Gå til innhold

Kan vi hugge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor inntil en skog. Der står det et tre jeg er litt redd for at skal falle ned på huset vårt. Det står vel 5 meter fra husveggen tenker jeg. Dessuten kommer det nesten ikke sol inn i hagen vår siden skogen er så høy. Tror dere det gjør noe om jeg får mannen til å hugger ned de høyeste trærne eller må jeg få eieren av skogen til å gjøre det? Hvis vi gjør det selv kunne vi jo også fått en del ved. Jeg tenkte ikke at det skulle bli så mye skygge i hagen da vi bygde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står treet på deres tomt? Om den ikke gjør det, så må du kontakte grunneier eller kommunen om å hugge det ned.

Skrevet

om det ikke er deres tre må dere selvfølgelig høre med eieren. Er det deres tre gjør dere som dere vil. Så lenge dere skal bruke det til ved er det ikke noen regler, men dere får ikke solgt tømmeret til sagbruk osv om dere ikke har kurs i felling av trær.

Skrevet

Treet står nok på naboens tomt. Det er også mange fler trær jeg vil ha bort. Det er ikke så morsomt å ha en tett skog bare noen meter fra huset. Det er ikke sol på den delen av hagen i det heletatt. Om formidagen kommer det jo skygge fra huset og om ettermidagen står trærne i veien. Det er den eneste delen av tomta som er skjermet for innsyn også. Hvis vi kunne ta vekk trærne på den siden av huset kunne vi fått en deilig skjermet solplass. Nå er det så mørkt at gresset knapt vokser.

Skrevet

Hehe... hadde blitt ganske kaotisk rundt i nabolagene hvis alle kunne hugge ned trær på andres eiendom hvis de laget skygge:-)

Foreslår som de andre å prate med grunneier, i en hyggelig tone. Kanskje foreslå at dere gjør jobben og han får veden, det ville i hvert fall jeg gått med på...

Skrevet

Dere må spørre grunneieren først! Men det går sikkert greit så lenge grunneier ikke har noen grunn til at trærne må stå (f.eks. at skogen eller deler av den er fredet). I såfall er det mulig at dere kan beskjære noen trær å få litt mer sol likevel. Vi fikk endel trær hugget ned der vi bor nå, så vi fikk finere utsikt :-) Da ville grunneieren ha veden selv (greit for han at vi betalte for at noen hugget det ned for han :-)). Ellers har jeg hørt fra naboen om at det er andre i nabolaget som har vært ivrige med motorsaga uten tillatelse (også på fredede trær), og at motorsaglyder har blitt hørt midt på natta... Så er ikke alle som holder seg til den lovlydige siden når det gjelder felling av trær...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...