Gå til innhold

FLere med overvektige barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er han sjekket for Prader Willie syndrom? Nå virker han velfungerende i det sosiale da, men er det gjort tester for dette?

 

Nei.

Neste gang hos fastlegen skulle han sendes videre til sykehuset for å teste han for et eller annet hvis alle tiltak ikke førte frem.

Vi har holdt på i et år. Han er enig i at han skal begrense matinntak. Men han klarer det ikke selv. Er han opptatt i lek, så er det ikke noe problem. Han klarer ikke å se mat uten å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått i bokhandelen og spurt etter noen bøker. Bøkene bør ha en halvpart med informasjon om ernæring og næringsstoffer, hvor mye man bør ha av hver, hvordan de virker på kroppen osv, og en halvpart med oppskrifter og tips til sunn mat til alle dagens måltider.

 

Hos oss forandret vi kostholdet ganske mye over 1-2 år etter som jeg lærte meg mer om ernæring. Det ligger en del skjulte "bomber" rundt omkring som det ikke er så lett å tenke over, og det er ikke alltid lett å komme på av seg selv hva man kan erstatte usunn mat med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ulvehungeren hadde jeg også når fra jeg var i skolealder og i tenårene. Var helt grusomt. Selv om jeg var mett i magen var det signaler i kroppen som sa at jeg måtte ha mer mat. Det viste seg at jeg tålte dårlig karbohydrater og trengte mer fett og proteiner for å få metthetsfølelse. Vil råde dere til å redusere karbohydratene og øke fett og proteininntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere barn, to er veldig tynne(13 og 7 år), og en er kraftig( 8 år).

 

Jeg ser faresignalene hos den overvektige, og føler faktisk jeg må begrense henne i en del måltider. Det kjennes hjerterått, men jeg gjør det for hennes eget beste. 2-3 brødskiver er mer enn nok til kveldsmat tenker jeg. Det er min plikt som forelder å sette grenser, og dette gjelder både for de tynne barna (som må prøve å spise minimum en halv brødskive), og hun som er overvektig.

 

Mine barn får ikke lov å dra på besøk hos kompiser før de har vært hjemme og spist middag, da har jeg kontroll på at de får i seg mat de som er tynne også. Kanskje du burde fått ditt barn hjem til felles måltider, og gitt kompisenes foreldre beskjed om at de kan unngå å servere ham noe borte (ellers spiser han vel både hjemme og i tillegg borte)? Evt at han ber kompisene hjem til dere i stedet?

 

Det er kjempefint at dere har endret kosthold, og er så mye aktive, her har vi mye å lære av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUsen takk for mange fine svar. Vi skal fortsette å jobbe med dette.

Og kutte ut juice, biola drikke var noe av det første vi gjorde da vi begynte. Nå har vi det en sjelden gang. Hender jeg presser juice selv, å har det til frokost.

Når vi ikke har det i kjøleskapet så drikker han det jo ikke.

Men veldig synd at vi ikke kan ha det stående. Det hender jo at vi har lyst på, men så vi måtte bare kutte det ut. Han drakk det som tørste drikk.

Nå går det i melk, tar store glass og drikker det som tørstedrikk.

Det må vi jobbe med. Kun melk til måltid. Ellers har vi bare vann.

brus har vi alltid hatt sjeldent. Hender vi glemmer å kjøpe det selv når vi venter gjester.

 

Vi har gjort mye, men klarer ikke å forandre alt over natta.

 

Problemet er at han går selv å tar fra kjøleskapet uten at han har lov.

 

Når vi har lyst på noe godt, pleier vi å spise det når han ikke er tilstede. Vi har lært at godteri kan ikke ligge i skapet.

Det beste er å ikke ha det i hus. Søte pålegg har vi kuttet for lenge siden. En sjelden gang får han syltetøy. Men det er 1 mnd siden nå.

 

Har fått flere tips til videre hva vi kan gjøre. Det var veldig nyttig. For jeg syns vi har gjort så mye, og da er det så kjedelig når det ikke blir noe resultat. (sist måling var jo i positiv retning. Men når det er snakk om 20 kg, så føles det som en dråpe i havet. 20 kg for en voksen er jo enormt, og tenk da for en 10 åring.) Og hvis vi ikke klarer det nå, så må vi ha spesial tøy. Og det vil jeg tro er dyrt.

 

Vi har kuttet drastisk ned på data tid også. Så han fremover blir enda mer aktiv og må gjøre andre ting.

 

Husker da jeg var liten så var jeg ute og i aktivitet dagen lang. Kom hjem på kvelden.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens data til max en halv time. Hva er sunn mat for dere?

La han spise så mye han vil av grønnsaker.

Agurk, blomkål, brokkoli, gulrot, hodekål, isbergsalat, kålrot, neper, paprika, reddik og sukkererter.

La middagstallerkenet bestå av halvparten med grønnsaker.

IKKE bruk ferdigmat og halvfabrikat. Er mye skjult sukker og salt.

Tar ikke lengere tid å lage mat fra bunnen av.

Kutt ut brød om han ikke greier styre seg. Bruk heller grove knekkerbrød eller gi havregrøt. (uten sukker og kanel, kokt på vann med litt salt i) Da spiser han bare for å bli mett.. Gi han h-melk. Det gir bedre metthetsfølelse. 2 glass i løpet av dagen er nok.

Lag eller sunne vafler, fruktsalat etc i helgene i stedet for snop.

Juice, brus og biola er proppfulle av kalorier. Kutt det helt ut. Vann med sitron/lime er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ikke overvektige barn selv, eldste er en kraftplugg med god apetitt, så har må vi kanskje passe på med tiden.

 

Jeg ville lest meg opp på dette med å redusere karboinnhold i maten, selv sliter jeg med vekten, vanskelig å gå ned, og vanskelig å holde vekten. Jeg er ikke ektremt overvektig, men har prøvd de fleste kostholdsretininger for å gå ned og holde vekten.

 

Det aller beste for meg er lavkarbo, ikke helt ekstrem lavkarbo for det klarer jeg ikke følge i lengden. Men jeg blir ikke lenger oppblåst, får mye mer energi, trenger mindre søvn, vekten går nedover og jeg føler meg så mye bedre. Finnes flere familier som lever lavkarbo hele gjengen og har god effekt av det. Et familiemedlem praktiserer dette for hele familien, samt at alt de spiser er rene og økologiske matvarer. Der har de spist seg friske fra allergier, eksem, og til og med har det ene barnet sluttet med ADHD medisiner, og fungerer kjempebra uten:-)

 

Jeg er skeptisk til dette selv med barn, men les om emnet og se om det kan være noe for dere. Enkelte reagerer kraftig på karbohydrater.

 

Og ikke ha biola og juice i hus:-) Lag heller en god smoothie til han, mye mer mettende og godt!

 

Var flink i høst og gikk ned 12 kilo med lavkarbo, så dabbet det av og jeg gikk tilbake til gamle matvaner, nå er jeg igang igjen og det føles bare HERLIG, denne ganger skal jeg fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ikke overvektige barn selv, eldste er en kraftplugg med god apetitt, så har må vi kanskje passe på med tiden.

 

Jeg ville lest meg opp på dette med å redusere karboinnhold i maten, selv sliter jeg med vekten, vanskelig å gå ned, og vanskelig å holde vekten. Jeg er ikke ektremt overvektig, men har prøvd de fleste kostholdsretininger for å gå ned og holde vekten.

 

Det aller beste for meg er lavkarbo, ikke helt ekstrem lavkarbo for det klarer jeg ikke følge i lengden. Men jeg blir ikke lenger oppblåst, får mye mer energi, trenger mindre søvn, vekten går nedover og jeg føler meg så mye bedre. Finnes flere familier som lever lavkarbo hele gjengen og har god effekt av det. Et familiemedlem praktiserer dette for hele familien, samt at alt de spiser er rene og økologiske matvarer. Der har de spist seg friske fra allergier, eksem, og til og med har det ene barnet sluttet med ADHD medisiner, og fungerer kjempebra uten:-)

 

Jeg er skeptisk til dette selv med barn, men les om emnet og se om det kan være noe for dere. Enkelte reagerer kraftig på karbohydrater.

 

Og ikke ha biola og juice i hus:-) Lag heller en god smoothie til han, mye mer mettende og godt!

 

Var flink i høst og gikk ned 12 kilo med lavkarbo, så dabbet det av og jeg gikk tilbake til gamle matvaner, nå er jeg igang igjen og det føles bare HERLIG, denne ganger skal jeg fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...