Gå til innhold

Hadde en litt snål opplevelse for et par dager siden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygger hus, og jeg skulle bort sent på ettermiddagen (18-tiden) for å gjøre noe der borte. Vi har en litt lang og bratt bakke opp til garasjen og huset (på vår tomt, så er privat vei), og på toppen av bakken utenfor garasjen stod det parkert en mørk bil som jeg ikke kjente igjen. Synes det var veldig rart. Håndtverkerne parker jo der på dagen når de jobber, men nå var det jo etter arbeidstid.

Gikk opp, og oppdager i det jeg skulle til å passere bilen at det sitter to menn inni der. Skvatt skikkelig, og ble litt usikker på hva jeg burde gjøre, men valgte å gå bort til vinduet. Han ene rullet det ned og begge var litt sånn svære og begge stirret på meg (da vurderte jeg faktisk å løpe, hehe...), så jeg spurte hvem de var. Han ene spør om det er jeg som eier her, og jeg svarer bekreftende på det. Da forsetter han, og nå virker han nesten litt flau: "Vi er her i lovlig ærend altså", og viser meg et slags politiskilt. Jeg hever øyebrynene, og han fortsetter: "Vi bare...eh.... følger med på....eh.... trafikken!" Jeg bare nikker, sier ok og går.

Dette er altså et rolig nabolag med omtrent bare barnefamilier, så synes hele situasjonen var rimelig rar. Hvordan hadde dere reagert? Og har egentlig politiet lov til dette? Altså studere trafikken uten å være synlig, og stå på privat eiendom uten å be om lov? Kommer ikke til å gjøre noe altså, ble bare litt nysgjerrig ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har faktisk opplevd lignende, ringte politiet for å få de til å bekrefte det han sa.

Noe som stemte.

Skrevet

Hehe... Det falt meg ikke inn en gang å sjekke. Bare synes hele setting ble så rar. Virket mer som om de spanet enn så på trafikken, men det er vel ikke så mye å spane på det...og jeg leser nok altfor mye krim :P

Skrevet

Kanskje de spaner på arbeiderene dine.. At de ikke skal jobbe svart på kvelden eller noe.. Man vet jo aldri, eller at ofte er aktivitet nedenfor huset, på en annen tomt de vil sjekke ut.

Skrevet

Mulig de fulgte med på ett eller annet på en annen tomt. Hvis dere bor i toppen av en bakke har dere kanskje god utsikt, hva vet jeg. Men jeg ville nok ringt til politikammeret og fått en bekreftelse, bare for å føle meg sikker.

Skrevet

Der jeg og samboeren bodde tidligere var et av nabohusa et skikkelig narkoreir. Vi bodde litt høyt, og hadde ganske god utsikt ned dit. Flere ganger hadde vi politiet på døra, og de lurte på om de kunne stå bak garasjen vår og spane... Men de spurte alltid... Dvs, jeg vet jo ikke om de var der når vi ikke var hjemme...

Heldigvis var dette bare en plass vi leide. Har flyttet nå...

Skrevet

Jeg tenker at det stemmer at de er politi, men at de spaner på noe helt annet enn det de sa.

Enten om det er noen naboer som driver med noe snusk eller så er håndverkerne dere bruker ikke helt etter loven... Kan jo være mye rart man ikke vet!

Skrevet

skulle tro politiet må spørre om lov for å være slik på en annen sin eiendom.

jeg ville hvertfall sjekket ut dette med politiet.

Skrevet

Vi har i hvertfall bare lovlige håndtverkere ansatt, anerkjente og registrerte firmaer som alle jobber hvitt og innenfor normal arbeidstid. Vi ser bort på tomten fra der vi bor nå, og det har aldri vært noe lys der borte på kveldstid heller. Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig nå, kanskje jeg skulle hørt med svogeren min likevel (han jobber i politiet). Tviler også litt på at det er noen naboer, ser liksom ikke helt for meg det, kjenner jo flere av dem også (har barn i same klasse, bhg osv). De hadde forsåvidt god oversikt til veien, men for å komme seg ut på veien for å evt "ta noen" måtte de jo først ned vår bakke, så komme seg ut på veien, noe som kan være en utfordring, så det er jo et uegnet sted å stå sånn sett. Men kanskje de hadde noen plassert et annet sted også?

Da jeg gikk igjen så jeg forøvrig at de satt og delte en chipspose, så det så ut som de hadde tenkt å bli der en stund :P

Skrevet

Litt ekkelt spennende dette...jeg ville nok ringt politiet, bare for å være sikker.

Om du kontakter politiet, så la oss få høre da:)

Skrevet (endret)

Litt ekkelt spennende dette...jeg ville nok ringt politiet, bare for å være sikker.

Om du kontakter politiet, så la oss få høre da:)

Skal gjøre det. Snakket akkurat med svogeren min (jobber altså i politiet). Han var litt skeptisk men skulle høre med den andre bilen de brukte til slike type oppdrag om det var den. Regner med det tar litt tid før jeg får svar. Men om jeg husker bilmerket riktig var det ikke dem, for de hadde ikke noen biler av det merket i politiet visst nok. Men bilmerker er ikke min sterke side da, så kan godt være jeg husker feil. Ble nesten enda mer creepy nå...

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet

Var på nyhetene nå nylig ang mye stjeling fra byggeplasser.

Tror neppe det var politiet.

Du er tøffere enn meg da, jeg hadde aldri i livet gått bort til de.

Skrevet

Var på nyhetene nå nylig ang mye stjeling fra byggeplasser.

Tror neppe det var politiet.

Du er tøffere enn meg da, jeg hadde aldri i livet gått bort til de.

Jeg std ca 1 meter fra bilen da jeg oppdaget dem. De så at jeg så dem, så det føltes teit å bare gå videre liksom, hehe... Men kjenner en litt sånn uggen følelse i magen nå da. Spesielt siden jeg var så sikker på bilmerket og min politi-svoger sier at de ikke har noen biler av de merket. Men han skulle høre med folkene som har slike type oppdrag, så får vel svar innen noen dager håper jeg.

Skrevet

Første jeg tenkte, var at det var to menn som hadde seg et aldri så lite treff der i bilen, men da hadde de sannsynligvis dratt videre når du kom. ;-)

Skrevet

Første jeg tenkte, var at det var to menn som hadde seg et aldri så lite treff der i bilen, men da hadde de sannsynligvis dratt videre når du kom. ;-)

Hehe, men det forklarer jo ikke chipsposen? Haha, nei, vet ikke jeg nei. Blir spennende å høre.
Skrevet

Ble en veldig sen oppdatering dette. Har vært en travel uke, så har ikke vært inne her på en stund.

Svogeren min kunne i hvertfall bekrefte at det var politifolk som satt i bilen, men de var ikke fra UP, de var spanere. Hva de spanet på fikk jeg naturlig nok ikke vite skikkelig, men han hintet om en spesiell bil som kanskje skulle passere på veien nedenfor.

Det morsomme er at de hadde stilt seg der fordi at de tenkte at da ville ikke noen reagere på dem, mens flere vi har snakket med senere (av de som bor i området ol) har lurt på hvem som stod der og faktisk spurt om det var politiet og hvorfor. Hehe... Så så "usynlig" var de :P

Skrevet

Dette er altså et rolig nabolag med omtrent bare barnefamilier, så synes hele situasjonen var rimelig rar. Hvordan hadde dere reagert? Og har egentlig politiet lov til dette? Altså studere trafikken uten å være synlig, og stå på privat eiendom uten å be om lov? Kommer ikke til å gjøre noe altså, ble bare litt nysgjerrig wink.png

Politiet har lov til å studere trafikken uten å være synlig ja, og det skjer ofte. Jeg veit også om at de har stått på private eiendommer, men da har de sagt fra/spurt først da. Så det var jo litt rart at de ikke gjorde i ditt tilfelle.... Som regel når de overvåker trafikken fra et sted de ikke er veldig synlig for bilistene så har de jo med seg utstyr som måler fart etc. Hvis de står på steder der trafikantene kan se dem er det mer vanlig at de kjører sivilbil. Det var jo rart de kjørte sivilt da, hvis de var der for å overvåke trafikken....

Skrevet

Haha! Dette minner meg om da min far enda var i skapet (homofil). Tror det var nokk noe sånt altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...