Gå til innhold

Engstelig for å søke jobb! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg vil GJERNE jobbe, jeg savner skikkelig å ha et arbeidsmiljø, kolleger og ikke minst en inntekt. Har vært hjemmeværende i fire år, men nå ønsker jeg virkelig å komme ut i arbeidslivet.

Problemet mitt er at jeg ikke har vært på et jobbintervju siden jeg var 18 (altså for 13 år siden) og skulle ha min første jobb. Jeg har aldri søkt på en jobb siden heller, alt har gått via anbefalinger fra sjef til sjef. Så jeg regner med jeg er en god ansatt, og jeg jobber hardt. Men føler likevel jeg ikke har noe å slå i bordet med siden jeg ikke har noen utdanning, og føler meg rett og slett uttafor hele jobbsamfunnet fordi jeg ikke har jobbet på såpass lenge.

Og jeg gruer meg sånn til hele prosessen - søknad, hvordan skal jeg skrive den best mulig - intervju, hjelp!! Hva skal jeg si, gjøre, ha på meg, hvordan skal jeg få dem til å velge meg?? Jeg er så nervøs at jeg føler for å spy bare jeg tenker på prosessen med å få meg jobb :(

Jeg har også flyttet tvers over landet i denne perioden og har ingen muligheter for å bruke gamle kontakter som springbrett for å komme meg inn i arbeidslivet igjen.

Jeg burde vel vært til coaching eller noe sånt, men whooptidoo, jeg har jo ingen penger :P Noen som har noen sårt tiltrengte tips til en ivrig maur som virkelig trenger å komme seg i jobb?

Hva ser folk etter, hvordan framstille seg best mulig på papir og i person, hvordan snakke om seg selv og sine kvalifikasjoner når man ikke har utdanning? Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med NAV og be om råd, de kan hjelpe deg i prosessen

Skrevet

Det er ganske mange stillinger der erfaring veier opp for utdannelse, og det virker som om du har hatt flere jobber? Bruk de gamle kollegene/sjefene som referanser. Er bare å sende en mail og spørre. Jeg bruker en selv jeg, som jeg ikke har hatt kontakt med på omlag 3 år, før nå.

Søk så fort som mulig etter at stillingsannonsene er lagt ut. Det er første søknadene som får best oppmerksomhet.

I søknaden skriver du få linjer (gjerne 3-4) om din motivasjon for akkurat den jobben (hva som tiltrekker deg med stillingen og arbeidsgiver). Deretter skriver du hvorfor du passer til jobben, ved å liste opp maks 6 punkter hvor du starter med din yrkeserfaring/kompetanse og avslutter med dine egenskaper, og til slutt skriver at du er tilgjengelig for snarlig tiltredelse.

Det er mange eksempler på CV'er på nettet. Bare å søke opp. Men et godt tips som ofte ikke kommer frem er å dra frem en veldig kort historie om noe bra du gjorde/oppnådde i den stillingen du beskriver - så fremt det taler positivt for jobben du søker på. Men ikke skriv slike historier under alle stillingene du har hatt, da kan CV'en fort bli for lang.

Det tar lang tid, dvs mange søknader og kanskje noen intervjuer også, å komme seg i jobb. Selv for en med utdannelse og yrkeserfaring og som ikke har stått utenfor arbeidslivet før :P Så send ut så mange søknader som mulig (alle jobber du kan tenke deg), for det lønner seg å satse på flere hester.

På stillingsannonser.no er det lagt ut en god beskrivelse av hvordan du skal forberede deg til et intervju. Der er det mange spørsmål. Du finner siden om du googler "forberedelser til intervju".

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for godt svar!

Jeg har gode referanser på cv fra mine tidligere sjefer, heldigvis, det spurte jeg om da jeg sluttet, så jeg regner med det fortsatt går greit å bruke de? Det var et godt forslag å skrive ned en kort historie, det skal jeg gjøre!

Takk også for mange gode tips til søknadsskriving :) Har sett meg ut en liste med jobber jeg kan søke på, og så får jeg bare lukke øynene og hoppe i det. For jobb må jeg ha.

Jeg bare synes det er så vanskelig å skryte av meg selv, og selv om jeg vet at jeg kan gi så mye til en jobb, synes jeg det er vrient å formulere det i ord sånn at de faktisk tror på meg. Ser liksom for meg at de sitter og ler og fnyser av meg siden jeg ikke har utdanning og siden jeg ikke har jobbet på så lenge, og tenker "hvem tror hun at hun er som tror hun er god nok til å jobbe for oss" osv.

Positiv innstilling, hva er det? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...