Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Hever dere deigen to ganger, etter laging og etter deigen har komt i formen? Synes brødene blir så kompakte.. Deigen jeg lager er mjuk og litt bløt, så den biten er grei. Nå har jeg derimot begynt å tenke på om det er hevingen jeg gjør feil? Jeg hever nemmelig bare deigen en gang og det er når jeg har laget den. Bør den heves i formene også? Hilsen amatør:)
Gjest Filifjonka Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Ja, den bør heves etter at du har lagt den i formen også. Jeg etterhever i minst tre kvarter.
GuttemammaX3 Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Ja, du må forheve og etterheve. Har du bare tid til en heving, gjør det etter du har fått brødet i formene:-)
MrsMilla Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Ja og nei. Lar deigen heve leeeenge første gang, gjerne en arbeidsdag. Når jeg har hatt den i formen står den kanskje ti minutter eller litt mer normalt sett før jeg har den i ovnen. Har hatt dårlig tid innimellom og hatt den rett i formen og stekt, og da går det kjempebra om du først steker den på 230 grader i et kvarter for så å dempe tempereaturen til sånn omtrentlig 190 grader i 40 min. "poffer" litt opp av det... Og du, kutt olje etc, men bruk en dæsj appelsinjus, så blir det mer saftig og mindre ryete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå