste vet at i basseng med sterkt lukt av klor er det MYE bakterier i ettersom klor lukter i kontakt med bakterier). Såperester som fester seg til badetøyet er en av de verste forurensningskildene til badevannet. Så teorien din holder ikke. Hvilke grunner folk har er ikke så interessant. Klarer man ikke å følge enkle regler så avstår man.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2012 Såperester og fett fester seg til badetøyet. En person som har på seg badetøy under vasken i dusjen forurenser 50 ganger mer enn en som har dusjet uten badetøy og vasket seg grundig. De fleste basseng tar vannprøver av badevannet flere ganger daglig. Mer forurensning i bade vannet betyr at det må tilsettes mer klor (de fleste vet at i basseng med sterkt lukt av klor er det MYE bakterier i ettersom klor lukter i kontakt med bakterier). Såperester som fester seg til badetøyet er en av de verste forurensningskildene til badevannet. Så teorien din holder ikke. Hvilke grunner folk har er ikke så interessant. Klarer man ikke å følge enkle regler så avstår man. Jeg kommer ikke til å avstå nei, og jeg synes absolutt grunnene er av interesse. Ville du gått naken inn i en dusj helt alene der du risikerte å møte på en mann? Nå er risikoen liten, jeg har klaget flere ganger, men likevel. Det var forøvrig ikke en teori, men et spørsmål. Jeg synes fortsatt det høres rart ut at dersom man flytter bikinitrusen til sides, vasker og skyller bort såpe, og så flytter den på plass igjen så skal det være så ille, men, men...
SameSara Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Såperester og fett fester seg til badetøyet. En person som har på seg badetøy under vasken i dusjen forurenser 50 ganger mer enn en som har dusjet uten badetøy og vasket seg grundig. De fleste basseng tar vannprøver av badevannet flere ganger daglig. Mer forurensning i bade vannet betyr at det må tilsettes mer klor (de fleste vet at i basseng med sterkt lukt av klor er det MYE bakterier i ettersom klor lukter i kontakt med bakterier). Såperester som fester seg til badetøyet er en av de verste forurensningskildene til badevannet. Så teorien din holder ikke. Hvilke grunner folk har er ikke så interessant. Klarer man ikke å følge enkle regler så avstår man. Jeg kommer ikke til å avstå nei, og jeg synes absolutt grunnene er av interesse. Ville du gått naken inn i en dusj helt alene der du risikerte å møte på en mann? Nå er risikoen liten, jeg har klaget flere ganger, men likevel. Det var forøvrig ikke en teori, men et spørsmål. Jeg synes fortsatt det høres rart ut at dersom man flytter bikinitrusen til sides, vasker og skyller bort såpe, og så flytter den på plass igjen så skal det være så ille, men, men... Grunnene er faktisk ikke av interesse. Det er slik at regler følger man for det er ikke slik at man kan velge bort reglene fordi man selv mener at man har god nok grunn. Da avstår man fra aktiviteten og finner på noe annet. Det er ganske så egoistisk å svine til bassenget kun fordi man kun tenker på seg selv. Voksne mennesker? Det skulle man ikke tro.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 Er man så livredd litt bakterier så burde man holde seg borte fra slike plasser. Greit at man prøver å gjøre det så hygienisk som mulig, men når man velger å bade i et offentlig basseng med masse fremmende mennesker så må man nesten regne med at noen gjør det på sin måte.
*bolla pinnsvin* Skrevet 15. april 2012 #10 Skrevet 15. april 2012 Jeg synes det er så rart med alle foreldrene som lar ungene dusje med badetøyet på før de går i bassenget. Når guttungen på fem skal på svømming er han nesten den eneste som dusjer og vasker seg før han tar på badebuksa. Nå har han begynt å spørre hvorfor han må det, for alle andre har jo tøyet på! Teit av foreldrene, synes jeg. At voksne dusjer med tøyet på synes jeg også er grisete, men dem om det.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2012 Grunnene er faktisk ikke av interesse. Det er slik at regler følger man for det er ikke slik at man kan velge bort reglene fordi man selv mener at man har god nok grunn. Da avstår man fra aktiviteten og finner på noe annet. Det er ganske så egoistisk å svine til bassenget kun fordi man kun tenker på seg selv. Voksne mennesker? Det skulle man ikke tro. Hehe... Da kan jeg berolige deg med at jeg nok er den som forurenser minst. De andre som svømmer samtidig som meg dusjer ikke i det hele tatt faktisk Jeg bryr meg ærlig talt ikke om det. Jeg kan helt fint leve med å være egoistisk der, og kommer til å fortsette med å trene jevnlig og gå inn i dusjen med badetøyet på.
SameSara Skrevet 15. april 2012 #12 Skrevet 15. april 2012 Er man så livredd litt bakterier så burde man holde seg borte fra slike plasser. Greit at man prøver å gjøre det så hygienisk som mulig, men når man velger å bade i et offentlig basseng med masse fremmende mennesker så må man nesten regne med at noen gjør det på sin måte. Om alle fulgte bassenget sine regler så hadde det ikke vært noe problem for det er ikke alltid slik at man kan gjøre ting på sin måte. Vi lever i et samfunn basert på regler og på det å tilpasse seg sosiale koder og da kan ikke enhver gjøre som en lyster kun basert på egne interesser. Er det ikke dette vi forsøker hele tiden å lære våre barn?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #13 Skrevet 15. april 2012 Det er sikkert teknisk mulig å vaske seg selv og badetøyet godt nok uten å ta det av, men i praksiss når man sjekker er det ikke det som skjer. Hvis man tar prøver av dem som selv mener de har vasket seg veldig godt, men uten å ta av badetøyet så er de faktisk veldig mye "skittnere" enn de som tok av badetøyet. I praksiss blir både hudrester og såperester sittende igjen i badetøyet. Du kan tro på det eller la være, men det er nå det forsøkene viser. Når det gjelder spørsmålet om jeg ville gått naken i en garderobe der jeg kunne risikere at det kom inn en mann, så er jeg av dem det ikke er noe problem for. Jeg er så heldig at jeg ikke skammer meg for kroppen min. Jeg har full forståelse for at ikke alle har det slik, men for meg er det ikke noe problem.
*bolla pinnsvin* Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 Er man så livredd litt bakterier så burde man holde seg borte fra slike plasser. Greit at man prøver å gjøre det så hygienisk som mulig, men når man velger å bade i et offentlig basseng med masse fremmende mennesker så må man nesten regne med at noen gjør det på sin måte. Om alle fulgte bassenget sine regler så hadde det ikke vært noe problem for det er ikke alltid slik at man kan gjøre ting på sin måte. Vi lever i et samfunn basert på regler og på det å tilpasse seg sosiale koder og da kan ikke enhver gjøre som en lyster kun basert på egne interesser. Er det ikke dette vi forsøker hele tiden å lære våre barn? Nei, det er ikke det. Ref innlegget mitt lenger oppe...
SameSara Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 Grunnene er faktisk ikke av interesse. Det er slik at regler følger man for det er ikke slik at man kan velge bort reglene fordi man selv mener at man har god nok grunn. Da avstår man fra aktiviteten og finner på noe annet. Det er ganske så egoistisk å svine til bassenget kun fordi man kun tenker på seg selv. Voksne mennesker? Det skulle man ikke tro. Hehe... Da kan jeg berolige deg med at jeg nok er den som forurenser minst. De andre som svømmer samtidig som meg dusjer ikke i det hele tatt faktisk Jeg bryr meg ærlig talt ikke om det. Jeg kan helt fint leve med å være egoistisk der, og kommer til å fortsette med å trene jevnlig og gå inn i dusjen med badetøyet på. Du ta altså kun hensyn til deg selv. La meg spørre deg da ettersom du er lærer: Er dette noe du vil lære elevene dine? At man ikke trenger å følge regler, at man kun trenger å ta hensyn til seg selv og at man alltid kan gjøre det som passer en selv best? Tenker du da at du er en god rollemodell for dine elever og for dine barn? For meg høres det kun ut som trass fra din side og er man ikke ferdig med å trasse når man er voksen?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #16 Skrevet 15. april 2012 Det er sikkert teknisk mulig å vaske seg selv og badetøyet godt nok uten å ta det av, men i praksiss når man sjekker er det ikke det som skjer. Hvis man tar prøver av dem som selv mener de har vasket seg veldig godt, men uten å ta av badetøyet så er de faktisk veldig mye "skittnere" enn de som tok av badetøyet. I praksiss blir både hudrester og såperester sittende igjen i badetøyet. Du kan tro på det eller la være, men det er nå det forsøkene viser. Når det gjelder spørsmålet om jeg ville gått naken i en garderobe der jeg kunne risikere at det kom inn en mann, så er jeg av dem det ikke er noe problem for. Jeg er så heldig at jeg ikke skammer meg for kroppen min. Jeg har full forståelse for at ikke alle har det slik, men for meg er det ikke noe problem. Ok, jeg er mer uhygienisk enn jeg trodde, men da har jeg fått svar på det jeg spurte om i hvertfall Man trenger slett ikke å skamme seg over kroppen sin selv om en ikke ønsker å vise den fram til alle og en hver. Jeg synes absolutt ikke at jeg ser så ille ut, men jeg vil forbeholde meg retten til å slippe å vise meg avkledd foran fremmede menn. Men det som kanskje er den viktigste grunnen for min del er at jeg som regel er den første som kommer på morgenkvisten og derfor er helt alene i garderoben og dusjen. Da blir det ikke bare ubehagelig å kunne bli sett naken av en mann, men også skummelt. Synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Her har vi lært at såperester er verre enn møkkete kropper. Her har skolen eget basseng og ungene har svømming på skolen hver uke, det er totalforbud mot flytende såpe fordi det etterlater mer såperester. Her må alle barna vaske seg med et såpestykke, skylle seg, ha på badetøy og så gå i vannet. Er jo greit at de prøver holde bassenget så rent som mulig, uten å trenge tilsette klor så det svir i øynene når man går inn...
B-real Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Bakteriehysteri!!! Det er ikke rart vi plages mer og mer av allergier og annen shit, får mageproblemer i syden etc når ALT skal være så forbanna sterilt rundt oss til enhver tid!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 15. april 2012 Du ta altså kun hensyn til deg selv. La meg spørre deg da ettersom du er lærer: Er dette noe du vil lære elevene dine? At man ikke trenger å følge regler, at man kun trenger å ta hensyn til seg selv og at man alltid kan gjøre det som passer en selv best? Tenker du da at du er en god rollemodell for dine elever og for dine barn? For meg høres det kun ut som trass fra din side og er man ikke ferdig med å trasse når man er voksen? Jeg lærer både elevene og barna mine å følge regler og sosiale koder, men også å verne om seg selv og sitt privatliv. Noen ting trumfer andre ting. Elevene vi har på skolen kan f.eks risikere å miste karakteren i KRø dersom de ikke deltar på svømming. De må altså ikle seg badetøy og svømme. I utgangspunktet skal de jo da dusje uten badetøy før de tar det på seg og går i bassenget. Noe vi også sier til dem at de bør. Men, ungdommer har mobil, og noen bruker den i gale settinger. Som f.eks kan de finne på å filme noen som da er naken og legge det ut på sosiale medier slik at alle kan se. Dette resulterer i at ingen av elevene våres, verken gutter eller jenter, dusjer uten å ha badetøyet på seg. Vi kan ikke tvinge dem, vi har ikke ressurser nok til å følge dem opp i dusjen for å følge meg, og ja, jeg synes elevene mine gjør det rette ved å dusje med badetøyet på framfor å risikere å bli lagt ut nakenbilder av. Altså, personvern trumfer her kravet om hygiene. Man kan mene mye her om hva som kan og bør gjøres, men dette er et stort problem (at en kan risikere å bli avbildet naken), og innen de som bygger bassenger fatter at de må ha båser i dusjene, så blir det nok slik at det alltid vil være mange som dusjer med badetøy på. Når jeg bader sammen med barna pleier jeg forøvrig å dusje uten badetøy på først (de også), men da er vi ikke alene heller slik som jeg ofte er på morgningene, og det er ikke noen risiko for menn i dusjen.
