Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Moren min hadde svangerskapsforgiftning meg både meg og lillebroren min, og vi ble født i uke 31 begge to. Moren min sier at svangerskapsforgiftning kan være arvelig, men jeg har aldri hørt noe om dette? Er 26 uker på vei og var på kontroll i dag. Hadde litt forurensning i urinen, vet ikke helt av hva. Jordmor sa bare at den var forurenset og skrev ++ på helsekortet. Hadde 1 på ødem i dag, så det er jo ikke så mye, men blir likevel litt bekymret. Ellers var blodtrykket fint på 125/89. Hadde dere vært litt bekymret, eller hadde dere slått dere til ro med at alt er fint siden blodtrykket var bra?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Moren min hadde svangerskapsforgiftning meg både meg og lillebroren min, og vi ble født i uke 31 begge to. Moren min sier at svangerskapsforgiftning kan være arvelig, men jeg har aldri hørt noe om dette? Er 26 uker på vei og var på kontroll i dag. Hadde litt forurensning i urinen, vet ikke helt av hva. Jordmor sa bare at den var forurenset og skrev ++ på helsekortet. Hadde 1 på ødem i dag, så det er jo ikke så mye, men blir likevel litt bekymret. Ellers var blodtrykket fint på 125/89. Hadde dere vært litt bekymret, eller hadde dere slått dere til ro med at alt er fint siden blodtrykket var bra? Jeg hadde svangerskapsorgitning med begge mine. De sier det kan være arvelig, men jeg er såpass gammel at når min mor fikk meg, stilte de vel ikke slike diagnoser. Hun tror hun hadde det, men er ikke sikker. Jeg hadde ikke bekymret meg hadde jeg vært deg. Blodtrykket ditt er såpass lavt, og proteiner i urinen kan komme og gå. 1 i ødem er jo heller ikke uvanlig. Hadde ikke bekymret meg ennå;-)
EinFrosk Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Moren min hadde svangerskapsforgiftning meg både meg og lillebroren min, og vi ble født i uke 31 begge to. Moren min sier at svangerskapsforgiftning kan være arvelig, men jeg har aldri hørt noe om dette? Er 26 uker på vei og var på kontroll i dag. Hadde litt forurensning i urinen, vet ikke helt av hva. Jordmor sa bare at den var forurenset og skrev ++ på helsekortet. Hadde 1 på ødem i dag, så det er jo ikke så mye, men blir likevel litt bekymret. Ellers var blodtrykket fint på 125/89. Hadde dere vært litt bekymret, eller hadde dere slått dere til ro med at alt er fint siden blodtrykket var bra? Det er arvelig og jenter født av et slikt svangerskap som du er har enda høyere risiko. Blodtrykket ditt er ikke "fint" det ligger helt på grensen til mild svangerskapsforgiftning. Du kan kjøpe uristix på apoteket ( de samme som måler sukker i urinen) for å følge med selv, om du er i jobb enda så ville jeg tatt en tur til legen for å diskutere hvor vidt det er en god idé. Hør på mammaen din og meg:-) Jeg har også hatt to svangerskap med alvorlig forgiftning. Førstemann ble tatt med haste-ks i uke 31, men andre mann fikk bli inne til uke 36 da jeg ble satt i gang. Det tror jeg ene og alene er fordi jeg tok dette på alvor og var sykemeldt (litt spesiell arbeidssituasjon) fra ca uke 15.
Gjest thricane Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Ja det er arvelig og det er også i sammenheng med høyt blodtrykk senere i livet. Det Må ikke bety at du får det, kun at det er større risiko. Min mormor hadde det, jeg hadde det, min tante har ikke barn men fikk høyt blodtrykk tidlig. Min mor og min søster har ikke hatt det.
Gjest thricane Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Ja det er arvelig og det er også i sammenheng med høyt blodtrykk senere i livet. Det Må ikke bety at du får det, kun at det er større risiko. Min mormor hadde det, jeg hadde det, min tante har ikke barn men fikk høyt blodtrykk tidlig. Min mor og min søster har ikke hatt det. Apro blodtrykket ditt er det litt høyt undertrykk. Ikke ekstremt, men litt over optimalt. Så det du bør gjøre er å ta det med ro. Du burde sykmeldes om du jobber og ta deg en lur midt på dagen. Jeg hadde samme tallene som deg da jeg var rundt uke 30, og da jeg ble sykmeldt og passet på å slappe av midt på dagen, så gikk blodtrykket noe ned og ødem forsvant.
EinFrosk Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 For ikke å snakke om hjerte og kar-sykdommer og belastningen på nyrene. Folk har en tendens til å nedvurdere alvorlighetsgraden av denne sykdommen også i helsevesenet. Kanskje fordi de fleste som får diagnosen får en mild variant helt i slutten av svangerskapet. Det er stor forskjell på forgiftning i uke 29 og i uke 39.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Jeg synes jo blodtrykket ditt var litt høyt jeg da, og er det virkelig vanlig med ødem før man kommer til uke 30 engang? Du er i faresonen for svangerskapsforgiftning og bør absolutt ta det med ro og ikke stresse deg opp. Det er jo ingen fare med deg akkurat nå, men svangerskapsforgiftning kan bli mye værre på veldig kort tid, så du bør være oppmerksom på forandringer i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Takk for svar alle sammen Hun nevnte ingenting om at blodtrykket mitt var litt høyt, egentlig sa hun ikke så mye i det hele tatt. På mandag skal jeg til legen, så da spør jeg bare om å måle blodtrykket og få levert en urinprøve. Den kan jo bli forurenset av utflod også, men jeg både badet og hoppet over de første dråpene av urinen, før jeg gikk på kontroll så det skulle jo være temmelig rent der nede da. Får høre med legen hva hun synes HI
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Moren min hadde svangerskapsforgiftning meg både meg og lillebroren min, og vi ble født i uke 31 begge to. Moren min sier at svangerskapsforgiftning kan være arvelig, men jeg har aldri hørt noe om dette? Er 26 uker på vei og var på kontroll i dag. Hadde litt forurensning i urinen, vet ikke helt av hva. Jordmor sa bare at den var forurenset og skrev ++ på helsekortet. Hadde 1 på ødem i dag, så det er jo ikke så mye, men blir likevel litt bekymret. Ellers var blodtrykket fint på 125/89. Hadde dere vært litt bekymret, eller hadde dere slått dere til ro med at alt er fint siden blodtrykket var bra? Siden du skal til lege snart så vil jeg si at du ikke trenger å være bekymret. Blodtrykket er i grenseland, grensen går på 90 i undertrykk ved to anledninger med minst 4 timer mellom hver måling. Men det trenger ikke være svangerskapsforgiftning selv om trykket er høyere. Har du protein i urinen i tillegg(men det vet du vel ikke?) klassifiseres det som svangerskapsforgiftning. Men som noen sier over her, det kan være lurt å ta det med ro, be om redusert arbeidstid ol. Du skal jo helst gå gravid noen uker enda:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå