Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Dette skal dekke mat, småutgifter til hjemmet (lyspærer, sikringer, småreparasjoner, ikke dyre ting) sparing til klær, alt mulig som ikke er faste regninger. Kan man klare det? Vi har ikke bil, men sykler som også skal vedlikeholdes. Noen som lever på ca dette og som vil si litt om hvordan det går? Føler jeg må lære meg litt om økonomi..
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Vi er 4 stk og har mindre enn det til det du nevner. Har 6tusen til mat og 4 tusen til "alt annet".
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Vi er familie på 4 (med et flaskebarn) som lever på 9000 i mnd, lever ikke noen luxus, men har det da bra nok, og vi har en bil og en sykkel (jeg har ikke lappen)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Vi er 4 stk og har mindre enn det til det du nevner. Har 6tusen til mat og 4 tusen til "alt annet". Takk for at du svarte, jeg skjønner du synes jeg syter, men jeg klager ikke.. Jeg er bare uerfaren på å styre økonomi og ha ansvar for ett barn, så jeg spør om råd. Det er ikke mye med 10 000 i dagens samfunn, men jeg vil så gjerne klare det. Hva må jeg kutte ut? Vi har ikke bil så er avhengig av å handle hver dag. Bruker rester og kaster så og si aldri mat.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Det går helt fint det. Vi er 4 + en stor hund og lever for 7000 kr. i mnd. inkl. diesel til bilen. Ingen dyre flotte middager eller turer på resturant, men det går. 10.000 kr. bør dere klarer dere fint på ja.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Vi er familie på 4 (med et flaskebarn) som lever på 9000 i mnd, lever ikke noen luxus, men har det da bra nok, og vi har en bil og en sykkel (jeg har ikke lappen) Hva må dere kutte ut/spare inn på? Har dere middag hver dag? Kan dere spise sunt nok, frukt og grønt? Jeg spør for å lære!
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Jeg har da ikke sagt at du syter? Men av det du nevner har vi den summen. Vi følger et budsjett og der har vi satt av penger til store utgifter på egen konto, men som sagt, til det du nevner har vi 10.000:) det er vanskelig å skulle kutte ned på ting, men jeg anbefaler virkelig et budsjett:)
mamita76 Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Det går helt fint det. Vi er 4 + en stor hund og lever for 7000 kr. i mnd. inkl. diesel til bilen. Ingen dyre flotte middager eller turer på resturant, men det går. 10.000 kr. bør dere klarer dere fint på ja. Har dere middag hver dag? Jeg tenker at vi må kutte ut mye på matvarefronten..juice, yoghurt osv..
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Ja det skal vel gå??? Kan ikke skjønne noe annet;= Vi bruker ca 4500 kr på mat i mnd, planlegger ukesmenyer og lager noen måltider i stort kvantum slik at vi kan spise litt rester( fiskegrateng, lasagne, chili con carne, gryteretter- greit å fryse). Lager du pastasalat en dag kan det brukes som lunsj på jobben dagen etter;) Eller så kan man steke noen kyllingfileter å ha ved siden av- da får man brukt opp restene Dere har jo ikke bil, så da slipper dere bensinutgifter.(som er dyrt). Vet ikke om resten av utgiftene deres er lån og sånn, man må jo bare holde impulsen i sjakk og tenke over kjøpene sine
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Jeg samboeren min og babyen vår på 3 mnd lever på 7000 etter faste utgifter er betalt. Hun er flaskebarn og vi eier bil. Alt går hvis man vil. min søster og hennes mann + 3 barn levde på 1000 kr uka og det skulle dekke alt av mat + ting til hjemmet (for å komme seg over en økonomisk krise) . Klær hadde de nok av, så de sparte heller 500 kr i mnd som gikk til klesbudsjettet..
mamita76 Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Jeg har da ikke sagt at du syter? Men av det du nevner har vi den summen. Vi følger et budsjett og der har vi satt av penger til store utgifter på egen konto, men som sagt, til det du nevner har vi 10.000:) det er vanskelig å skulle kutte ned på ting, men jeg anbefaler virkelig et budsjett:) Neida, du sa ikke det, men jeg blir litt offensiv fordi jeg vet mange klarer seg med lite her i landet. Synes det er vanskelig å snakke om økonomi med venner og bekjente. Er et ømtåelig tema dette. Jeg er ute etter å gjøre det beste ut av ting, men er såklart bekymret for at lille jenta vår ikke skal få alt hun trenger, ernæringsmessig og utstyr..
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Det finnes mye billige middager der du kan få inn grønnsaker da. Supper for eksempel kan jo varieres i det uendelige, med masse ulike gode grønnsaker i Ha oppi litt ris eller byggryn så blir man mett og. Hvis du baker ditt eget brød eller knekkebrød sparer du masse penger. Ha en bakedag i uka feks.
Gjest Verpehøna Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 (endret) Eller puréer. Masse kreativt man kan gjøre for ernæringen. Gulrotpuré, ertepuré, potetmos med blomkål... Bare fantasien som sperrer Endret 12. april 2012 av Verpehøna
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #14 Skrevet 12. april 2012 Vi er 4 stk og har mindre enn det til det du nevner. Har 6tusen til mat og 4 tusen til "alt annet". Takk for at du svarte, jeg skjønner du synes jeg syter, men jeg klager ikke.. Jeg er bare uerfaren på å styre økonomi og ha ansvar for ett barn, så jeg spør om råd. Det er ikke mye med 10 000 i dagens samfunn, men jeg vil så gjerne klare det. Hva må jeg kutte ut? Vi har ikke bil så er avhengig av å handle hver dag. Bruker rester og kaster så og si aldri mat. Ikke lett og si hva du må kutte ut. Aner jo ikke noe om hva dere bruker penger på. MEN anbefaler dere og ta på sekk og forsøke å handle så mye som mulig hver gang dere er i butikken. Skrive handlelister og holde dere til den. Det er en kjennsgjerning at man drar med seg mer hjemme enn man strengt tatt trenger når man handler, og handler man hver dag så blir det jo masse unødvendig. Jeg skriver liste hver lørdag over hva vi skal spise til middag hver dag. Så lager jeg handle liste for hele uka og sper på med melk og småting som dukker opp. Har en liste på kjøleskapet som vi skriver på ting det begynner å gå tomt av så blir ting handlet inn. Sparer masse på å handle få ganger i uka og å holde meg til middagsplanen. Samt og vurdere om vi virkelig trenger ting og tang man har lyst til å kjøpe.
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. april 2012 #15 Skrevet 12. april 2012 Jeg har da ikke sagt at du syter? Men av det du nevner har vi den summen. Vi følger et budsjett og der har vi satt av penger til store utgifter på egen konto, men som sagt, til det du nevner har vi 10.000:) det er vanskelig å skulle kutte ned på ting, men jeg anbefaler virkelig et budsjett:) Neida, du sa ikke det, men jeg blir litt offensiv fordi jeg vet mange klarer seg med lite her i landet. Synes det er vanskelig å snakke om økonomi med venner og bekjente. Er et ømtåelig tema dette. Jeg er ute etter å gjøre det beste ut av ting, men er såklart bekymret for at lille jenta vår ikke skal få alt hun trenger, ernæringsmessig og utstyr.. Ja, jeg skjønner. Men selvom vi har "lite" (for er det egentlig det, eller er vi kravstore) så har alltid ungene hatt det de trenger og enda litt til:) Tror det kommer til å gå fint bare du er litt bevisst på hva dere handler:)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Det går helt fint det. Vi er 4 + en stor hund og lever for 7000 kr. i mnd. inkl. diesel til bilen. Ingen dyre flotte middager eller turer på resturant, men det går. 10.000 kr. bør dere klarer dere fint på ja. Har dere middag hver dag? Jeg tenker at vi må kutte ut mye på matvarefronten..juice, yoghurt osv.. Jepp, vi har middag hver dag. Skriver opp hver uke hva vi skal ha de forskjellige dagene og holder oss til den. En matplan faktisk. Så handler jeg inn en gang i uka og supplerer i løpet av uka med det vi måtte gå tomt for av brød, melk, youghurt etc.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 Vi er familie på 4 (med et flaskebarn) som lever på 9000 i mnd, lever ikke noen luxus, men har det da bra nok, og vi har en bil og en sykkel (jeg har ikke lappen) Hva må dere kutte ut/spare inn på? Har dere middag hver dag? Kan dere spise sunt nok, frukt og grønt? Jeg spør for å lære! Vi kjøper da "billimerkene" på butikken, alt foruten kjøttdeigen, det er samme kvallitet, men billigere. Det er viktig å planlegge middagen på forhånd, og handleturen generelt. Start opp med å føre ukes menyer, tenk billig men sunt likevel (i lengden er sunn mat biligere enn det andre) Før opp handleliste ut ifra hva du har satt opp som middagsmat. Men først så bør du dra til butikken og lære deg priser på matvarene, så du vet hva som er billig for dere å leve på Vi spiser sjeldent det samme to ganger pr uke, blir det igjen rester etter middagen, så fryses dette i passe store bokser, så sønnen vår på 18 mnd har mat uansett hva. Juice er forebeholdt helgen her, noe som er like greit, for det er faktisk værre for tennene enn brus. Yoghurt har vi i hus, men den er forebeholdt til gutten vår, vi kan ta litt av og til, men det er kun om vi har til guttungen. Kjøper da brett med 8 små yoghurter. Passer på å ha frukt og grønnt i huset, frukt kan lett erstatte lunsjen om pengene kniper en mnd, og grønnsakene kan man koke suppe på Sunt, næringsrikt og billig! Når dere handler, så ha med hendleliste, og kjøp KUN det som står på lista, kommer dere på noe som ikke står på lista, men som dere trenger, så kjøp dette dagen etter. Ellers så må dere tenke over forbruket i forhold til klær ol, prioriter ungen sine klær, trenger virkerlig ikke være av de dyreste merkene, forhør dere også med helsestasjonen om arveklær, de pleier å ha kontakt info til mennesker som sitter med klær, leker og utstyr til barn, som de gir bort. Dette er veldig smart, for når de går via helsestasjonen, så er klærne garantert like fine og hele Har dere igjen penger på slutten av mnd, så kan det være smart å overføre de til en sparekonto (om det så bare er 5kroner) så dere har penger til uventede utgifter, eller når dere er helt tom for penger og trenger noe mat eller noe
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 En ting som er helt sikkert er at det hjelper å handle sjelden og mye! Da er det nesten sånn at jeg ville tatt taxi om det er det som må til for å få det til. Vi har begynt med dette nå, og har kuttet matbudsjettet med ca 6000 kr pr mnd! Nå handler jeg ca tre ganger pr mnd og hvis vi trenger så fyller vi på med melk og frukt/grønnsaker underveis. Hvis du kan, så ville jeg reist til Sverige en gang i blant for å handle kjøttvarer, yoghurt, vin osv Brød kan fryses, vi handler som regel 4-5 pr handletur, så går vi ikke tom for det underveis. Pass på at holdbarhetsdato er så langt fremme i tid som mulig, da kan du handle for enda lengre perioder av gangen. Kjøp storpakninger av ting du bruker mye. Handle på tilbud, hvis tilbudene er reelle og det er ting du bruker, ikke bare fordi det er billig feks karbonadedeig på tilbud, kan fryses det også. (her sliter jeg, jeg handler alt for mye tull som ikke blir brukt fordi det er billig ) Ferske grønnsaker er som regel både billigere og bedre enn frosne, når alt kommer til alt. Kjøp klær/sko på tilbud når det er salg, som regel vil du kunne gjette ca størrelse en sesong frem. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Er ikke 10000 ganske bra da? 2500 i uka og dere er bare 3 stk! Hvis dere bruker ca 1500 kr i uka på mat så har dere jo enda 1000 kr igjen. 1500 på mat burde gå! Jeg anbefaler som flere andre her og handle 1 gang i uka, etterhvert så vil du lære deg hvor mye dere behøver. De første gangene er det greit å handle litt for lite istedet for for mye, og heller supplere Skriv middagsliste for 1-2 uker i slengen så har du bedre oversikt Lykke til
MissDawn Skrevet 12. april 2012 #20 Skrevet 12. april 2012 Vi har 4000,- til mat og dagligvarer, og setter resten (2000) på en egen konto, visst vi får større uforutsette utgifter som reparasjoner osv. Slik blir det mer sparing, istedet for at vi tenker at vi har 6000 som må brukes opp. Vi har heller ikke bil og en liten fryser, men vi klarer oss med to-tre handleturer i uka likevel. Det har alt å si for å holde matbudsjettet altså, i tillegg til ukesmeny eller en cirka oversikt over hva vi skal ha i løpet av uka. Handler vi hver dag sprenger vi budsjettet med en gang. Jeg tror det kan lønne seg for deg å gå inn på nettbanken og se hva pengene har gått til de siste tre månedene. Sett opp et før/nå-budsjett og regnskap med ulike poster. Slik de gjør i luksusfellen. Det kan virkelig gi en aha-opplevelse!! Vi fikk sjokk over hvor mye vi klarte å bruke på kaffe på Deli de luca og sushi til middag, det gjorde det lettere å slutte med det!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #21 Skrevet 12. april 2012 Er ikke 10000 ganske bra da? 2500 i uka og dere er bare 3 stk! Hvis dere bruker ca 1500 kr i uka på mat så har dere jo enda 1000 kr igjen. 1500 på mat burde gå! Jeg anbefaler som flere andre her og handle 1 gang i uka, etterhvert så vil du lære deg hvor mye dere behøver. De første gangene er det greit å handle litt for lite istedet for for mye, og heller supplere Skriv middagsliste for 1-2 uker i slengen så har du bedre oversikt Lykke til Takker for gode råd, jeg leser og lærer Er opptimistisk og dette skal jeg klare!
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 12. april 2012 #22 Skrevet 12. april 2012 Vi er 5 stk. 2 voksne, og tre barn på 1, 4 og 11. (Gutten på 11 er periodevis "umettelig") Vi bruker vanligvis ca 1000,- på mat i uka, har et husholdningsbudsjett på 6000,- i mnd, men da er alt av bleier, dopapir, såper og vaskemidler med. Vi har alltid frukt og grønt i hus, og yoghurt, melk, biola og juice. Spiser fisk og kjøtt ca annenhver dag, og har mye grønsaker til de fleste middager. Vi handler max en gang i uka, og som andre her har nevnt; det sparer vi mye på! Passer også på å handle ekstra mat til å putte i fryseren når jeg finner gode tilbud! Brødet smaker best hjemmebakt, men jeg er håpløst dårlig til å komme i gang med bakst...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #23 Skrevet 12. april 2012 Ja det skal vel gå??? Kan ikke skjønne noe annet;= Vi bruker ca 4500 kr på mat i mnd, planlegger ukesmenyer og lager noen måltider i stort kvantum slik at vi kan spise litt rester( fiskegrateng, lasagne, chili con carne, gryteretter- greit å fryse). Lager du pastasalat en dag kan det brukes som lunsj på jobben dagen etter;) Eller så kan man steke noen kyllingfileter å ha ved siden av- da får man brukt opp restene Dere har jo ikke bil, så da slipper dere bensinutgifter.(som er dyrt). Vet ikke om resten av utgiftene deres er lån og sånn, man må jo bare holde impulsen i sjakk og tenke over kjøpene sine Kan jeg spørre hvordan du varmer opp lasagne som har vært fryst. Jeg har prøvd det flere ganger og synes ikke det blir så godt. Har du et godt tips? Ikke hi
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #24 Skrevet 12. april 2012 Samle på regningene en månads tid og skriv opp hvor mye du bruker på hva. Det kan være en aha opplevelse på slutten av månad.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #25 Skrevet 12. april 2012 Ja det skal vel gå??? Kan ikke skjønne noe annet;= Vi bruker ca 4500 kr på mat i mnd, planlegger ukesmenyer og lager noen måltider i stort kvantum slik at vi kan spise litt rester( fiskegrateng, lasagne, chili con carne, gryteretter- greit å fryse). Lager du pastasalat en dag kan det brukes som lunsj på jobben dagen etter;) Eller så kan man steke noen kyllingfileter å ha ved siden av- da får man brukt opp restene Dere har jo ikke bil, så da slipper dere bensinutgifter.(som er dyrt). Vet ikke om resten av utgiftene deres er lån og sånn, man må jo bare holde impulsen i sjakk og tenke over kjøpene sine Kan jeg spørre hvordan du varmer opp lasagne som har vært fryst. Jeg har prøvd det flere ganger og synes ikke det blir så godt. Har du et godt tips? Ikke hi Jeg varmer opp lasagne på stekepanna. Jeg synes den blir enda bedre, får en sprø stekeskorpe og ting blandes seg litt Men det er vel smak og behag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå