Gå til innhold

Noen som har greie på utslett i ansikt hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente som ofte får små rødeprikker i ansiktet. Over det høyreøyet og rundt munnen.

Har vært hos legen og han mente det kunne være atopisk eksem og fikk kortison krem. Det virker og det blir borte, men så tar det ikke lang tid før det kommer tilbake. Jeg føler ikke det er atpoisk eksem, det stemmer ikke helt med hvodan det ser ut.

Kan liksom ikke drive og smøre med kortison hver gang det dukker opp heller..

Kunne jeg be om henvisning til hudlege eller bare la det være sånn. ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er jenta di? Vi har en gutt på 18 mnd som noen ganger får utslett i form av røde prikker rundt munnen.. legen sa at det var mest sannsynlig pga sikling kombinert med smokkebruk..

Vi fikk 3 forskjellige kremer å smøre på : lamisil, apolar og fucidin. Disse skulle smøres med en tynt-tynt lag morgen og kveld med ca 10 min mellom hver krem.

Han blei bedre allerede samme dagen. Man skal fortsette å smøre i ca 2-3 døgn etter at utslettet er helt borte.

Han har i ettertid fått slikt utslett et par ganger, og jeg ser det kommer helst i forbindelse med tenner fordi da sikler han en del. Utslettet kommer pga sikling.. Men vi bare bruker samme kremene igjen i noen dager også er det borte.

Utslett rundt øyner har jeg dessverre ingen erfaringer.. men jeg ville tatt kontakt med legen igjen og sagt at du ikke tror det er atopisk eksem pga.... og at du ønsker henvisning til en hudlege dersom han ikke har andre forslag enn kortison salve :)

Skrevet

Guttungen her får røde prikker når han kommer i kontakt med noe han er allergisk mot.

Men synes du bør høre på legen istedet for ukjente folk her, som ikke en gang har sett utslettet...

Skrevet

Hvis du er usikker på legen din be om en henvisning til Barnelege eller en spesialist på allergi, eksem m.v

Snuppa mi har noe lignende det du beskriver.. Vi smører med vanlig fuktighetskrem minst to ganger om dagen, physiogel (rød) innimellom hvis fuktighetskrem ikke holder, og mild kortisonkrem (mildison - reseptfritt) hvis ikke physiogel holder..

Vi følger også med på om enkelte matvarer gjør det verre..

Hun får f.eks veldig utslett rundt munnen hvis hun spiser kanel!

Men alt vi gjør er i samråd med lege + at jeg har fått gode råd av en rådgivningstjenesten hos allergiforbundet.

Skrevet

Takk for svar :) Hun blir 3 år nå snart. Jeg har skrivd opp hva hun spiste i går og i dag, så får jeg se om jeg finner noe sammenheng.

Smører jeg med kortison så blir det borte, men jeg syntes liksom det og smøre med kortison blir litt voldsomt. Jeg tenker at det kanskje er en grunn til at hun får det. Jeg skal kontakte legen og om han ikke har noe svar og gi meg så får han henvise oss til noen andre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...