Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Har dere spist dette under svangerskapet, og er det trygt? Det står så mye forskjellig rundt om kring. Jeg har fryktelig lyst på røklaks og eggerøre idag
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Hvor har du hørt det? Hold deg til det som står på matportalen og ikke det som enkelte hysteriske bimmere mener Står ingenting om at du ikke kan spise røkt laks.
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Da blir det luksusmiddag med laks og eggerøre i kveld!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Hmmm... Mener at det står på matportalen at det ikke er bra!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Hmmm... Mener at det står på matportalen at det ikke er bra! Javel? Hvor da? Kan ikke finne det jeg i alle fall..
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat. Beklager, så det ikke før nå. Leste bare under fisk jeg..
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat. Beklager, så det ikke før nå. Leste bare under fisk jeg.. Nei søren heller! Da blir det kokt torsk uten eggerøre Men men, jeg får spise røkelaks til jeg får gjeller når jula kommer.
MammaMia=) Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat. Beklager, så det ikke før nå. Leste bare under fisk jeg.. Nei søren heller! Da blir det kokt torsk uten eggerøre Men men, jeg får spise røkelaks til jeg får gjeller når jula kommer. Dette står også: Vær spesielt oppmerksom på: Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier). Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Riktig behandling av fisk til sushi fra Mattilsynet(bakterier).
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Jammen ikke lett å bli klok på. Det kan ikke spises, men hvis man skal spise så gjør det godt innenfor holdbarhetsdatoen Jeg tror at jeg holder meg unna for sikkerhets skyld. Tusen takk for gode svar!
Dyne&Pute Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Jeg spurte jordmor, og hun sa at man kan spise det så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdato. Legen sa det samme.. Jeg har iallefall spist det
MammaMia=) Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Jeg spurte jordmor, og hun sa at man kan spise det så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdato. Legen sa det samme.. Jeg har iallefall spist det Jeg fikk samme svar, både av lege og sykehus.. Har spist det med god samvittighet med alle 4 ungene=)
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Jeg spurte jordmor, og hun sa at man kan spise det så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdato. Legen sa det samme.. Jeg har iallefall spist det Jeg fikk samme svar, både av lege og sykehus.. Har spist det med god samvittighet med alle 4 ungene=) Supert! Da skal jeg undersøke holdbarheten med argusøyne også blir det hygge allikevel. Greit å kunne veksle litt på denne fisken som er så sunn for huleboeren
YumYum2 Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 Fikk også beskjed av lege og jordmor at det ikke var farlig, kost meg masse med det Er gravlaks vi ikke skal spise.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 12. april 2012 #14 Skrevet 12. april 2012 Fikk også beskjed av lege og jordmor at det ikke var farlig, kost meg masse med det Er gravlaks vi ikke skal spise. Er det ikke rakfisk som er den "slemme"?
November-spire-79 Skrevet 12. april 2012 #15 Skrevet 12. april 2012 Huff jeg spiste det ved et uhell for noen uker siden. Glemte meg bort. Hadde dårlig samvittighet men tror det gikk bra. Kommer ikke til å gjøre det igjen......
YumYum2 Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Fikk også beskjed av lege og jordmor at det ikke var farlig, kost meg masse med det Er gravlaks vi ikke skal spise. Er det ikke rakfisk som er den "slemme"? Det jeg har fått høre iallefall for den er tilberedt på en spesiell måte. Røkelaks er røkt og det fjerner visst en del. Mens gravlaks f.eks ligger lenge for å "gro". November-spire-79: tenk på alt vi spiser og drikker før vi vet vi er gravide, en gang skal nok ha gått fint
November-spire-79 Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 Fikk også beskjed av lege og jordmor at det ikke var farlig, kost meg masse med det Er gravlaks vi ikke skal spise. Er det ikke rakfisk som er den "slemme"? Det jeg har fått høre iallefall for den er tilberedt på en spesiell måte. Røkelaks er røkt og det fjerner visst en del. Mens gravlaks f.eks ligger lenge for å "gro". November-spire-79: tenk på alt vi spiser og drikker før vi vet vi er gravide, en gang skal nok ha gått fint Hehe ja det går nok helt sikkert bra Nå blir jeg kvalm av å tenke på røykalaks så da er ikke det en fristelse lenger
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 Dette står jo ganske tydelig på Matportalen.... "Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier)." Altså du kan spise begge deler men det må være lenge til det går ut på dato. Samme sted står det også at rakfisk bør unngås av gravide. Veldig greit å lese rådene derfra i stedet for å gjette og synse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå