Gå til innhold

Farsbidrag, hvor mye får dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til mine to barn har bare sporadisk betalt farsbidrag. Han har da kommet til at 2000 kr er riktig beløp, da jeg mottar barnetrygden og han mener han ikke skal betale mer enn halvparten av tilsynsutgifter. Nå har han stoppet betalingene, og jeg vil prøve å få til en privat avtale istedet for å gå gjennom nav for avtale og innkreving. Han sier seg villig til å betale 1000 kr nå, men det synes jeg er for lite. Gjennom bidragsveilederen kommer bidragssummen opp på 1500 kr for ett barn. Vet ikke om et nødvendigvis blir det dobbelte for to barn? Vi har begge inntekter i underkant av 400000. Jeg har ett til barn å forsørge og er gift. Han er alene og har barna på samvær ca 35 % av tida.

Er det noen som kan gi meg noen sammenligningsgrunnlag på farsbidragsstørrelser? Så jeg vet om det er verdt å ta kampen via nav. Vil jo helst prøve å ha et så godt samarbeid som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommet veldig an på hva far tjener, hvor mye samvær han har og hvor gamle barna er.

Her betaler ikke far noenting og jeg mottar forskudd fra NAV på 1040,- i mnd. Det er for 1 barn. Egentlig skal han betale 1900,- Jeg venter bare på at han skal få lønnstrekk og om han får noe igjen på skatten så blir det mitt (han skylder meg godt over 30 000,- ).

Jeg vil anbefale å ta bidraget gjennom NAV. Det er ikke riktig at det kun er mor som skal forsørge barna og det er selvsagt at far også skal bidra. Det at også far bidrar kommer barna tilgode!

Skrevet

Jeg får bidrag gjennom nav, 2400 fra barnefaren for et barn. Anbefaler absolutt å ta det gjennom Nav.. Er hos faren annenhver helg.. +ferier ol.

Skrevet

Her har ikke far samvær i det hele tatt. Får bidrag via NAV.

Far skal betale 3300,- i måneden. Om ikke han betaler, så får jeg 1040 kr i forskudd fra NAV.

Far skylder bidrag for hele 2011 og deler av 2010.

1 barn.

Skrevet

Som ei annen her skriver, ta det igjennom nav! Ting blir mye lettere, fordi du rett og slett ikke trenger å snakke med BF om bidraget i det hele tatt!

Her får jeg 1040 kr for et barn, fordi BF ikke gidder ¨å jobbe. Men det er verdt å slippe den kranglinga med BF ja!!

Skrevet

710,- forskudd fra NAV,null samvær og barnet er 5. Fastsatt til 1900,- i utgangspunktet

Skrevet

Ta det gjennom NAV! Her betaler far 2600,- for to barn. Ser de en langhelg i mnd.

Far skal ikke betale bhg.?

Skrevet

Takk for alle svar! Han truer med barnefordelingssak dersom jeg krever bidrag gjennom nav! Det er jo ingen sammenheng, men han er en særdeles vanskelig person å samarbeide med. Han mener faktisk at han ikke skal betale for barnehage/sfo fordi han har fri når han har samvær med barna, og derfor ikke har behov for barnepass. At det er barna som trenger tilsyn, går ikke inn hos han.

Skrevet

Takk for alle svar! Han truer med barnefordelingssak dersom jeg krever bidrag gjennom nav! Det er jo ingen sammenheng, men han er en særdeles vanskelig person å samarbeide med. Han mener faktisk at han ikke skal betale for barnehage/sfo fordi han har fri når han har samvær med barna, og derfor ikke har behov for barnepass. At det er barna som trenger tilsyn, går ikke inn hos han.

Det at han er vanskelig å samarbeide med er jo nok en grunn til at dere skal ta bidraget gjennom nav. Alternativet er jo at dere feks blir enige om å følge kalkulatoren på nav.

Skrevet

Far skal ikke betale for barnehage/sfo osv, med mindre dere har 50/50 deling. Men han kan, hvis han er snill og grei.

Om han ikke gidder å betale bidrag, så tar du det gjennom NAV. Da får du ihvertfall forskudd..

Barnefordelingssak? Hvor vil han med det da? Blir dyrere for han, om han kjemper frem 50/50.. For da SKAL han være med å betale halve barnehagen, halve sfo, melke ordning, fritidsaktiviteter osv.

Skrevet

Far skal ikke betale for barnehage/sfo osv, med mindre dere har 50/50 deling. Men han kan, hvis han er snill og grei.

Om han ikke gidder å betale bidrag, så tar du det gjennom NAV. Da får du ihvertfall forskudd..

Barnefordelingssak? Hvor vil han med det da? Blir dyrere for han, om han kjemper frem 50/50.. For da SKAL han være med å betale halve barnehagen, halve sfo, melke ordning, fritidsaktiviteter osv.

Han vil bare være vanskelig, tror jeg. Lage litt oppstyr for å ha noe å holde på med.

Han mener at siden han har utgifter for barna når de er hos han, så skal han ikke betale noe når de er hos meg. Han vil ikke forsørge MEG sier han. Han er treg i oppfattelsen, ja...

Det beste er nok å kreve det gjennom nav.

Skrevet

Har bidrag gjennom NAV. Bf betaler ca 2500kr i mnd. Samvær uten overnatting foreløpig.

Skrevet

Samboeren min betaler 5300kr i måneden på 2 barn. han har valig samvær annenhver helg og en ettermiddag i uka

Skrevet

Her er mannen i huset bidragsyter. Betaler 4800 på en sønn, 16 år. Intet samvær.

Skrevet

Vi hadde privatavtale i mange år. Jeg fikk sjelden bidrag, var alltid en unnskyldning. Jeg sa han bare trengte å betale 1000 kr i mnd selv om jeg visste at han gjennom nav måtte ha betalt minst det dobbelte.

Til slutt så jeg meg lei på at han aldri betalte bidrag når han skulle og fikk ordning gjennom nav. De kom frem at han skulle betale ca 3800 kr i mnd for et barn.

Han betaler sjelden nå heller til tross for at han vasser i penger. Men får i det minste bidragsforskudd på 1060 i mnd. Han skylder både meg og nav masse penger.

Skrevet

Glemte å skrive at han har samvær annenhver helg, sjelden i ferier. Max en dag eller 2. Han må alltid jobbe....

ano #15

Skrevet

Jeg vet jeg er heldig, men vi inngikk privat avtale da vi gikk fra hverandre og jeg får kr. 16.500 i mnd pluss at far betaler barnehage for yngste og SFO for eldste. Barnefar har godt med penger, denne summen har han selv satt.

Jeg jobber 80% stilling.

Far har fast samvær annenhver helg, 1 dag i uken og i ferier. Vi bor like ved hverandre og barna kan sånn sett bevege seg litt fritt som de vil. Vi samarbeider stort sett ganske greit - noen diskusjoner blir det, men ikke verre enn at vi finner en løsning.

Skrevet

6500 kr for to barn, vanlig samvær.

Skrevet

Får 8900 kroner for 2 barn, far jobber som flyver KLM og ser barna max 1-2 dager i løpet av året. Sår hans liv er viktigere enn barna han har satt til verden får han jammen ta bare betale!

Skrevet

Ungenes mor betaler 4200 i måneden. 2 barn.

Skrevet

Jeg får 1300,- Far har henne en natt i uken og annenhver helg fra fredag til mandag + to uker i sommerferien.

Vi har privat avtale, men følger bidragsveilederen til NAV.

Skrevet

Faren til mine to barn har bare sporadisk betalt farsbidrag. Han har da kommet til at 2000 kr er riktig beløp, da jeg mottar barnetrygden og han mener han ikke skal betale mer enn halvparten av tilsynsutgifter. Nå har han stoppet betalingene, og jeg vil prøve å få til en privat avtale istedet for å gå gjennom nav for avtale og innkreving. Han sier seg villig til å betale 1000 kr nå, men det synes jeg er for lite. Gjennom bidragsveilederen kommer bidragssummen opp på 1500 kr for ett barn. Vet ikke om et nødvendigvis blir det dobbelte for to barn? Vi har begge inntekter i underkant av 400000. Jeg har ett til barn å forsørge og er gift. Han er alene og har barna på samvær ca 35 % av tida.

Er det noen som kan gi meg noen sammenligningsgrunnlag på farsbidragsstørrelser? Så jeg vet om det er verdt å ta kampen via nav. Vil jo helst prøve å ha et så godt samarbeid som mulig.

Hvorfor vil du ikke ta det gjennom Nav? Da slipper dere hele konflikten, og du får det du har krav på.

Skrevet

Vi har privat avtale, og far betaler 7000 for to barn under skolealder. Han har pr i dag kun dagsamvær hjemme hos meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...