Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 1. Jeg venter barn i august og begynner også mitt siste studieår da (nettstudier). Pappen skal ta ut foreldrepenger. Har lest alt (tror jeg) som står på NAV, men det står jo ingenting om når man skal søke? Det må vel være en frist for det, arbeidsgiver må jo få tid til å få inn noen andre? 2. De første 6 ukene er jo forbehold meg, men pappaen får være hjemme de to første ukene uansett. Etter de to ukene må han da jobbe i 4 uker før hans permisjon begynner? Siden jeg er student så har jo ikke jeg fri, begynner på skolen igjen etter sommerferien og det blir jo rundt termin. Så da blir det jo bare mer stress for meg at de første 6 ukene er forbeholdt meg, i den tiden jeg skal komme meg etter fødsel så må jeg jo både passe baby og studere uten hjelp fra pappaen på dagtid. Tror dere NAV kan gjøre et unntak slik at han kan begynne permisjonen med en gang?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 1. Søknadsfristen for å søke om foreldrepenger fra Nav har ingenting med at arbeidsgiver skal ha tid å skaffe vikar. (for å få utbetaling til permisjonsstart anbefales det for oss som er gravide å sende søknad minst 1 mnd før termin. Dette pga lang behandlingstid.) Nav skal ha søknad om foreldrepenger, de sender så brev til arbeidsgiver om at han må sende inn inntektsopplysninger. Søknad om pappapermisjon skal mannen din sende direkte til arbeidsgiver. Når bestemmer dere selv, men som du sier, arb.giver vil gjerne ha beskjed i god tid. Når jeg skulle ha permisjon søkte jeg 1 mnd før permisjonsstart, men det var jo til min jobb, de visste jeg var gravid og når jeg hadde termin. Jeg sendte søknad bare for å ha det formelle på plass. 2. Her har jeg ikke noe godt svar. Hadde det vært meg hadde jeg søkt permisjon fra studiene hvertfall fram til jul.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 HI her. Ok, man kan altså ikke søke før uke 26, men det er ingen frist andre veien? Er det forskjell på å søke om foreldrepenger og å søke om permisjon? Siden #2 skriver at søknad om pappaperm skal sendes til arbeidsgiver?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Søknad om pappaperm (altså med foreldrepenger) skal da ikke sendes til arb. giver, men til nav. Jeg ville forøvrig søkt så rask som mulig etter uke 26 pga behandlingstid hos nav. Husk termin bekreftelse (som er datert etter uke 26) #3
Henriette2806 Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Hvis du er fulltidsstudent så har du mulighet til å søke om permisjon fra studiene, du vil da få utbetalt det du får i stipend fra lånekassen hver måned.
Gjest peacock Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Hei, det er forskjellige varslingsfrister på ulike arbeidsplasser, men er jo greit å varsle de så fort som mulig. Vær oppmærksom på at om pappa skal ha 100% permisjon får du ikke foreldrestipend fra lånekassen. Han må ta under 50% permisjon for at du skal få 100%. Pappa kan ikke starte sin permisjon før tidligst 6 uker etter fødsel, og har ikke du opptjent rett til foreldrepenger faller også fedrekvoten bort. Da får du engangsstønad og pappa kan ta den delen av permisjonen som er felles i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Takk for svar Planen er at pappaen skal ta ut under 100% av det han kan, tar han ut 50-99% så får jeg halvt foreldrestipend, slik peacock er inne på. Vi får høre med NAV/lånekassen om hvordan de ordner det, med antall dager liksom. Synes det er litt vanskelig å forholde seg både til NAV og lånekassen, men vi får hvertfall stikke på et NAV-kontor når det nærmer seg søking. Jeg vil ikke ta permisjon, jeg vil fullføre studiene. Synes det blir en god ordning for oss, utenom de fire ukene "alene". Det var jo dette vi hadde planlagt, men barnet skulle gjerne kommet en måned før HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå