Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Jeg har termin i slutten av mai. Begynner på skole i september. Folkeuniversitetet privat. Far skal ta hele permisjonen. Men hvordan fungerer dette permisjons greiene? Når Må far ta permisjon? Kan det vente til jeg begynner på skolen? Jeg skal ta kveldsskole. Så kan far jobbe ett par dager i uken selvom han har hele permisjonen?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 eneste som er krav er at mor MÅ ta de første 6 ukene og far MÅ ta 12 uker iløpet av permisjonstiden. men utover det stÅr dere fritt
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Oki så selvom barnet kommer i mai og jeg ikke begynner på skole før i september så går det helt fint? Pappaen kan ta permisjonen da? Han skal ha 9 mnd permisjon blir det vel. men 100% lønn. Og kan han jobbe noen dager i uken? hi
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 eneste jeg vet er at med 100% lønn får dere 47 uker permisjon. Du må ta de første 6 ukene og han må ta 12 uker så om du vil ha permisjon frem til du starter på skole kan du det også tar han resten. Men tror ikke han får lov til å jobbe i permisjonstiden, men det er jeg ikke helt sikker på.
Kanelbulle Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Hvis jeg skjønner riktig så tenker du ikke ta ut noen permisjon utover de seks første ukene? Og være ulønnet hjemme frem til far begynner permisjon i september? Da må far søke om utsettelse av sin permisjon på eget skjema fra NAV, dette må gjøres FØR dine seks uker er gådd. Men, merk at det ikke er lov å utsette fars permisjon kun for at du ønsker å være hjemme ulønnet, man må feks angi at det er grunnet fars arbeid, og fars arbeidsgiver må signere på dette. På samme skjema kan far søke om gradert uttak av fars permisjonsdager, slik at han ikke trenger å ta ut fulle uker.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Hæ? de jeg snakket med på NAV sa at jeg får engangsstønad selvom far går ut i permisjon eller ikke. siden jeg blir student. herregud for noe vas alt sammen!!! argh Jeg har ikke rett på permisjon. Så far skal ta den. Da begynner jeg på skole til høsten. Dette nav greiene er så surrete at jeg tror jeg må få ett møte med en av de folka. og få ting inn med t skje!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Husk at den tiden du er hjemme "spiser opp" av den tiden pappaen kan ta ut.. Og dere kan ikke søke noe utsettelse om du faktisk er hjemme med barnet, for at pappaen skal få utsatt permisjonen må du og han jobbe 100%..... For at pappaen skal kunne ta ut permisjon når mammaen ikke har permisjon må mor ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier, dette må dokumenteres til nav. Skal du studere på fulltid? Hvis så kan pappaen ta ut det som er igjen av permisjonen når du begynner å studere i september, om du bare studerer deltid vil ikke pappaen få fulle foreldrepenger.. Du kan fint få engangsstønad og pappaen få foreldrepenger, men han vil som sagt ikke kunne få full permisjon da den tiden du er hjemme ulønnet trekker bort tid han KUNNE vært hjemme...
Gjest peacock Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Hæ? de jeg snakket med på NAV sa at jeg får engangsstønad selvom far går ut i permisjon eller ikke. siden jeg blir student. herregud for noe vas alt sammen!!! argh Jeg har ikke rett på permisjon. Så far skal ta den. Da begynner jeg på skole til høsten. Dette nav greiene er så surrete at jeg tror jeg må få ett møte med en av de folka. og få ting inn med t skje! Ikke helt 100% sikker altså, men i hvert fall faller retten til fedrekvote bort om ikke dere begge har opptjent rett til foreldrepenger, jf http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote Kanskje pappaen fortsatt kan få foreldrepenger resten av permisjonen?
Gjest peacock Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger [Endret 6/09] Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i Ot. prp. nr 56 (2008-2009): ”…Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er bergrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker. Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…” Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 37 uker med full lønn og 47 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 9 uker av stønadsperioden.”
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger Far kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Far har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen. Dette hentet jeg her: http://www.nav.no/Fa...sel+og+adopsjon Siden du ikke har rett på permisjon får far altså bare 38 uker permisjon. Men det stilles krav til deg i forhold til hvor mye han får i foreldrepenger: Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid. Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten arbeide helt eller delvis ta godkjent utdanning på heltid ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Om far skal arbeide i tillegg til permisjonen så må han ha gradert permisjon. Skjønner godt du blir frustrert. Skal ikke være enkelt å sette seg inn i alle reglene ang permisjon. Anbefaler deg å lese litt på sidene til Nav. Du må ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Du kan få engangsstønaden og han mister 12 uker fedrekvote siden du ikke har tjent opp rett til foreldrepenger. Far kan ta ut resten av foreldrepermisjonen om du jobber minst 75% eller studerer 100%. Han kan bare utsette permisjonen om du oppfyller disse kravene. Er du hjemme i sommerferien uten å jobbe eller studere går permisjonstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå