Gå til innhold

Enebolig med utleiedel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på utkikk etter et nytt sted å bo, men er ganske usikre i valget. Har sett flere eneboliger med utleiedel som passer oss utmerket. Hvordan er det å leie ut til andre når det blir så tett på hverandre? Jeg tenker at det kan lønne seg da husleie dekker store deler av lånet, men er ganske skeptisk på å bo så tett på andre, iforhold til bråk ol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har enebolig med leilighet under oss. LItt lyd må man regne med, men i å for seg ikke et problem.. :)

å huslånet betaler jo seg selv hver mnd av de som leier til oss :D

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan utleiedelen er utformet og hvordan den ligger i forhold til resten av huset syns jeg.

Hos oss har vi lydisolert den delen av utleieleiligheten som ligger under den delen vi bor i selv. Vi hører aldri en lyd derfra. Vi har seriekoblet røykvarslere fra utleiedelen og opp til vår egen soveromsdel. I tillegg til å være veldig selektive på hvem vi leier ut til, så er vi veldig strenge i kontrakten. Aksepterer ikke festing, røyk, husdyr etc.

Pengene er kjærkomne og bærer hele hovedlånet vårt. For tiden bor vi der selv fordi vi bygger om resten av huset, det merkes at inntekten er lavere...

Skrevet

Pass på at enheten er godkjent (i kommunen) og sjekk ut støyforhold.

Det er alltid noe med å ha andre i eget hus, men samtidig betaler det ned mye av lånet og er sånn sett "gratis"-penger.

Skrevet

Vi hadde det i første huset vi kjøpte, da var vi unge og barnløse så det passet oss utmerket med den ekstrainntekten.

Men det fører jo litt jobb med seg også, plutselig flytter de ut og du må finne nye leietagere osv. Dere må passe på å skrive en skikkelig kontrakt, få gjerne ned detaljer som snømåking osv også.

Da vi ventet vårt andre barn kjøpte vi et hus uten utleiedel, kjedelig å miste de pengene, men utrolig deilig å ha huset for seg selv. Alt til sin tid tenker jeg, kunne ikke tenke meg å ha leietagere i huset mitt akkurat nå, men det var greit da jeg var ung og barnløs. Kanskje er det greit igjen (og litt trygghet i det) den dagen ungene har flyttet hjemmefra og vi begynner bli gamle. Huset vi bor i nå ha egen inngang i kjelleren, stue og soverom med store vinduer, bad og vaskerom så det er ikke noe vanskelig å lage en utleiedel er i fremtiden om det blir nødvendig.

Skrevet

Vår utleiedel dekker halve lånet. Dere kan ikke regne med å kjøpe og at utleien dekker lånet. Eneboliger med utleie er jo priset høyere av den grunn.

Når vi kjøpte dekket husleien ca 25% av lånet.

Ellers er vi sikkert heldige, leier er en rolig voksen dame så vi hører ikke en lyd. Hun fester ikke og bruker tiden utenom jobb på håndarbeid.

Det er visse ting som også gjør at vi tar mye hensyn til leier. Vi hadde ikke hatt noe imot mer bråk enn det er, så hadde det kanskje jevnet seg litt ut;) Men leier har bodd i flere år og har ikke lyst å flytte så hun må trives likevel:)

Og vi har aldri klagd på bråk, men det har hun haha! (Sånn er det når man har barn.)

Skrevet

Sier som ei over her, sørg for at utleiedelen faktisk er godkjent. Det er meget strenge krav på utleieboliger. Sørg for at det er godt isolert.

Vi leier ut og får å være ærlig, vi syns ikke det er verdt det, men desverre er vi økonomisk avhengig av pengene. Mulig vi har vært uheldige med våre leietagere, men det er noe hele tiden! Forsinket betaling, eller ingen betaling overhodet (!!), ramponering av leilighet og interiør. Leide ut til en med NAV garanti, og det var bare tull, brukte lang tid på å bli kvitt dama, og fikk heldigvis alle penger til slutt fra NAV, men å gå 4 mnd uten leieinntektene satte oss i en vanskelig situajson. Nå har vi politi og namsmann for å kaste ut nåværende leieboer da heller ikke han betaler. Hva er det med folks holdninger??

Så klart kan man ha flaks med sin leieboer, men dere må ta det med i deres økonomiske regnskap, at dere kan få en jævel, som ikke betaler.

Har man økonomi til å la vær, så dropp det er min erfaring. Gleder meg til vi kommer såpass ovenpå økonomisk at vi kan droppe de 7000kr ekstra hver mnd.

Skrevet

Vi har opplevd litt av hvert vi også...

En leieboer var helt perfekt, enslig mann med god jobb, blid og høflig. Men så kom vi hjem fra jobb en dag, døra til leiligheten sto åpen med nøkkelen i og leiligheten var helt tom. Viste seg at han hadde narkogjeld og stakk av fordi har var truet av torpedoer.. Helt umulig å se på han at han var en slik type.

Leide ut til en ung dame som hadde flyttet fra samboeren sin og skulle etablere seg for seg selv, to måneder senere flyttet hun tilbake til samboeren igjen.

Det krever tid og penger hver gang man må ha nye leieboere, det skal annonserer, holdes visninger osv. Blir gjerne en måned uten inntekter hver gang, det må dere ha med i budsjettet deres.

Vi valgte til slutt å leie ut til en eldre mann, han var perfekt på mange måter, blid og koselig, betalte bestandig som han skulle, rolig og ikke noe bråk. Men herregud for en jobb vi fikk da han flyttet ut etter noen år. Renholdet hadde vært så som så, og det var ikke lekkert altså, det stinket gammel svett mann i leiligheten, var nesten umulig å få det skikkelig rent igjen.

Vi har valgt å ikke ha leieboer, for oss er det ikke verdt det akkurat nå.

Skrevet

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=34273945

Dette er huset vi har sett på, og jeg regner vell med at det er godkjent utleiedel når de annonserer det?

Ulempen her er at det er utleiedel i 2 etg, derfor jeg tenker mye på bråk ol. Hvis jeg tenker over lang tid så ønsker vi jo etterhvert å endre boligen så det kun er vi som bor der. økonomisk har vi ikke råd til det nå, uten å leve stramt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...