Gå til innhold

Når dere gir bort babytøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere da på forhånd gått igjennom og kastet bort det som er slitt/ ødelagt/ flekket?

Overrasket meg litt når jeg fikk klær fra familiemedlem for en tid tilbake, at de også hadde med de med flekker. Jeg plukket av det jeg ville ha, og jeg fikk bare latter og kommentarer tilbake når jeg ikke plukket det som var flekkete og slitt, fordi slik ville det jo bli med en gang likevel, jeg fikk bare være kresen, og vente å se... Jeg har mye klær etter min nå ettåring, og har kastet det som er flekkete og slitt og kun tatt vare på det jeg selv ville hatt på en ny baby, kunne ikke falt meg inn å gjemme på nuppete plagg og bodyer med spaghettiflekker. Har ikke tenkt til å gi det bort enda da, før jeg er ferdig med barn selv.

Hva gjør dere når dere gir bort babyklær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir kun bort hele,rene og pene klær.

Skrevet

Vi har nettopp gått gjennom alle klær. Alt som er slitt/ flekkete kastes. Vi gir kun bort rent,helt og pent

Skrevet

Jeg kaster flekkete og ødelagte ting før jeg gir det bort.

Skrevet

Ikke alltid jeg gjennomgår klærne grundig, men da presiserer jeg at de ikke er gjennomgått og ber dem kaste det de ikke vil ha.

Skrevet

Kaster ikke ullklær med nupper. De bruker jeg nuppefjerner på.

Tok vare på en del gode klær selv med litt flekker på til neste unge som ekstraklær til utelek og bhg. Blir fort flekkete like vel der og kaster ikke hele fullt brukbare klær.

Klær med hull reparerer jeg om det er mulig.

Jeg syns det er tull å kaste noe med en gang de ikke ser nye ut og ikke bra for miljøet.

Har ikke gitt bort flekkete og hullete klær til andre.

Skrevet

Husker jeg også fikk flekkete klær fra en venninne en gang og stusset litt på hvorfor hun ga de bort, men skulle gi bort en del klær til en venninne her om dagen og da var det plutselig flekker på en del av klærne våre! Helt sikker på at de var rene da de ble pakket ned så har en teori om at det kan gulne over tid.

Skrevet

Jeg har kun gitt bort rene og hele babyklær.

Men det har hendt at jeg har hatt klær etter barna som de har brukt i bhg som ikke akkurat ser ut som de kommer fra butikken selv om de er godt brukende. Dette gjelder kun min beste venninne og jeg har sagt hva jeg har tenkt (bhg/med pappan og skru på bil og buss) eller hun kan kaste det om hun vil. Hun er glad for å ha noe hun ikke er så redd for så har fortsatt med det. Hadde hun kastet det hadde jeg selvfølgelig ikke kommet med mer :)

Skrevet

Jeg pakker alt vi ikke vil ha mer i en pose, med kommentar om at det er ymse i posen, se igjenom, plukk ut det du vil ha, og gi resten til fretex eller kast det.

De får selv vaske og styre, noe har jo stått på loft og kjeller og kan lukte litt vekk pakka.

Skrevet

Det er utrolig lite miljøvennlig å kaste alt som ikke ser perfekt ut.

Her går mye babytøy frem og tilbake mellom meg og mine søstre. Alt mulig ligger i posene, også klær med hull, nupper og flekker. Jeg bruker alt så godt jeg kan, stopper hull, fjerner nupper og forsøker å fjerne flekker eller bruker plaggene under andre så det ikke synes så godt. Og skal vi bare være hjemme bekymrer jeg meg overhodet ikke om babyen har en flekk eller to på klærne.

Om noen sender meg klær som er slitt og flekkete er det helt ok. Jeg sorterer heller ikke ut før jeg sender til andre, det er jo klær jeg bruker/har brukt selv. Det er vi alle inneforstått med.

Skrevet

Har opplevd som ei over, at ting har blitt gult medan det har vorte lagra. Eg gjev ikkje vekk klede med gulpeflekkar.

Eg synes det er greit å arve nokon klede som vises at er brukt. I skiftekassen i barnehagen ligg det to skift som sjelden er i bruk, og då er det greit å ha klede ein ikkje saknar der. Det kan og vere greit å ha klede ein ikkje er redd for til heimebruk i sandkassen ol.

Skrevet

tenker mest på brukervennlighet når vi gir bort klær. Vi fikk en hel del helt ubrukelige klær, trange, stive eller rett og slett upraktiske. Så når vi skulle gi videre, valgte jeg ut de klærne vi brukte mest. På noen var det nok en flekk eller to, men ikje sjenerende. Hadde nok ikje gitt videre klær med hull i (med mindre jeg visste at mottakeren er flink til og glad i å reparere).

Skrevet

Flekkete tøy som mine barn har brukt syns jeg ikke er så ekkelt. Til hverdags har jeg ingen problem med å ta på en genser eller body med en flekk til babyen min. Det er bare storebror som har brukt den.

Når jeg har fått klær av andre med flekker, frister det ikke så mye å bruke det.

Til mine egne plagg har jeg gode minner fra en baby tid. Tror det er forskjellen. Når jeg ser babytøyet jeg en gang brukte, så får jeg gode følelser. En flekk gjør ingenting. Mens andre sitt tøy har jeg ingen forhold til. å jeg føler plagget blir mer skittent når det er flekker.

Skrevet

Det lar jeg de jeg gir bort til velge selv. En venninne av meg har veldig dårlig råd, og hun tok takknemlig imot alt jeg hadde å gi bort.

Skrevet

Jeg gir aldri bort klær med flekker.. Bruker heller ikke klær med flekker på til min jente.. Uansett om hun er i bhg eller hjemme..

Ja til flekkefrie klær ;)

Skrevet

Jeg er kanskje over gjennomsnittelig nøye når jeg gir bort tøy.

Er livredd for at fine plagg skal bli kastet fordi en ikke ser det skikkelig.

Så før det leveres pakker jeg om alt i ny eske, bretter alt skikkelig, setter sett sammen og legger med andre plagg som matcher for å vise bruken.

Det resterende ligger kategorisert: Bukser, gensere jakker, body med lang arm, body med kort arm osv :)

Det som er av dyre design merker legger jeg i avskildt pose da jeg gjerne vil ha dette tilbake hvis de ikke vil bruke det.

Er litt sentimental når det kommer til de små plaggene, men vil heller se det på andre små enn å la det ligge i esker for alltid.

Skrevet

Vi sorterte da vi la bort klærne etter eldste og kastet det som var utslitt. Da vi tok alt frem igjen når vi skulle ha en til, så var det mye det var gule flekker på. Eldstemann gulpet ekstremt mye, så antagelig var det gulpeflekker som ikke hadde gått helt av i vask og som hadde gulnet så de syntes bedre etter å ha ligget lenge ubrukt. Noen av dem strevde vi med å få av flekkene fra, mens andre ting kastet vi.

jeg har ikke gitt bort mye klær enda, men det lille jeg har gitt bort/lånt bort har jeg ikke sortert så mye, men levert med beskjed om at de får bruke det de vil og la være å bruke det de ikke vil bruke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...