Gå til innhold

Scenario postoperativ blødning - sykepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pasienthistorie:

Pasientdata: Aslaug Mo, 74 år, Vekt: 72kg, Høyde: 164

Ble innlagt på kirurgisk avdeling med sterke magesmerter for to dager siden. Hun ble observert det første døgnet og deretter operert for ileus. Operasjonen forløp uten komplikasjoner. Hun ble deretter kjørt til postoperativ avdeling og overvåket resten av dagen. Om kvelden ble hun overflyttet til kirurgisk avdeling.

Dere kommer på T-vakt og får følgende rapport om pasienten

Pasienten ble operert i går morges og kom til avdelingen kl 21. Ukomplisert forløp.

Det var forordnet totalt 3000 ml Ringer Acetat operasjonsdagen. Siste rest av Ringer Acetat 1000 ml pågår.

Pasienten har hatt en del smerter og fått Ketorax 2mg iv. 4 ganger i løpet av natten

Hun har også vært kvalm og har fått Afipran 10 mg iv. 2 ganger

Hun føler seg uvel til morgenen.

BT litt fallende i løpet av natta fra 120/70 - 100/65, p. 92 - 98, tp. 37.8

Hun har duodenalsonde. Det er kommet 200 ml brunlig væske

Pas. kan svelge små slurker med vann

Bandasjen er tørr.

Pas. har hatt spontan urin. Til sammen 1200 ml diurese siste døgn.

Medikamenter:

Selo-Zok tbl. 50mgx1

Fragmin 2500IE x1 s.c

Perfalgan x 4

Ved behov:

Ketorax 2mg i.v.

Afipran 10mg i.v.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er skikkelig dårlig på slike tenkte senarioer, jeg må ha pas framfor meg. Men det jeg tenker umiddelbart er; få tatt en hb som øhj, sjekke magen om den er spent og smertefull (mer enn forventet etter opr), SaO2 om lav gi litt O2, sjekke puls om den er regelmessig og fylde, er pas klam, kald på beina? Forsette med BT målinger. Føler seg dårlig, få klarhet i hva dette betyr? Om kvalm har jeg erfaring med at morfin mulig kan gi litt mindre kvalme enn ketorax prøve dette. Ellers ville jeg ha lav terskel for å konferer med vakthavende lege om observasjoner gjort og videre slagplan.

Endret av geitemarken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...