Magia Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Her inne virker det som at utdanning sier så voldsomt mye om en person, nesten slik at det er det eneste man trenger å vite om noen. Lite utdannet = dum, lat, lavstatus, uansvarlig, alkoholisert, røykende. Utdannet = smart, vellykket, høy status, sunn, frisk, and the list goes on... Er det virkelig slike holdninger som råder, eller er det bare et "dib-fenomen"? Jeg merker at jeg blir litt oppgitt over mennesker som tenker slik. Ser de virkelig ikke nyansene? Ser de ikke at man har lyst til forskjellige ting, og at utdanning ikke er eneste vei her i livet? Og at livet ikke arter seg likt for alle? Man trenger søppelkjørere, renholdere, butikkansatte og alt mulig annet. Det å ha en utdanning er ingen indikasjon på hvor smart man er heller. Man kan fint surfe gjennom mange år med høyskole uten å være spesielt intelligent. En som med nød og neppe har bestått alle eksamener gjennom et helt studie er like fullt utdannet som den som har gjort det bra karaktermessig. Det sier heller ingenting om hvor empatisk, sympatisk, sosialt smart eller annet man er.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Jeg er butikkansatt og trives godt i jobben min og er dyktig og en god servicemedarbeider, men etter å ha hengt her inne føler jeg meg som bunnslammet av menneskeheten. Dette er satt litt på spissen, men maken til blærete mennesker som er her inne skal man lete lenge etter.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 jeg er høyt utdannet, men hadde en bf som dyppet kuken sin i flere samtidig så er alene..jeg føler meg på bunnen av samfunnet her inne... men tenker ikke på at utdannelse har så mye å si for hvordan man er som person. Har en del legevenner og de er så ovenpå at det er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Er også butkkansatt og trives godt. Og føler at jobben min er vel så viktig som en med høyere utdannelse. Alle kan ikke være det samme.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Jeg er vasker, men føler meg ikke som "bunnslammet" etter å ha sittet her inne... Jeg vet nemlig hvordan de såkalte "høyt utdannede" oppfører seg på jobb
Gjest Miryks Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Jeg har to unger, er ikke ferdig med utdanningen min og har enda en lang vei å gå. Fremdeles ser jeg meg selv som et bedre menneske enn 60% av de jeg kjenner med utdannelse. Jeg tjener kanskje ikke 600 000 i året. Men ungene mine får alt de trenger, både ting, mat og kjærlighet, sammen med gubben. Vennene mine har en lojal venn i meg og jeg er langt fra uansvarlig og lat Enig med Ano#1.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Synes ikke folk her inne er så opptatt av utdannelse? Det de derimot er opptatt av er om man snylter på Staten eller ikke og hvor mye man får fra NAV og hvor høy moral man har. Men det er klart, man leser det man vil lese og legger merke til det man vil legge merke til.
eaglebeagle Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Hverken høyt utdannede, eller folk uten utdannelse er homogene grupper vel? Du finner alle "slag" i alle lag. Jeg synes problemstillingen virker litt konstruert, og har ikke reagert på at dette har vært et tema noe sted her inne. Jeg jobber i et akademisk miljø, og er ikke enig i innlegget om hvordan "høyt utdannede oppfører seg på jobb" (antar det var negativt)... jeg trives utrolig godt, men det finnes selvsagt folk jeg liker bedre og dårligere der, som alle andre steder i samfunnet. Sjelden jeg har reflektert over utdannelsesnivået på mennesker rundt meg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Det finnes masse forskning som backer dette du skriver i første avsnitt,i tillegg til at det absolutt er min egen erfaring, så det er hverken holdninger eller "dibfenomen" men fakta. Når det går på individ får du selvfølgelig høyt utdannede arrogante drittsekker og sympatiske flotte butikkansatte og omvendt. Men det er noe helt annet, så her blir det en herlig sammenblanding.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Alle de undersøkelsene jeg har sett konkluderer med at mennesker som har høyere utdanning lever lenger, er sunnere, er flinkere til å følge opp barna sine og er lykligere enn dem som har lav utdanning. Etter min mening er det ikke noe galt i å ha en lavstausjobb, men det er likevell ikke til å stikke under en stol at det er sterk sammenheng mellom utdanning og hvordan det går med deg og familien din. Når det er sakt gjelder jo selvfølgelig ikke dette alle. Ganske mange klarer seg helt utmerket selv om de har minimalt med utdanning men i gjennomsnitt går det bedre med dem som tar utdanning.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 Synd at det skal være slik som dette. Jeg har selv en mastergrad. Er veldig stolt av det, men jeg ser ikke ned på andre som ikke har utdannelse. Samboeren min har faktisk ikke gått ferdig videregående engang. Og han tjener faktisk litt mer enn meg... men han jobber mer selvfølgelig. Jeg tror ikke utdannelse har noe med hvor god forelder man er/blir. Jeg ser her inne at flere familier lever på lavere inntekt enn bare jeg har. Det synes jeg er beundringverdig. Selv sløser jeg masse med penger. Det er trist å tenke på hvor mye som faktisk sløses bort. Stå på alle sammen, det viktigste man kan gi barnet sitt er kjærlighet, og det har ingenting med utdannelse å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 jeg er en som ikke har utdannelse i det hele tatt. kunn erfaring. jeg tjener kansje ikke over 400.000 kr i året. men jeg trives i jobben. barna min har alt de trenger, de har mat, kjærlighet, og begge foreldra sine. tenker at alt avhenger ikke av utdannelse men hva man faktisk kan gi barna. mange tenker at barna skal kunn få det de trenger og leker kunn til bursdag og jul. andre tenker motsatt. for meg så er alt helt greit. alle må få oppdra barna sine slik de vil. men vet også av erfaring at barn som ikke får alt servert på sølvfat og får alt de peker på setter mer pris på det dem får. tenker at utdannelse har ikke mye med hvordan barna blir oppdratt. kommer ann på de som oppdrar barna og hva de kan tilby barna sine.,...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Ingen regel uten unntak. Men forskningen viser sitt, folk med høyere utdanning\ sosialstatus har bedre livskvalitet og helse enn de med lav utdanning. Så dette er ikke et bim fenomen, tvert i mot et samfunnsfenomen. Når det gjelder personlige egenskaper så finnes det ulike typer hos lavt utdannede som høyt utdannede...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #14 Skrevet 14. april 2012 Hva var egentlig formålet med innlegget ditt? Rakke ned på de med utdannelse?
Magia Skrevet 14. april 2012 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2012 Syns du virkelig jeg rakker ned på de med utdannelse #14? Tja, hva var formålet? Jeg ser hele tiden at dette med utdanningsnivå blir brukt mot folk her inne. Virker som at det å være utdannet i enkeltes hoder er ensbetydende med at man er et bra menneske, og omvendt. Men det er kanskje bare hersketeknikk? Er man uenig med HI, må nok HI være lavt utdannet. Det blir stadig slengt ut "dritt" om hvor dum man er, sikkert lavt utdannet osv. Mener bare at utdannelse ikke sier noe om hvor bra menneske man er. Det finnes gode og dårlige mennesker (i den grad det går an å si at noen er gode og dårlige) i begge leire. Statistikk viser kanskje tendenser, men sier lite om enkeltmennesker. Vil tro det er ganske mange faktorer som spiller inn i slike statistikker også. Det er ikke så enkelt som å dele inn hele den voksne norske befolkning i to, og si at den gruppen er slik og den andre slik.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #17 Skrevet 14. april 2012 Vi må, nok en gang, ikke glemme at dette er et anonymforum. Det florerer av folk her inne som er ute etter å provosere, og jeg kan nesten vedde rompa mi på at de som er mest hovne ang. utdanning her inne ville antagelig aldri finne på å lire av seg de samme nedsettende kommentarene om uutdannede i real life som de gjør her inne. Min erfaring er nemlig at høyt utdannede mennesker også er dannet og høflige, men det gjenspeiler seg ikke her inne. Jeg har selv høyere utdannelse, men ser ikke på meg selv som noe overmenneske av den grunn. Noen av vennene og kollegaene mine er høyt utdannet, og sammen med dem ser jeg ofte nytten i å ha studert fordi de snakker om ting jeg ikke hadde visst uten alle de årene på skolen (og antagelig hadde jeg også funnet disse temaene veldig uinteressante dersom jeg ikke hadde hatt utdanning), men i den gjengen der jeg har mine nærmeste og beste venninner er det kun en annen som har utdanning utover videregående, og det er fantastiske jenter med livserfaring som er fantastiske venninner og gode mammaer for barna sine.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #18 Skrevet 14. april 2012 Men du nevner samtidig ting som røyking, helse, lavstatus som ikke sier noe om personligheten til folk. Hvorfor dro du inn disse faktorene da? For det er jo ting som er uavhengig av hvordan enkeltindivider oppfører seg..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #19 Skrevet 14. april 2012 Selvsagt har vi høyere verdi enn de uutdannede. Jeg ville ikke lat mine barn leke med barn av foreldre uten utdanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå