Gå til innhold

dreven med tøybleier..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har erfaring med vask av tøybleier? Vårres har begynt å lukte noe ufrisk (etter vask mener jeg). Det står jo på vaskeanvisningen at man bare skal bruke 1/3 av vanlig mengde vaskemiddel, men dette fant jeg fort ut at ikke var nok. Bleien ble jo ikke ren! Så vi har vasket dem med vanlig mengde vaskemiddel, bare kjørt en ekstra skylleprogram. Men no er altså problemet det at dem lukter ganske så ufrisk. Hva kan vi gjøre med det? Man skal jo ikke vaske i høyere temperatur enn 60 grader..gjelder det også innleggene? Vi bruker for øvrig BumGenius sine lommebleier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har erfaring med vask av tøybleier? Vårres har begynt å lukte noe ufrisk (etter vask mener jeg). Det står jo på vaskeanvisningen at man bare skal bruke 1/3 av vanlig mengde vaskemiddel, men dette fant jeg fort ut at ikke var nok. Bleien ble jo ikke ren! Så vi har vasket dem med vanlig mengde vaskemiddel, bare kjørt en ekstra skylleprogram. Men no er altså problemet det at dem lukter ganske så ufrisk. Hva kan vi gjøre med det? Man skal jo ikke vaske i høyere temperatur enn 60 grader..gjelder det også innleggene? Vi bruker for øvrig BumGenius sine lommebleier.

Skal ikke innleggene kastes da? Jeg jobber i barnehage og vi har hatt ett barn med tøybleier der. Vi fikk beskjed av mammaen om å legge tøybleiene i egen tøypose og kaste innleggene

Skrevet

Engangsinnleggene kastes, altså rispapiret.

Hvilket vaskemiddel bruker du? Mine bleier pluss klær begynte å lukte etter en stund ved bruk av blenda sensitive flytende og neutral flytende..

Kanskje prøve nytt vaskemiddel?

Evt kan du ta en "stripperunde"..Da tar du natron i forvaskkammeret (evt hovedvaskkammeret) og eddik i skyllemiddelkammeret. Vask da gjerne på 90 grader. jeg har pleid å ta en vanlig vaskerunde etterpå, men vet ikke om det er nødvendig.

Jeg synes lukt generelt ble bedre når jeg nå bruker pulver istedenfor flytende.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Lukta i tøy(bleier) setter seg ofte nettopp pga rester av vaskemiddel. Jeg bruker å "strippe" bleiene innimellom, da kvitter en seg med lukt og rester av vaskemiddel.

Vasker de kanskje hver 2. mnd på 90° (Har også noen BumGenius) med natron i forskyllingen, lite flytende vaskemiddel og vanlig 7% eddik i skylledelen. (har en knapp for kald ekstra forskylling på min maskin, bruker alltid den også ved vanlig 60° vask).

Lykke til :)

Endret av maryM
Skrevet

vi bruker faktisk blenda sensitiv flytende..kansje vi må prøve med pulver da. maryM, mener du at både skallet og innleggene tåler vask i 90 grader? Vi hadde noen bleier der innsiden av skallet ble ødelagt og fikk da spørsmål fra produsenten om vi hadde vasket/tørket dem i for høy temperatur (noe vi ikke hadde). Har ikje turt å prøve å kokevaske da :P

Skrevet

vi bruker faktisk blenda sensitiv flytende..kansje vi må prøve med pulver da. maryM, mener du at både skallet og innleggene tåler vask i 90 grader? Vi hadde noen bleier der innsiden av skallet ble ødelagt og fikk da spørsmål fra produsenten om vi hadde vasket/tørket dem i for høy temperatur (noe vi ikke hadde). Har ikje turt å prøve å kokevaske da :P

Har ikke hatt noen problemer med å kokvaske noen av våre, verken skall eller innlegg. De bleiene som har innlegg som kan tas av (type grovia ol) har jeg likegodt latt være å ha med skallene da jeg ikke har ment det var nødvendig, men dem med påsydd skall har jeg tatt med selv om de er merket med 60 grader.

Anbefaler ikke pulver da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...