Gå til innhold

Tics? eller uvane?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir nesten irritert av å se på.

Gutten var ca 3 år. he hatt ei periode på sikkert 6 mnd, der han kneip hard igjen øynene. Spesielt synlig og ofte på ettermiddagen og til leggetid.

ca 4 år. I 6 mnd "slå" seg selv i fjeset. Ikke slå men tørke seg i fjeset hele tiden. (som om fjeset klør) knir seg i øyne litt hard, og nedover kinn.

nå 4.5 år i ei uke: svelger spytt hard ned i halsen. Og ofte før han skal begynne å fortelle noe. Så han satt no stille i sofaen og såg på tv, og bevegde munnen ofte og svelgte tydelig.

Han er er smart gutt (faktisk) lært å lese av seg selv, kommer med raske kommentarer, og humor som voksne ler av stadig vekk.

Han har ingen diagnose eller plager som vi vet om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

las litt på nett om tics. Men orker ikke ta han til legen. Er det nødvendig egentlig?

Glemte å nevne at når han får en ny uvane, så slutter han med det han hadde fra før.

HI

Skrevet

Det er vanlig at barn har "ticks" som går over så jeg ville faktisk ikke bekymret meg over det. Du kan jo evt nevne det for legen neste gang dere er der?

Skrevet

Høres ut som Tourettes, og ticks ja. Har en jente med det på 8 år nå. Hun har hatt himling med øyne, litt gaping, kniping med øyne osv..siden hun var 2 år.

Du kan jo få det utredet, da han kanskje trenger fysioterapi etterhvert om han blir stiv i nakke/muskler av ticksene. Det kan gjøre dem sliten og øm i muskler da bevegelsene er ufrivillige.

En annen ting er at vi fikk vite at barn med tourettes ligger over gjennomsnittet i fag på skolen...og det stemmer her, har et lite geni av en jente;)

Skrevet

Vet ikke om det kan sammenlignes, men har ei på 5-6 år som bytter uvaner med jevne mellomrom. I mange måneder gikk hun og knep seg rask i tissen (tror ikke det var snakk om onanering, nei), for eksempel, og når det ga seg begynte hun å kommentere alt hun gjorde eller tenkte kontinuerlig. Dette har hun nesten sluttet med nå, men har i stedet begynt å komme med en merkelig harkelyd når hun har avsluttet en setning.

Hun er frisk, rask, kjapp i hodet og sosialt oppegående, og jeg ser mest på disse uvanene som noe hun "prøver ut", om du forstår. Som uvaner som kan være fryktelig irriterende for omgivelsene til tider, men som forsvinner etter hvert jo mindre man fokuserer på dem overfor henne.

Skrevet

Min jente begynte med tics da hun var 3 år. Den første ticsen hennes var overdreven rynking på nesen i tide og utide. Jeg holdt på å bli gal og forsøkte å plukke det av henne. Skjønte etterhvert at vi måtte bare overse dette da det ble verre når vi prøvde å korrigere dette. I løpet av årene har det kommet flere tics, risting på hånda, rykkning i skulder, nikking mm. Faren hennes hadde det også med å nikke på hodet.

Jeg har spurt på skolen og der har de ikke lagt merke til dette. Hun klarer altså å undertrykke dette, spesielt når hun er fokusert/konsentrert om en ting. Mulig derfor det blir sterkere her hjemme.

Jeg har ikke fått henne utredet da jeg var redd for at problemet skulle bare forsterke seg da. Hun var ikke så mye plaget og ingen av vennene har noen gang bemerket noe til henne.

Men nå er hun kommet i puberteten og ticsene har forsterket seg. Jeg vurderer nå å få henne utredet likevel selv om hun selv ikke ønsker det. Hun skal begynne på ungdomsskolen nå til høsten.

Vanskeligelig dette. Er jo ikke så mye behandling å få når hun ikke er så dårlig har jeg forstått annet enn terapi for å få sykdomsforståelse?

Skrevet

Hmm.

Nå ble jeg litt bekymret likevel.

Han ble født på en meget tøff måte. Han hold hodet selv når han var 3 uker. (vi trodde han var super baby) men han hadde jo stiv nakke og sikkert mer, vi sjekket han aldri.

Idag er han snart 5 år, og er så stiv i kroppen. Han har så vidt begynt å klare å stupe kråke.

Har tics noe mer f.eks stiv nakke å gjøre?

Og hvordan finner legene ut at det er tics?

Skrevet

Tourette's er så mye, mye mer enn tics. Personlighet og mer til. Krav til rutiner og orden er eksempler på det.

Man kan ha sammensatte tics, eller "enkle" tics. De sammensatte kan minne om tvang, men er faktisk tics.

Du bør lese en del om Tourette's, tenker jeg. Og gå gjerne til legen. For det er lettere å hjelpe med tilrettelegging, når man vet om der er en diagnose man kan lære mye om.

Skrevet

Tøff fødsel resulterer ofte i det som samles i betegbelsen kiss. Hvis dere aldri var til kiropraktor med ham som baby, og dette aldri har blitt korrigert, kan det få en rekke følger på lang sikt. Du kan jo google litt og lese om kiss.

Men det ville i hvert fall ikke skade å bestille en time hos kiropraktor eller manuellterapeut. Det er i hvert fall mye mindre omfattende enn å starte et utredningsløp gjennom legen:-)

Skrevet

kiropraktor eller fysio?

Nå vil jeg sjekke han. Spesielt med tanke på at han har en ganske så stiv kropp.

Hi

Skrevet

jo, vi tok han med til osteopat når han var ca 3 mnd. Han hadde skeiv pustemuskel, og noe jeg ikke husker. Etter behandling var han slappere i kroppen.

Men husker ikke hvor lenge det varte. og vi skulla sikkert fortsett behandling... HI

Skrevet

Da ville jeg absolutt funnet en flink kiropraktor, og startet med det. Fysioterapeuter kan ikke noe særlig om dette...

Hvis gutten får hjelp med stivheten, og likevel får "tics " så kan dere heller ta tak i det på sikt.

Lykke til, håper dere finner en god løsning og gutten får det bedre:-)

Skrevet

Jeg har nå ringt til osteopauten/kiropraktoren som behandelt han som baby. Jeg spurte etter hva som stod i journalel etter besøket vårt hos han.

Og fortalte kort at gutten er snart 5 år, men stiv nakke, og små irriterende tics.

Vi skulle få komme med en gong. Så skal nå hente han i barnehagen og ta en liten visit hos fysio.

Spent på hva han sier.

HI

Skrevet

Så bra at dere fikk så rask respons !

Fikk dere vite noe mer i dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...