Gå til innhold

Erfaringer med PMTO-terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med PMTO-terapi som kan fortelle litt om hvordan det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på kurs! Jeg synes opplegget er veldig bra, og ikke minst logisk. Vi hadde fire kurskvelder, med hvert sitt tema. Alle ventet på "hvilke konsekvenser skal ungen få?", men det kom ikke før siste kvelden, og det med god grunn. De fokuserte mye på å gi gode beskjeder. Gjerne ta på barnet, fortell hva du vil, kort og konsist. Ikke gå inn i en diskusjon. Også belønning og belønningssystemer stod høyt på lista. Vil absolutt anbefale det :D

Skrevet

Terapi går vel mer i veiledning av barnet? Terapien skal gis mens foreldrene og eventult bhg/skole får pmto veiledning.

Skrevet

Ok. Er det "foredrag" (fra terapeutene) på en måte og rollespill som terapeutene utfører?

Skrevet

PMTO er jo en tilnærming for foreldre med å gi klare og tydelige beskjeder i samspill med barna sine. Jeg er positiv til selve modellen. Det er en fin måte på å snu dårlig relasjon til noe bedre, med positiv respons i stede for bare det negative. Det er jo lett å komme inn i en ond sirkel der hyl og skrik kan bli mer dagligdags enn noe annet.

Skrevet

Ok. Er det "foredrag" (fra terapeutene) på en måte og rollespill som terapeutene utfører?

På kurset jeg var på hadde terapeutene både foredrag og rollespill. Vi så på videoer, stilte spørsmål, og vi hadde også rollespill. Det tror jeg kanskje var litt mer frivillig, de spurte hva vi mente om det i forkant iallefall. Da ble vi delt opp i grupper på 4 (stort sett to par) og rollespilte for oss selv. Det var for at vi lettere skulle erfare forskjellen på ting. Måten man mottar beskjeder på, om man blir sett og lyttet til osv.

Skrevet

Ok,takk for svar :-) Hvor mange ganger og hvor lang tid brukte dere på kurset?

Skrevet

Takk:-) Vi skal på kurs da jeg synst det er litt vanskelig å sette grenser for barnet vårt. Jeg er "redd" for å gjøre feil og trenger hjelp til å få tips om hvordan vi kan gjøre ting og hvordan vi kan møte barnet vårt på best mulig måte.

Hvordan er deres hverdag etter at dere var på kurset? Hvordan var den før?

Skrevet

nå er det et par år siden vi var på kurs, så endel har sklidd tilbake. Men vi har det greit, og har verktøyet godt i minne om vi trenger det, og det med å gi gode beskjeder gjør vi enda. Og det er jo også det viktigste, ettersom ungen kan ha store problemer med å forstå en dårlig beskjed, og kan derfor ikke utføre den heller.

Det er lurt av dere å gå på kurset, det synes jeg alle foreldre burde, selv om de ikke har noen åpenbare problemer. Man kan få seg noen aha-opplevelser.

Skrevet

Det blir spennende. Gleder meg til å få begynt på kurset.

Takk for at du har svart meg:-)

Skrevet

Bare hyggelig, det er jo godt å føle seg nyttig :P

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg ser at dette innlegget er gammelt,men er dette kurs alle kan melde seg på?

Å hvordan får jeg eventuelt meldt meg på?

Anonym poster: 162cbc44978075f991c6498bc5080704

Skrevet

Vi går til psykolog på Atferdssenteret i Oslo for PMTO på grunn av barnet mitt som har språkvansker og dermed også noen adferdsproblemer. Jeg har en venninne som har erfaring med PMTO gjennom BUP - så det er forskjellig.

Vi er ikke flere enn samboeren min og meg, så det er ikke et felleskurs vi har. Veldig fornøyd hittil :) Variheten varierer fra 6-8 mnd for de fleste har vi blitt fortalt.

Anonym poster: 3d9682529a5a4f4af57943d5fe1358d6

Skrevet

Ja, vi ble påmeldt fra bhg. (Ped leder) Var veldig usikker på grensesetting før og det å gi konsekvenser. (bl.a overså vi masse som ikke skulle blitt oversett) Møtene er på PPT-huset. Vi begynte i midten av mai og var ferdig med kurset i midten av oktober. Hadde vel møter hver uke til å begynne med og på slutten gikk det 14 dager før vi møttes igjen og nå møtes vi annen hver mnd med ped leder i bhg. På møtene er det jeg, min mann og veileder. Er utrolig lærerikt så anbefaler det til alle familier om de har problemer eller ikke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...