SameSara Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 "Elevene vi har på skolen kan f.eks risikere å miste karakteren i KRø dersom de ikke deltar på svømming. De må altså ikle seg badetøy og svømme. I utgangspunktet skal de jo da dusje uten badetøy før de tar det på seg og går i bassenget. Noe vi også sier til dem at de bør. Men, ungdommer har mobil, og noen bruker den i gale settinger. Som f.eks kan de finne på å filme noen som da er naken og legge det ut på sosiale medier slik at alle kan se. Dette resulterer i at ingen av elevene våres, verken gutter eller jenter, dusjer uten å ha badetøyet på seg. Vi kan ikke tvinge dem, vi har ikke ressurser nok til å følge dem opp i dusjen for å følge meg, og ja, jeg synes elevene mine gjør det rette ved å dusje med badetøyet på framfor å risikere å bli lagt ut nakenbilder av. Altså, personvern trumfer her kravet om hygiene." Her har dere altså mange problemer og så velger dere å heller legge til et hygieneproblem fremfor å adressere det virkelige problemet som er uvettig mobilbruk og nakebilder på nett. Jeg skjønner at du mener at bare man selv mener at man har grunn nok så kan man bryte reglene. Jeg mener at regler er satt for en årsak og har man problemer med å følge dem så avstår man.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 15. april 2012 "Elevene vi har på skolen kan f.eks risikere å miste karakteren i KRø dersom de ikke deltar på svømming. De må altså ikle seg badetøy og svømme. I utgangspunktet skal de jo da dusje uten badetøy før de tar det på seg og går i bassenget. Noe vi også sier til dem at de bør. Men, ungdommer har mobil, og noen bruker den i gale settinger. Som f.eks kan de finne på å filme noen som da er naken og legge det ut på sosiale medier slik at alle kan se. Dette resulterer i at ingen av elevene våres, verken gutter eller jenter, dusjer uten å ha badetøyet på seg. Vi kan ikke tvinge dem, vi har ikke ressurser nok til å følge dem opp i dusjen for å følge meg, og ja, jeg synes elevene mine gjør det rette ved å dusje med badetøyet på framfor å risikere å bli lagt ut nakenbilder av. Altså, personvern trumfer her kravet om hygiene." Her har dere altså mange problemer og så velger dere å heller legge til et hygieneproblem fremfor å adressere det virkelige problemet som er uvettig mobilbruk og nakebilder på nett. Jeg skjønner at du mener at bare man selv mener at man har grunn nok så kan man bryte reglene. Jeg mener at regler er satt for en årsak og har man problemer med å følge dem så avstår man. Kom gjerne med forslag til hvordan vi (og dette gjelder nok omtrent alle ungdomsskoler i hele landet) skal adressere problemet med uvettig mobilbruk? Vi snakker med elevene om det, vi har forsøkt å sette inn ulike tiltak, men vi har rett og slett ikke de nødvendige ressursene. Dette må komme fra høyere hold rett og slett. Enten ombygging av fellesdusjer i skolebasseng, ressurser til vakter i dusjene som kan passe på og gjøre elevene trygge, eller nye læreplaner der svømming ikke er en del av kompetansemålene i KRø. Jeg har sagt det jeg tenker rundt dette, og mener man må kunne være litt nyansert og ikke helt bombastisk. Regler er til for å følges ja, men noen ganger kan det være riktig å ikke følge dem. En må faktisk se an situasjonen. Dette er noe vi faktisk diskuterer mye når vi har om etikk og moral i RLE. Et gjennomgangseksempel der er dette: 1. Du ser en gutt fra skolen stjele noen epler i butikken. Synes du det er greit? Hvorfor/hvorfor ikke? 2. Du er på ferie i et land som har som straff å kappe av kroppsdeler dersom de tar noen i tyveri. Du ser en mager gutt som høyst sannsynlig er gatebarn og sulter stjele noen epler. Synes du dette er greit? Hvorfor/hvorfor ikke? Dette er jo noe helt annet, men noe vi bruker for å lære elevene at vi selvsagt har lover for å følge dem, men at det i noen tilfeller kanskje ikke er gode lover som alltid kan følges like striks av alle og til en hver tid. I begge tilfellene over her er det jo å stjele, og like galt i forhold til loven (som jo er en lov man bør ha), men de aller fleste ville ikke sladret på gutten i eksempel 2 likevel fordi de mener han har god nok grunn til å bryte loven. Poenget er altså ikke å lære elevene at det er greit å bryte lover, for i utgangspunktet er jo ikke det greit, men at man må kunne se nyanser og at alt ikke alltid er helt svart/hvit.
Plutselig_gravid Skrevet 15. april 2012 #22 Skrevet 15. april 2012 Jeg synes det er rart at det skal være så inni hampen vanskelig å sette opp noen skillevegger mellom dusjbåsene. Dette gjelder både skoler og offentlige bassenger. Det kan da ikke koste all verden vel... Er sikker på at flere hadde dusjet seg ordentlig og vi hadde fått renere bassenger. Forstår virkelig ikke poenget med å måtte stå tett i tett, voksne om barn, å dusje. Ofte står det mange i kø og tripper på ledig dusj. Jeg synes det er svært ubehagelig å dusje og vaske meg både her og der foran naboer, venner, kjente og ukjente..
Cimorene Skrevet 15. april 2012 #23 Skrevet 15. april 2012 Synes flere basseng skulle hatt slike båser med forheng man kan dra for, så får vi alle dusjet i fred. Skammer meg ikke over kroppen min, men synes ikke det er greit at det plutselig står en mann i dusjen og glaner, som HI her beskriver.
SameSara Skrevet 15. april 2012 #24 Skrevet 15. april 2012 Som feks. ved å sette opp skillevegger, forby mobilbruk (slik mange skoler allerede gjør) og ved at vi foreldre er gode rollemodeller som gjennom å gjøre viser hva som er riktig. Vi dusjer uten klær, vi sykler med hjelm, vi bruker setebeltet i bilen, vi bruker redningsvest i båten, vi kjører kun når vi er edru, vi pusser tennene og bruker lue når det er kaldt. Skal vi ha barn til å lære å følge regler og å oppføre seg som folk så må vi voksne også gjøre det. Det handler ikke om etikk, men om det å tilpasse seg og det å evne å følge enkle regler
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 Forfatter #25 Skrevet 15. april 2012 Vi har ikke budsjett til å sette opp skillevegger eller muøighet til å følge opp et evt mobilforbud. Uansett er ikke dette noe jeg personlig kan gjøre noe med. Jeg anser meg selv som en god rollemodell på det aller meste og følger de aller fleste lover og reglet. Dersom du med hånden på hjertet kan si at du alltid følger absolutt alle regler og lover (aldri kjørt 5 km over fartsgrensen eller noe...), så er du nok unik. De fleste av oss har sine ting, og om min verste er å dusje med badetøyet på for å slippe å risikere å plutselig stå naken i dusjen alene om det kommer en mann inn, så får det heller bare være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå