Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Sliter veldig med treg utdrivningsrefleks-spesielt om natta. Kvier meg for å bruke den for mye, er redd for at den skal slutte å virke en dag. Aner ikke om jeg bekymrer meg unødig, så hadde vært kjekt å høre fra noen som har brukt sprayen mye. På dagtid går det stort sett greit uten spray, kommer an på om babyen stresser ved brystet. Gjør han det blir jeg og stressa og vi er i gang...Føler meg ubrukbar som ammende mor når jeg må ty til spray. Men gjør det gjerne hvis det går bra i det lange løp også...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Har ikke legen sagt noe, eller det står noe på pakken (du kan jo ellers sjekke Felleskatalogen)? Jeg brukte den ikke så mye sammenhengende over tid da jeg ammet, men den var helt fabelaktig å ha når jeg skulle løse opp de forbasked melkegangene som stadig vekk tettet seg til, eller pumpe meg generelt. Ikke så mange råd her, men syns ikke du skal føle deg ubrukelig fordi du trenger litt starthjelp innimellom - bare vær glad du har et hjelpemiddel som fungerer:-) Det er flere enn du tror som sliter med treg utdrivningsrefleks!
Ikkesåallerværst Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Det er så mange grunner til treg utdrivningsrefleks og ingen gjør deg til dårlig mor , men jeg vet, det er vanskelig å la være å tenke det. Spør legen din eller på apoteket. Jeg tror ikke det ødelegger for denn naturlige refleksen. Oxytocinet er et velværehormon, og dannes i samspillet med barnet ditt, og faktisk også når vi koser og klemmer på folk vi liker. Smerter under amming, lite søvn, stress osv hemmer hormonet. Dette fordi vi da produserer adrenalin, som "dreper" oxytocinet. Ingen av disse årsakene er uvanlige for spedbarnsmødre, og ingen kan si at en nattevåkende mamma med et gangene barn til brystet er en dårlig mor? Noen lager nok av hormonet like vel, og noen har vel bare "ammepupper", andre har det ikke. Vi er like mye verd som mødre uansett! Noen lekker når de hører andres babyer gråte, andre har aldri behov for et eneste ammeinnlegg. Jeg brukte spray etter åtte uker etter anbefaling fra helsesøster, og for meg var det himmelen. Etterhvert ble den helt unødvendig, da babyen ble større, han fikk større munn som ga bedre ammeteknikk, og han var roligere ved brystet. Da roet jeg meg, grudde meg mindre og melken kom lettere. Jeg har fått legen min til å skrive ut resept slik at jeg har før fødsel. Hva jm på barsel sier, skal jeg drite en lang marsj i denne gangen! Hvor gammel er babyen din?
msunicorn Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Det er så mange grunner til treg utdrivningsrefleks og ingen gjør deg til dårlig mor , men jeg vet, det er vanskelig å la være å tenke det. Spør legen din eller på apoteket. Jeg tror ikke det ødelegger for denn naturlige refleksen. Oxytocinet er et velværehormon, og dannes i samspillet med barnet ditt, og faktisk også når vi koser og klemmer på folk vi liker. Smerter under amming, lite søvn, stress osv hemmer hormonet. Dette fordi vi da produserer adrenalin, som "dreper" oxytocinet. Ingen av disse årsakene er uvanlige for spedbarnsmødre, og ingen kan si at en nattevåkende mamma med et gangene barn til brystet er en dårlig mor? Noen lager nok av hormonet like vel, og noen har vel bare "ammepupper", andre har det ikke. Vi er like mye verd som mødre uansett! Noen lekker når de hører andres babyer gråte, andre har aldri behov for et eneste ammeinnlegg. Jeg brukte spray etter åtte uker etter anbefaling fra helsesøster, og for meg var det himmelen. Etterhvert ble den helt unødvendig, da babyen ble større, han fikk større munn som ga bedre ammeteknikk, og han var roligere ved brystet. Da roet jeg meg, grudde meg mindre og melken kom lettere. Jeg har fått legen min til å skrive ut resept slik at jeg har før fødsel. Hva jm på barsel sier, skal jeg drite en lang marsj i denne gangen! Hvor gammel er babyen din? Takk for svar. Han blir snart 4 mnd og problemet har vart siden han var 3 mnd. Jeg er sikkert stressa, men syns det er rart at det er om natta det er verst ettersom jeg omtrent er halvdau da Så nå har jeg havnet i en vond spiral. I påska gikk det kjempebra, men nå kommer ikke melken samma f... hva jeg gjør. Frustrerende. Idag har jeg måttet bruke sprayen. Prøver jo uten først selvfølgelig, men etter 2 minutter eller mer så begynner han å gråte og jeg må avbryte hele ammingen. Så nå er han jo vant til at melka kommer ganske raskt også pga sprayen. Ser rett og slett ikke for meg at jeg kan greie dette på egenhånd lenger. Vurderer å begynne med flaske, hvis han tar den hadde det vært en stor lettelse.
Ikkesåallerværst Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Han er sikkert blitt vant med at melken kommer raskt. Du kan jo prøve å melke ut litt for hånd før amming, hvis du ikke vil bruke spray, men det er jo også litt masete. Han har fått morsmelk i fire måneder, og fått mye gode antistoffer. Gjør det du trenger for å kunne kose deg mer med måltidet. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå