Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Lurer litt på om det er noen andre mødre her som er i samme situasjon som meg. Jeg har en krevende jobb, og jobber generelt mye og har lange dager. Vi har 3 barn (alle er under 4 år), og siden jobben tar mye av min tid er det mannen som på en måte har hovedansvaret for ungene og huset. Han har full jobb han og, men har korte dager så han gjør det meste av husarbeid osv. For oss fungerer dette greit, men "alle" rundt oss virker å ha veldig bestemte meninger om hvordan vi fordeler oppgavene, siden mannen på en måte gjør de tradisjonelle kvinneoppgavene i hjemmet, mens jeg jobber. Hadde vært fint å høre fra andre i samme situasjon, og hvordan dette fungerer for dere.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Det går litt i perioder hos oss. Jeg jobber prosjektbasert, så det kan bli mye i perioder. Men jeg styrer det mye selv, så prøver å holde arbeidsdagen på et normalnivå og heller jobbe om kvelden etter at ungene er i seng. Jeg har alltid likt å jobbe, og mannen min vet det og støtter meg og tar derfor en større andel hjemme selv om han også jobber fulltid. Jeg tjener også mer enn mannen. Forøvrig har jeg høyt energinivå og føler at jobben min gir meg energipåfyll, så jeg forsøker å ta min del hjemme også, men det går som sagt i perioder. Mannen her har permisjon nå (vi har 2 barn), så han gjør for tiden omtrent alle huslige oppgaver. Han blir nok hjemme 6-8 mnd, ikke helt bestemt enda. Det er ingen i familien min som reagerer på det, da det er relativt vanlig hos oss med lik ansvarsdeling. I svigerfamilien min er det nokså uvanlig, der er det mer tradisjonelle mønstre, men det er sjelden de kommenterer det nå, vi har jo vært sammen ganske lenge så de er vel vant til det. Uansett så har jeg selektiv hørsel, så om noen kommenterer det så går det inn det ene øret og ut det andre, jeg er generelt lite opptatt av hva folk mener om oss.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Jeg driver egen bedrift og jobber myyye, men prøver å jobbe mye kveld og natt så har jeg annenhver ettermiddag fri tidlig og koser meg med ungene. Søndag er også hellig, da jobber jeg så godt som aldri. Mannen jobber endel, men vi fordeler alt fint så ungene helst ikke er mer enn 6-7 timer i bhg, og at en av oss alltid er hjemme med de på ettermiddagen. Husarbeidet har vi ligget på latsiden på det siste halve året spesielt, har vært veldig hektisk, så her kan vi ikke ha uanmeldt besøk lenger hehe;-)
hit og dit Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Jeg jobber en del, og har en svært lite fleksibel jobb. Mannen har en mye mer fleksibel jobb og har mye mer fri eller kan ta hjemmekontor etter leggetid eller når jeg kommer hjem. Vi prioriterer ungene høyt. De hadde full ferie fra barnehagen i påsken, har to mnd ferie om sommeren. De er ikke i barnehagen mer enn 7,5 time. Vi prøver så godt vi kan å ikke la de bli affisert av at jeg har en travel jobb, men det er da mannens fleksible jobb som er redningen. Mannen min tar mye av husarbeidet. Mitt ansvar er for det meste å rydde og organisere klær og annet til barnehage så har han resten. Heldigvis er jobben min også hobby for meg, og jeg får mye sosialt igjen for den, så jeg kan bruke all fritid på de små. Når jeg har fri så er barna første prioritet. Jeg mener vi får det godt til, og at ungene har det bra.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Til sommeren kommer jeg til å jobbe mye. Har to jobber til sommeren. Ene er 100% + at jeg må jobbe ekstra ved behov. Ved siden av den har jeg helgejobb med nattevakter ...
Netti*** Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Jeg pendler og av den grunnen har jeg lengre dager enn mannen min. Så han lager middag hver dag og mye av husarbeidet. Pluss å ta seg av ungene om morgenen. Det er mange som syns jeg er så heldig og skryter fælt av han, rett og slett fordi han gjør det mange mødre vanligvis gjør. Men det sa jeg til han første kvelden jeg snakket med han, jeg kan forsørge deg men da må du gjøre husarbeidet. Han har 100 prosent jobb han å så slipper å forsørge men han holdt sin del av avtalen :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå