Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Hvordan i huleste får jeg fine orkideer? Jeg har ikke grønne fingre, heller 12tommeltotter når det gjelder blomster, men vil jo gjerne få det til. Fikk en orkidee i gave fra ei dame som ikke ante at jeg er seriemorder når det gjelder blomster, og vil jo gjerne at denne skal leve litt. Vel, alle blomstene har ramlet av, og alle bladene henger. Jeg lar vannet rennet igjennom hver 2-3uke, og den er ikke fuktig. For lite vann? Men hvor mye vann skal den ha da? Skal de blomstre hele tiden? Trenger hjelp før blomstervernet kommer og henter den.
Gjest Filifjonka Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Hm. Jeg dreper også bortimot alt av blomster, men orkideer får jeg til. Sett dem lyst, men ikke i direkte sol. Mine står i nordvendt vindu. Gi lite vann. Min mor sverger til ca et eggeglass med vann pr uke, men mine får ikke så mye. å gjennombløte dem annenhver uke høres mye ut. Når de har blomstret fra seg, klipp eller skjær ned de lange blomsterstilkene.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Den står ikke i direkte sollys, men den får jo litt lys. Skal vannet ligge oppi blomsten? For har hørt at de ikke skal ha vann oppi seg. Hehe. Er ikke lett dette med mengde vann og sånt. Hvor langt ned skal jeg klippe da? Trenger dette inn med teskje. Hi
bIomstre Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Blomstringstiden varierer, vanligvis fra 3 - 8 mnd i året. Ved å klippe av den visne delen (av blomsterstilken) kan du få fram nye knopper, men det kan ta litt tid. Orkidéen vil stå lyst og varmt, gjerne i vinduet, men ikke i direkte sol, eller over varmekilder. Der blir det for varmt og tørt. Det fører til at planten feller knopper, og / eller får inntørkede og skrukkete blader. Trekk er vissnok også en effektiv måte å drepe en orkidé på! Vannemetoden din høres bra ut. Den må ikke stå med røttene i vann. Den bør imidlertid vannes ca en gang i uka, oftere når det er varmt i været. Så du har nok vannet den litt for sjeldent. Lykke til! (selv får jeg de til å vare en god stund, men når de først har mistet blomstrene får jeg de aldri til å komme tilbake... har dog ikke gitt opp!)
Patetica fåkksi Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Jeg har fått blomster til å komme tilbake igjen og igjen. Sist gang fikk jeg tilogmed to ranker med masse blomster samtidig. De står lyst og vannes en gang i uken. Men de har navn. Alle mine blomster har personnavn og omtales alltid deretter. Ikke "orkideen" men "Oliver" f.eks. Tror det er der cluet ligger.
Himmel og hav Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Jeg har orkideer som er både 6 og7 år gamle og de blomstrer ca 2 ganger i året. Her jeg bor trives de aller best i vestvendt vindu, da får de mye lys men lite sol. De får en god slump vann en gang i uka, og de står i potter hvor det slipper litt lys inn til luftrøttene. Ca. annenhver måned får de litt orkidegjødsel. Når de er avblomstret så setter jeg de på et litt kjøligere rom (vaskerommet) for en hvileperiode. Da "glemmer" jeg dem litt, og gir dem ikke vann oftere enn hver 2 -3 uke. Jeg klipper aldri av stilkene med mindre de er brune og døde. Så fort det kommer blomsterskudd, så forfremmes de til stuevinduet og får mer vann og gjødsel. De får også mye ros og skryt for hvor flinke de er og hvor pene de er, men jeg prøver å ikke gjøre det når herren i huset er hjemme, for han påstår hardnakka at det verken er normalt eller mentalt sunt å snakke med noen som ikke har puls
bIomstre Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Jeg har fått blomster til å komme tilbake igjen og igjen. Sist gang fikk jeg tilogmed to ranker med masse blomster samtidig. De står lyst og vannes en gang i uken. Men de har navn. Alle mine blomster har personnavn og omtales alltid deretter. Ikke "orkideen" men "Oliver" f.eks. Tror det er der cluet ligger. Ah, så det er fordi de mangler navn! De kan fikses. Den relativt nye med blomstene intakt er nok en moden dame med perleøredobber som heter Sofia. Mens den jeg har hatt i 3 år uten blomster de 2 siste er en en mer ubesluttsom ung mann... En Sander kanskje?
Gjest amandine Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Sleng dem ut i hagen når sommeren kommer! Mine var nesten døde etter å ha ligget henslengt i skyggen under en ripsbusk i sommerferien, men da de kom inn igjen i august ble de så glade og takknemlige at de blomstret hele vinteren. Før du vet ordet av det kommer det en liten stilk som blir en lang stilk som osv...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Orkideer liker ikke trekk da, så pass på at de står lunt om du skal ha dem ute. Men alle stueplaner fortjener sommerferie ute, og de blir så store og fine at det ikke er til å tro. Jeg vanner mine orkideer ved å sette dem i vann 30 min en gang i uka. Og når de har blomstret ferdig klipper jeg dem ved 4. ledd. Og jeg har fått blomster på dem gjentatte ganger.
mamman til to gutter Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Mine for en skvett vann nå og da, prøver å huske på det ca 1 gang i uka og de står i vindu med kveldssol. Så lenge jeg husker på å gi dem vann ca 1 gang i uka, så holder de seg fint, når jeg etterhvert begynner å glemme å gi dem vann såpass "ofte", så dør de etterhvert, men det hender de kommer seg igjen! Har en som har blitt stående bak en gardin i 2-3mnd som har sett helt dø ut, men nå har den plutselig kommet seg igjen den også. Jeg har lært at de helst skal stå i en gjennomsiktig potte hvor innerpotta ikke når helt ned i ytterpotta og at det aller beste er at det er vann kun i den ytterste potta sånn at alt vannet de får egentlig er fordampet vann. Om det stemmer at det er det beste aner jeg ikke, men mine har hvertfall aldri stått sånn og selvom jeg er håpløs på blomster er orkideer noe av det jeg får til best ettersom de trenger vann såpass sjeldent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå