Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi i gave konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en niese som skal konfirmere seg i mai og aner virkelig ikke hvor mye jeg skal gi i gave. Noen som har peiling på hvor mye jeg bør gi, hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mellom 500 og 1000 kr til en niese, men man må jo gi etter evne også. Er dere steinrik, så er det jo bare til å gi litt mer ;) Men under 500 kr hadde jeg kanskje synes var litt stusselig med mindre jeg visste at vedkommende hadde ekstremt dårlig råd.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Vi gir 1500,- til nevøer og nieser. Dette er likt hos begge familiene.

Men det er jo viktig å gi etter evne, det skal være en god følelse å gi en gave og ikke en sur plikt :)

Skrevet

Jeg er singel, så har bare en lav inntekt. Kan jeg ta hensyn til det, eller bør jeg gi like mye som par med to inntekter?

HI

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg er singel, så har bare en lav inntekt. Kan jeg ta hensyn til det, eller bør jeg gi like mye som par med to inntekter?

HI

Selvsagt må du ta hensyn til det. Som sagt må man gi etter evne, og familien din vet jo at du er singel, så det bør ikke være noe problem i det hele.

Lag et fint kort og gi det du kan :)

Skrevet

HI

Selvsagt må du ta hensyn til det. Som sagt må man gi etter evne, og familien din vet jo at du er singel, så det bør ikke være noe problem i det hele.

Lag et fint kort og gi det du kan smile.png

De har ikke noen særlig forståelse for at jeg ikke har råd til det samme som dem, det er jo bare å spare. Den ene broren min har over 1 mill i årslønn + konas lønn (foreldre til konfirmant). Den andre broren og samboer har normale lønninger, men får flere tusen av svigerforeldre hver måned. Er kjempeglad i min niese, men hun har desverre arvet litt av foreldrenes holdninger til penger. Jeg tenkte å gi rundt 700 - 800 kanskje, høres det greit ut?

HI

Gjest Heartbroken
Skrevet

HI

Lag et fint kort og gi det du kan :)

De har ikke noen særlig forståelse for at jeg ikke har råd til det samme som dem, det er jo bare å spare. Den ene broren min har over 1 mill i årslønn + konas lønn (foreldre til konfirmant). Den andre broren og samboer har normale lønninger, men får flere tusen av svigerforeldre hver måned. Er kjempeglad i min niese, men hun har desverre arvet litt av foreldrenes holdninger til penger. Jeg tenkte å gi rundt 700 - 800 kanskje, høres det greit ut?

HI

Det syns jeg høres veldig greit ut. Gi gaven med hevet hode, har de noe å si på det er det faktisk de som har problemer.

Skrevet

Høres ut som en helt grei sum fra den single tanten som ikke har millionlønn.

Om de ikke ser at det er forskjell på det er det virkelig deres problem altså, ikke ditt.

Her gir vi en 200 lapp til barn i vennekretsen, 400 kr til venner vi har nær kontakt med og kjenner konfirmanten godt (f.eks venner vi reiser på ferie med og er mye sammen med).

Til familie gir vil 800-1000 kr.

Vi er typisk lavtlønnede, men har stor familie og har ikke mulighet til å gi store summer. Det er helt greit i vår familie ihvertfall. Her har de fleste lagt seg på omtrent samme nivå.

Skrevet

Du kan jo gi et smykke eller en bibel også, så slipper de rynke på nesen over at summen i konvolutten er for lav ;)

Skrevet

Du kan jo gi et smykke eller en bibel også, så slipper de rynke på nesen over at summen i konvolutten er for lav ;)

Jeg tenker litt på å finne et fint smykkeskrin, for det vet jeg at hun ikke har.

HI

Skrevet

I min samboers familie er de ikke så veldig mange, så det gir de mye. Nevøen min fikk 5000 kr fra onkler/tanter for 6-7 år siden. Nå skal nevø nr 2 konfirmeres, og vi må nok ut med enda mer ja.

Det er ikke vi som har lagt oss på den linjen, men ungene har kun en onkel på hver side, og da ble det naturlig at vi ga like mye.

På min side, gir vi 1000 kr til nevøer/nieser.

Skrevet

Huff jeg har tanteunger som er tvillinger som skal konfirmere seg nå og vi har ikke god råd altså. Jeg er student uten studielån dette halvåret og samboer er i lavtlønnsyrke, vi er i etableringsfasen og skal prøve å få kjøpt et billig hus til sommeren, og har en liten baby... Hver hundrelapp teller for oss, og foreldrene deres har millionlønn... Så jeg må ærlig talt si det er litt surt å punge ut til femtenåringer som nesten har bedre råd enn oss..

Skrevet

Jeg synes det var mer enn nok! 1000-1500kr til nieser? Det kommer ikke jeg til å gi. Konfirmerer de seg for pengene/gavene da eller? Det med konfirmasjonsgaver og nærmest konkurranser om hvem som får mest synes jeg rett og slett har blitt helt sykt!!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg synes det var mer enn nok! 1000-1500kr til nieser? Det kommer ikke jeg til å gi. Konfirmerer de seg for pengene/gavene da eller? Det med konfirmasjonsgaver og nærmest konkurranser om hvem som får mest synes jeg rett og slett har blitt helt sykt!!

Hvorfor har du behov for å kritisere de som velger å gi mer enn du er villig til? Det må da være opp til hver enkel familie hvor mye de vil gi?

Eller har du fasiten på hva som passer for alle?

Skrevet

ville tenkt at det er tanken som teller. uansett om de ikke har samme lønn som deg må du uansett gi det som er riktig for deg.

passer det for deg og gi 500-1000 så gjør du det. men ikkeføl deg presset til og gi et beløp du ikke har råd til.

Skrevet

Niese - da ville jeg gitt 1000

Skrevet

Hvorfor har du behov for å kritisere de som velger å gi mer enn du er villig til? Det må da være opp til hver enkel familie hvor mye de vil gi?

Eller har du fasiten på hva som passer for alle?

Jeg kritiserer ikke de som gir, fordet om jeg sier at jeg aldri kommer til å gi så masse. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Hadde vi tjent dobbelt så masse som vi gjør nå, så kanskje mer enn 500,- så forstår at de som har veldig god råd gir mer. Men en alenemor med dårlig råd, og så er forventningene 7-800, og kanskje mer!?

Kritiseringen går heller til mange mange ungdommer som omtrent konkurrerer om hvem som får mest og knapt kan si takk om gaven ikke strekker seg til 1000kr.

Og jeg har aldri påstått at jeg sitter med fasiten for det om jeg sier at jeg synes det er sykt! For det var nå det jeg skrev. At det synes jeg rett og slett har blitt helt sykt! Forventningene til ungdommene, om hvor masse man får. Jeg vet om mange som konfirmerer seg for pengene og gavene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...