Gå til innhold

far tok selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei....

er det noen som har erfaring med dette? barnet har hatt jevnlig kontakt med far, men for litt siden tok far selvmord....lurer litt på hvordan man tar dette med en to-åring? noen som har noen tips og råd, evt erfaringer?

hittil snakker jeg om pappa som bor i himmelen, vi ser på bilder og synger kjære gud til pappa hver kveld og vi sier natta til han i vinduet....vet ikke hva han forstå av hva det innebærer at pappa bor i himmelen, men jeg vet at han skjønner noe. han har nemlig endret seg litt ift hvordan han var før.

håper noen har noe å komme med :) trenger det sårt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Pappa er død, og bor i himmelen nå. Så derfor kan vi ikke treffe han mer." Og kanskje noe mer, utfra ditt barns behov. Men i samme gate(altså ingen detaljer).

Det holder for en på 2 år. Du må takle at barnet sørger på sin måte, og gjøre det beste ut av det utfra hva du kan og klarer.

Men du trenger ikke ta opp temaet. Bare ta det utfra at barnet nevner det. Ungen er bare 2 år, og dette går nok bedre enn du tror :)

Du trenger egentlig aldri å fortelle at det var selvmord, for død er død, uansett hvordan det har skjedd. Den dagen barnet er voksent, så kan du heller fortelle hvordan det egentlig skjedde.... Om det trengs når den tid kommer.

Skrevet

Jeg tror jeg ville kontakta helsestasjonen. De har sikkert vært borti temaet før hvor en av foreldrene en døde. Enig med hun over her, fortell IKKE at far tok selvmord før barnet er voksent og det er behov for å vite hva som skjedde.

Skrevet

Enig med de over her, men barn forstår og takler mye mer enn man tror. Det er ganske mange som er i tenårene som føler seg lurt når de får vite at de f.eks er adoptert og synes det er sårt at de ikke fikk vite det før, fordi de voksne mente at de skulle få vite det når de ble voksne.

Den dagen barnet selv spør hvordan pappa egentlig døde, den dagen er det riktig å fortelle at det var selvmord. Og du har god tid til å forberede et godt svar, og få råd fra helsestasjonen om hvordan du kan legge det frem for barnet når det er stort. (i tillegg til råd om hvordan du gjør det nå).

Skrevet

Barn har et mye mer naturlig forhold til døden enn det vi har.

Barn kjønner at personen er borte, men reagerer ofte ikke like sterkt som eldre barn/voksne gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...