Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Tåler dere spor av gluten? Jeg syns noen ganger at jeg merker det når jeg har spist f.eks freia sjokolade som inneholder spor av gluten. Det er utrolig kjedelig hvis jeg må kutte det ut. Det er jo så mye godt. Også ander ting som chips. Alt med spor av gluten merker jeg litte grann. Bør jeg kutte det ut? Ikke alltid jeg får magesmerter. men noen ganger reagerer jeg mer enn andre ganger.
It's all about me Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg har ikke cøliaki, men har en sønn som har det. Han er ekstremt følsom for gluten, fikk skyhøye utslag på blodprøven og blir veldig syk av det minste lille ussynlige støvkorn. Men "kan inneholde spor av gluten" går helt fint. Ting som er merket dette skal jo være helt glutenfritt, men er produsert på maskiner eller i lokaler det tidligere har vært produsert glutenholdige varer. Så selv om alt er vasket skikkelig ned skrives dette for å helgardere seg. Men sikkert mulig å reagere fordet. Kan ikke være hvetestivelsen du regarer på da?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Slenger med et spørsmål her. Er hvetestivelse fri for gluten? Mannen reagerer på hvete/gluten, men de finner ingenting på prøvene. Skulle gjerne visst litt mer om dette for å tilrettelegge bedre her hjemme
It's all about me Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Nei hvetestivelse er ikke helt fri for gluten. Men det er så lite i det at de fleste med cøliaki kan spise det. En liten del derimot må stå over det også. Min overfølsomme cøliak-gutt tåler fint hvetestivelse. Har mannen din tatt gastroskopi uten at det viste noe, eller er det bare blodprøvene som ikke viste noe? For det kan hende at blodprøvene ikke slår ut selv om en har cøliaki. Derfor er det ikke uvanlig at voksne får gastroskopi uansett hvis de har symtomer. Viser ikke gastroskopien noe heller kan man i samarbeid med legen kutte ut gluten og få diagnosen uansett selv om det i utgangspunktet kun er gastroskopien som gir diagnosen. Men dette tar lengre tid og må dokumenteres skikkelig av legen for å godtas av NAV.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Slenger med et spørsmål her. Er hvetestivelse fri for gluten? Mannen reagerer på hvete/gluten, men de finner ingenting på prøvene. Skulle gjerne visst litt mer om dette for å tilrettelegge bedre her hjemme Jeg har ikke cøliaki, men hveteintoleranse. Jeg kan spise alle kornsorter bortsett fra hvete, da blir jeg dårlig med en gang, så det er fullt mulig å reagere bare på hvete altså. Den legen jeg hadde før mente det var veldig sjeldent og trodde nærmest ikke på det, men den legen jeg har nå sier at det overhodet ikke er så uvanlig. Jeg ser jo selv hvordan jeg reagerer når jeg spiser mat med hvete i, så jeg er ikke i tvil. Men jeg kan spise hjemmebakt brød uten hvete, knekkebrød uten hvete osv uten å reagere i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Takk for svar. Det kan være andre ting. Var betryggende å høre at sønnen din ikke reagerer på spor av gluten, selv om han er veldig følsom. Kanskje jeg rett og slett ikke tåler sjokolade? Hver gang jeg har spist sjokolade blir jeg litt rar i magen. Har dere hørt andre som ikke tåler sjokolade?
It's all about me Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Er du gravid? For jeg tålte ikke sjokolade og vingummi når jeg var gravid he he.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Nei, er ikke gravid :-) Men jeg har en baby på 1/2 år og ammer. Hvis det har noe å si. Håper jeg blir gravid sommeren om et år :-)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Hei nr 3 her igjen. Mannen min har fått gastroskopi 2ganger. Først fikk han det fordi han alltid ble dårlig når han spiste frokost. Han måtte vente i min 2-3timer med å spise etter han hadde stått opp for å unngå å bli dårlig, men han kunne spise alt mulig senere på dagen. Så kom det et vendepunkt da han begynte på stoffskiftemedisiner og han begynte å reagere på nesten alt av mat. Mye har dempet seg, men hvete/gluten og melk reagerer han fortsatt veldig tydelig på. Han fikk beskjed om å kutte ut gluten i kosten for å se om det hjalp og så fikk han ny gastroskopi, men fordi han da hadde gått uten gluten en periode og bare spist glutenholdig mat i en kort periode før gastroskopien så fant de ingenting. Vi har et skriv fra en lege om at han har glutenallergi/intoleranse selv om det ikke vises på prøver, men NAV har ikke godtatt dette brevet. vi jobber stadig for å få en diagnose og for å finne ut hva det er i melk han ikke tåler, for det heller vises ikke på prøver og foreløpig har han ikke fått ta blåseprøve etter å ha drukket melk. Til HI: Det kan være ting du reagerer på i sjokolade som f.eks laktose, men da ville jeg tro du merket det på andre ting også
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Til nr. 3. Tusen takk for svar. Ikke godt å si hva det kan være. Det er litt rart for det er ikke alltid jeg reagerer. noen ganger går det helt fint. Jeg skal tenke litt over hva annet jeg har spist de gangene jeg reagerer. Kan hende det er laktose.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Til nr. 3. Tusen takk for svar. Ikke godt å si hva det kan være. Det er litt rart for det er ikke alltid jeg reagerer. noen ganger går det helt fint. Jeg skal tenke litt over hva annet jeg har spist de gangene jeg reagerer. Kan hende det er laktose. Jeg spiser litt sjokolade hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå