Gå til innhold

Gi barna mat du har tygget selv??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj...syns det er ekkelt. Hvordan kan ungen lÆrer seg å spise selv når moren må tygge opp maten først og forer ungen som en fugleunge? Det der fører bare til dårlig vane.

Skrevet

Er slik de gjør i uland den første tiden ungene dems skal spise fast føde, ikke så veldig delikat akurat, men noen har det som eneste valg.

Glad man slipper å gjøre slikt her til lands!

Skrevet

Det var, og er, en del ting jeg aldri hadde forestilt meg på forhånd at jeg skulle bli nødt til å gjøre for mine barn, og jeg grøsser ved tanken, fordi jeg er vokst opp i et samfunn som er i overkant opptatt av hygiene og av at kroppsvæsker ikke bytter bruker med unntak av ved sex.

Men da jeg først var blitt mor ble mye helt naturlig. Jeg stusset også mye over at samfunnet vårt moser opp mat og forventer at vi skal lære barna opp å spise med skje, når dette egentlig er en tungvint og ofte tidkrevende og økonomisk affære.

Jeg la også merke til snørrsugeren på den bloggsiden, med kommentar over hvor ekkel den var. Men da skal jeg innrømme at den mest effektive måten å få åpnet opp snørrete små neser er å legge munnen over å suge det ut selv. Jeg hadde forventet meg at jeg skulle brekke meg voldsomt da jeg første gang fant meg selv i en situasjon hvor jeg bare var nødt til å gjøre det. Men overrasket meg selv med å kunne spytte snørret ut og skylle munnen med vann, uten noen større reaksjon etterpå.

Grunnen til det er at dette er hva mødre har vært nødt til å gjøre i alle år. Det er bare her i vesten at dette har endret seg drastisk de siste hundre år.

Skrevet

Det var, og er, en del ting jeg aldri hadde forestilt meg på forhånd at jeg skulle bli nødt til å gjøre for mine barn, og jeg grøsser ved tanken, fordi jeg er vokst opp i et samfunn som er i overkant opptatt av hygiene og av at kroppsvæsker ikke bytter bruker med unntak av ved sex.

Men da jeg først var blitt mor ble mye helt naturlig. Jeg stusset også mye over at samfunnet vårt moser opp mat og forventer at vi skal lære barna opp å spise med skje, når dette egentlig er en tungvint og ofte tidkrevende og økonomisk affære.

Jeg la også merke til snørrsugeren på den bloggsiden, med kommentar over hvor ekkel den var. Men da skal jeg innrømme at den mest effektive måten å få åpnet opp snørrete små neser er å legge munnen over å suge det ut selv. Jeg hadde forventet meg at jeg skulle brekke meg voldsomt da jeg første gang fant meg selv i en situasjon hvor jeg bare var nødt til å gjøre det. Men overrasket meg selv med å kunne spytte snørret ut og skylle munnen med vann, uten noen større reaksjon etterpå.

Grunnen til det er at dette er hva mødre har vært nødt til å gjøre i alle år. Det er bare her i vesten at dette har endret seg drastisk de siste hundre år.

Suge ut snørr med egen munn........det må være noe av det kvalmeste jeg har hørt. Satt å spiste, men får ikke ned en bit mer

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Å gi unger mat man har tygget selv pÅ den her mÅten, er jo noe som er gjort i mange, mange År, antagligvis lenge før vikingtiden. Ikke at det gir meg større grunn til Å skulle gjøre dette, men det er jo faktaen.

Selv ser jeg nok heller at ungene mine lærer Å bruke bestikk, og sønnen min pÅsnart 14 mnd startet Å prøve seg pÅ dette selv for noen dager siden (har ikke presset det pÅ han, venter til han føler for Å lære det) og i gÅr fikk han faktisk i seg mat med skjea si, sÅ det er ikke alltid sÅ lengtekelig prosess.

Skrevet

Det har aldri ramla meg inn ett sekund å tygge maten for mitt barn,jeg har fint klart å mose den på andre måter.

Og å suge ut snørr??Nei,det finnes faktisk andre måter å hjelpe baby på.

Skrevet

Å gi unger mat man har tygget selv pÅ den her mÅten, er jo noe som er gjort i mange, mange År, antagligvis lenge før vikingtiden. Ikke at det gir meg større grunn til Å skulle gjøre dette, men det er jo faktaen.

Selv ser jeg nok heller at ungene mine lærer Å bruke bestikk, og sønnen min pÅsnart 14 mnd startet Å prøve seg pÅ dette selv for noen dager siden (har ikke presset det pÅ han, venter til han føler for Å lære det) og i gÅr fikk han faktisk i seg mat med skjea si, sÅ det er ikke alltid sÅ lengtekelig prosess.

Jeg antar at barnet ditt begynte med annen føde enn melk fra ca 6 mnd alder? Og at du har vært nødt til Å gi han mat med skje siden da? AltsÅ i 8 mnd til nÅ? Det kommer selvsagt ann pÅ hva slags mÅlestokk man bruker, men 8 mnd er mange timer og dager med skjevasking og matmosing. Barna vil jo lære seg Å putte ting i sin egen munn likevel uansett om vi putter maten inn med skje for dem eller om vi tygger det for dem i de mÅnedene.

Skrevet

Jeg antar at barnet ditt begynte med annen føde enn melk fra ca 6 mnd alder? Og at du har vært nødt til Å gi han mat med skje siden da? AltsÅ i 8 mnd til nÅ? Det kommer selvsagt ann pÅ hva slags mÅlestokk man bruker, men 8 mnd er mange timer og dager med skjevasking og matmosing. Barna vil jo lære seg Å putte ting i sin egen munn likevel uansett om vi putter maten inn med skje for dem eller om vi tygger det for dem i de mÅnedene.

Som regel har han spist selv med egene hender, men mosingen har man jo gjort.. Og vaskingen er ikke Å unngÅ uansett, det er kopper, talerkner og bestikk ellers som skal vaskes ogsÅ, har oppvaskmaskin, sÅ alt skylles og settes inn der nÅr det er brukt. Og du mÅ huske, moren som skal tygge maten bruker jo slev bestikk for Å fÅ maten inn i egen munn, sÅ det blir brukt tid pÅ vasking av bestikk/talerken uansett ;)

Uansett, man blir jo ikke noe bedre/dÅrligere mor om man gir med skje/gaffel eller tygger og overfører fra egen munn.

Kjenner ei som tygget maten for sitt første barn, jenta ble rasende nÅr moren sluttet og skulle lære ungen Å bruke skje, endte med totalt matnekt. Tok lange tider Å fÅ ungen til Å godta at mat fra munn til munn var over. Hun fulte ikke opp dette med barn nr 2 og 3.

Skrevet

Som regel har han spist selv med egene hender, men mosingen har man jo gjort.. Og vaskingen er ikke Å unngÅ uansett, det er kopper, talerkner og bestikk ellers som skal vaskes ogsÅ, har oppvaskmaskin, sÅ alt skylles og settes inn der nÅr det er brukt. Og du mÅ huske, moren som skal tygge maten bruker jo slev bestikk for Å fÅ maten inn i egen munn, sÅ det blir brukt tid pÅ vasking av bestikk/talerken uansett ;)

Uansett, man blir jo ikke noe bedre/dÅrligere mor om man gir med skje/gaffel eller tygger og overfører fra egen munn.

Kjenner ei som tygget maten for sitt første barn, jenta ble rasende nÅr moren sluttet og skulle lære ungen Å bruke skje, endte med totalt matnekt. Tok lange tider Å fÅ ungen til Å godta at mat fra munn til munn var over. Hun fulte ikke opp dette med barn nr 2 og 3.

Uff, nei skjønner godt at dette ikke ble fulgt opp videre da. :) Jeg har aldri gitt barnet mitt ferdigtygget mat selv, selv om jeg har stusset over hvorfor dette egentlig oppleves ekkelt. Jeg sugde jo ut snørra, mener jeg. :) Men lurer nÅ pÅ om jeg skal forsøke litt matintroduksjon pÅ nestemann som kommer snart, ved Å "kysse" litt med mat i munnen slik at lukt og smak blir kjent for babyen tidlig. Men, jeg har en femÅring som elsker mat, sÅ jeg antar at jeg ikke trenger Å gjøre sÅ mye annerledes denne gangen. :)

Skrevet

Uff, nei skjønner godt at dette ikke ble fulgt opp videre da. :) Jeg har aldri gitt barnet mitt ferdigtygget mat selv, selv om jeg har stusset over hvorfor dette egentlig oppleves ekkelt. Jeg sugde jo ut snørra, mener jeg. :) Men lurer nÅ pÅ om jeg skal forsøke litt matintroduksjon pÅ nestemann som kommer snart, ved Å "kysse" litt med mat i munnen slik at lukt og smak blir kjent for babyen tidlig. Men, jeg har en femÅring som elsker mat, sÅ jeg antar at jeg ikke trenger Å gjøre sÅ mye annerledes denne gangen. :)

Sant, ville aldri prøvd dette med matingen selv (hvertfall ikke nÅr jeg sÅ hvordan venninna mi og datra slet etter det) men kan ikke forstÅ hvorfor det skal være sÅ ekelt, det er jo bare slik det har pleid Å være, og mange steder fortsatt er.

Vil pÅstÅ at det Åsuge ut snørr er eklere ;) hehe.. Men samtidig, kommer man i en situasjon hvor snørret skaper store problemer og mÅ ut, og man ikke har en "snørrsuger", sÅ gjør en mor det hun kan for ungen likevel :)

Skrevet

Æsj jeg blir kvalm! Både ved tanken av å tygge maten for barnet og suge snør med munn! blæææ......

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn på noen som helst måte. en ting er at det er ekkelt. en annen ting er hvordan skal barnet lære seg å spise mat med klumper hvis det aldri får det. Det finnes mange muligheter til å mose mat, noe jeg kommer til å fortsette med.

Min mor nærmest tyggde maten til lillebroen min, og ga bitte bitte små biter helt til han nærmest hadde fått alle tennene. Nå fikk han tak i et eple rundt 1 årsalder i butikken, og satte en stor bit i halsen som ikke kom ut. Han ble blå og sluttet å puste, så kan skjønne min mor sin hysteri når det var hun som opplevde dette. Men alikevell. Jeg ville ikke gjort dette med mitt eget barn. Rett og slett for ekkelt i mine øyne.

Skrevet

Husker en diskusjon her inne da en mor ikke ville amme sitt nyfødte barn fordi hun syntes det var ekkelt. Puppesuging tilhørte liksom sexlivet hennes.

Jeg tygger i alle fall maten og suger ut snørra 'anyday' fremfor å la sexlivet gå foran ernæringa og helsa til barna mine, uansett hvor ekkelt dagens samfunn har programmert oss til å synes det er. Så ekkelt er det nemlig ikke.

Skrevet

Hehehe, i valg mellom ferdigtygging og snørrsuging med munnen ville jeg lett valgt det første. Tror faktisk jeg seriøst hadde brekt meg av alternativ 2. (Men så er jeg litt pingle og. Brakk meg en gang av bæsjelukta da jeg skulle skifte bleie for nabojenta som var på besøk. Men da var jeg gravid altså!)

Skrevet

Huff for en ekkel diskusjon! Hadde jeg vært helt nødt, og det var eneste løsning og alternativ for at jenta mi skulle få i seg næring eller oksygen, hadde jeg selvsagt tygget maten og sugd ut snørra jeg, men jeg har både gaffel, stavmikser, nesesuger og baby-buds, så hvorfor skal jeg gjøre dette?

Og nettopp fordi man har slike hjelpemidler så har jeg ingen forståelse for at noen tygger maten til ungen sin. Jeg kan bite av en bit (f.eks. dele en drue i to), men ikke tygge for å så spytte den ut og la ungen spise det! æsj jeg hadde jo ikke klart å putte den tygde maten tilbake i min egen munn en gang, så ekkelt synes jeg det er. Synes i det hele tatt at det er vanskelig å tygge noe for å så spytte det ut, den naturlige bevegelsen ved tygging er at maten går nærmere og nærmere halsen og svelget, det går nesten automatisk, og er bare kvalmt å spytte det ut, jeg spytter bare ut mat jeg ikke liker som gjør at jeg brekker meg ved at det nærmer seg svelget. Er det virkelig bra for ungen at mine saliva-bakterier skal gjennomsyre maten med mine egenproduserte ensymer som er med på å bryte ned maten i min mage, deretter skal ut av min og inn i en ny munn med ny bakterieflora i annen saliva og ende opp i en annen mage? Det er jo helt bak mål. Så mye bakterier trenger ikke ungen fra meg, og dessuten vil jeg tro at barnet trenger å øve på å bryte ned maten på egenhånd med egne enzymer i sitt eget spytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...