Gå til innhold

Gartnerlosjens statusrapport mid April

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vår, spiring og håp!

Inne:

- Mynte som det ble tatt stiklinger av i okt vokser over sine bredder og vil ut!

- Gergineknollen i kjellerboden burde kanskje komme seg i jord nå?

Ute:

- Løk: snøklokker og klosterklokker ferdig blomstret. Resten har kun kommet med blader, men jeg kan skimte knopper av tulipan, narsiss og perleblomster som jeg har satt. I tilleg er det masser av tynne grønne blader fra fordumstid som jeg tror kan være scilla... men burde ikke den ha blomstret nå? Hvis det ikke blir noe blomstring så tror jeg jeg graver di opp og planter nye løk til høsten.

- Spirer: Peonen Sarah, gressløk.

- Trær: Grønne ører på syrinen

- Busker: Japansk Pieris i full blomst, sprikemispel får blader, standard lilla rododendron i knopp.

- I potter: Julerose, søvtråd og skimmia har holdt stand vinteren igjenom og har nå fått selskap av mininarsisser, stemor og vårlyng. Kjeglegranen er litt pjusk...

Tid for å plassere unga på trampolina og komme seg ut i hagen!

Endret av bIomstre
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle rosene har overled vinteren, hortensiaen som jeg arvet sist sommer kommer til å blomstre, hortensiaen jeg hadde fra før kommer ikke til å blomstre. Blåbæra lever fortsatt til tross for usikkerhet omkring herdighet.

jeg har blandet såjord og er klar til å så.

Ting spirer i bedene mine men jeg husker ikke hva jeg planta i høst så det blir kult. Krokus over alt.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Inne: død karse. Tar det neste år!

Gjest sug lut
Skrevet

1. Sønnen klager over at morra hans "drar hele plantasjen inn i stua".

2. Tre pelargonier som klarte seg i stupmørke kjellerboden er nå supergrønne og frodige. (Den fjerde klarte seg ikke. Jeg er spent på om den ene som ikke er Dronning Ingrid er blant de overlevende.)

3. En førti-cm.diameter potte er fylt med omplanta kornblomstspirer, maaange.

4. Seks tomatplanter over i plastpotter i dag. De skal bli samboere i storpotte men det er ikke plass til flere storpotter, se pkt 1.

5. Femten kosmos også i plastpotter i påvente av samboerskap i solen. Kosmos er masochister og vil ikke ha det bra, så jeg satser på at de kan slåss for livet i samme storpotte alle sammen om ei stund.

6. Sånn ca femten gule og oransje og brune blomsterpotter har fått hver sin tagetes omplanta i dag.

7. Nye kornblomster sådd i dag bare fordi jeg hadde ekstra frø - skal bortadopteres etterhvert, se pkt 1.

8. Ute: Mynten jeg trodde faktisk hadde strøket med har liv i røttene, så jeg da jeg tok den ut av potta for å kaste den, så da får den et år til. Og gressløken har tre spirer, så den får også prøve seg.

9. Ute: Daglilje, storkenebb, campanula spirer som bare det, mine overvintrere fra putekasse-eksperimentet. Og en gul raring jeg ikke husker navn på kommer ved siden av campanulaen i langt større fart. Hos dagliljen kommer *kanskje* også de fine forglemmegei som fikk meldugg i fjor og ble barbert ned.

10. Masse krokusblader, to krokus, i samme pottene som pkt 8.

Skrevet

1. Sønnen klager over at morra hans "drar hele plantasjen inn i stua".

2. Tre pelargonier som klarte seg i stupmørke kjellerboden er nå supergrønne og frodige. (Den fjerde klarte seg ikke. Jeg er spent på om den ene som ikke er Dronning Ingrid er blant de overlevende.)

3. En førti-cm.diameter potte er fylt med omplanta kornblomstspirer, maaange.

4. Seks tomatplanter over i plastpotter i dag. De skal bli samboere i storpotte men det er ikke plass til flere storpotter, se pkt 1.

5. Femten kosmos også i plastpotter i påvente av samboerskap i solen. Kosmos er masochister og vil ikke ha det bra, så jeg satser på at de kan slåss for livet i samme storpotte alle sammen om ei stund.

6. Sånn ca femten gule og oransje og brune blomsterpotter har fått hver sin tagetes omplanta i dag.

7. Nye kornblomster sådd i dag bare fordi jeg hadde ekstra frø - skal bortadopteres etterhvert, se pkt 1.

8. Ute: Mynten jeg trodde faktisk hadde strøket med har liv i røttene, så jeg da jeg tok den ut av potta for å kaste den, så da får den et år til. Og gressløken har tre spirer, så den får også prøve seg.

9. Ute: Daglilje, storkenebb, campanula spirer som bare det, mine overvintrere fra putekasse-eksperimentet. Og en gul raring jeg ikke husker navn på kommer ved siden av campanulaen i langt større fart. Hos dagliljen kommer *kanskje* også de fine forglemmegei som fikk meldugg i fjor og ble barbert ned.

10. Masse krokusblader, to krokus, i samme pottene som pkt 8.

Potte på kosmos går bare fint. De er selvpinere av natur.

Gjest sug lut
Skrevet

Anne-B, sover du aldri? Du er nok en kosmos av natur, skal du se... selv om jeg mistenker at det kanskje ikke er helt frivillig å være oppe 0411...

Skrevet

Forsinka påskekrim? Hvem er hun som ikke er Ingrid, og er hun død eller levende?! Iiiiik, hold oss oppdatert!!

Gjest amandine
Skrevet (endret)

Tomater, vannmelon, agurk, gulrot, kosmos, blåknapp, ymse markjordbær og akeleier til spiring i vinduskarmen og på god vei.

Ute er det 3 kuldegrader i dag!!

I hagen: Blåbærlyngen har museører, hvitveisen er i blomst, rosene har store museører og alle har klart seg, ser det ut for.

Tulipanene på gang med knopper og snart er det klart for uteplanting!

Men jeg må vel vente til nattefrosten er borte...?

Noen som har erfaring med beskjæring av rhododendron? Har en stor og rufsete som jeg gjerne skulle ryddet skikkelig opp i..

Endret av amandine
Gjest sug lut
Skrevet

I dag snør det. I går snødde det også.

Skrevet

Tomater, vannmelon, agurk, gulrot, kosmos, blåknapp, ymse markjordbær og akeleier til spiring i vinduskarmen og på god vei.

Ute er det 3 kuldegrader i dag!!

I hagen: Blåbærlyngen har museører, hvitveisen er i blomst, rosene har store museører og alle har klart seg, ser det ut for.

Tulipanene på gang med knopper og snart er det klart for uteplanting!

Men jeg må vel vente til nattefrosten er borte...?

Noen som har erfaring med beskjæring av rhododendron? Har en stor og rufsete som jeg gjerne skulle ryddet skikkelig opp i..

Jeg skulle også beskjært rhododendron... tenker å la den få blomstre i år før jeg går til pers (den er jo full i knopp nå!). Den står på et litt dumt sted og har vokst seg helt skakk stakkars. så jeg tenkte å gå skikkelig drastisk tilverks altså! Har sef googlet någen tips (den siste for lett trimming):

http://www.rhododendron.no/Artikler/2002-1-ask.htm

http://www.mesterhagen.no/hagetips/tips/beskjaering/rhododendron/

Gjest amandine
Skrevet

Takk blomstre! Da venter jeg til slutten av juni, når den er blomstret av. Første linken din er omtrent til naboen min, så det må vel kalles relevant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...