Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Etter samtale med foreldrene våre på begge sider bestemte vi oss for å selge leiligheten da vi fikk forskutert noe arv som gjorde at vi kommer til å ha muligheten til å kjøpe noe større og mer egnet. Svigers er medlåntakere på lånet vårt og sa de ville stille opp videre da vi trenger det et par år til. Nå når leiligheten er solgt og vi har bestemt oss for noen steder vi vil kjøpe kommer plutselig svigers og sier de kun vil stille som medlåntakere om vi kjøper leiligheten de har sett seg ut til oss eller noe i samme gata. Dette fordi de mener bestemt at de vet hva som er best for oss og hva vi trenger. Jeg mener derimot at det er vi som må få bestemme hvor vi skal bo, og at de om de skulle legge slike føringer burde ha fortalt det før leiligheten ble solgt. Nå er det jo ingen vei tilbake. Føler at jeg og mannen vet best hva vi trenger i vår familie og hvilke kvaliteter ved et hus vi setter høyest. Burde ikke i få bestemme hvor vi skal bo?
Hannasbananas Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Klart dere skal gå bestemme hvor dere skal bo! Ærlig talt! Som du sier; dette skulle de sagt FØR dere solgte deres gamle leilighet.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Åh, kjære!!! Du tuller?? SELVFØLGELIG skal dere bestemme selv hvor dere skal bo. Uff, for en lei knipe Å havne oppi. Har dere ingen andre dere kan spØrre da? Dine foreldre f.eks? Er det slik at det ikke heter kausjonister lenger? For hvis de bare kausjonerer for en del av lÅnet dere tar opp kan de da ikke mene at de skal bestemme hva dere skal kjØpe?
Gjest 5 andre Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Klart dere skal bestemme selv hvor dere vil bo. Det er allikevel dine svigerforeldres rett å nekte og være medlånetakere. Utrolig kipt som du sier at de ikke la disse føringene i forkant av salget. Da må dere velge hva som er viktigst: Bestemme selv , eller la dem bestemme. Har dere ingen mulighet til å klare det nye lånet selv? Med arv og fortjeneste på forrige leilighet har dere vel litt egenkapital? Kan dere ikke på en pen måte ta opp at dere synes det er leit at de legger føringer, og at dere føler dere selv best egnet til å finne det hjemmet som passer for dere?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 (endret) Tja, dette burde vel ha vært diskutert før salg- kjøpsprosessen ble satt i gang. Det er klart at dere selv bør bestemme hvor dere skal bor, men samtidig ville nok jeg også som medlånetaker insistert på en viss vetorett. Så her må dere rett og slett ha en skikkelig prat med svigers og bli enige om hva de er villige til å hjelpe dere med. Kanskje er de kontrollfreaker som bare vil bestemme over dere eller kanskje har de en mer økonomisk mening bak dette slik at de vil forsikre seg om at dere kjøper noe dere kan klare å betale å leve i. Hva de har som grunn, kan ingen av oss vite. Men det må dere finne ut av og komme til enighet om dersom dere er avhengige av dem. Endret 12. april 2012 av ronja røverdatter
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Det hadde rablet for meg! Så utrolig ufint å komme etter salget med noe sånt! Hva med foreldrene dine da, Hi, har ikke de muligheten til å være medlåntakere? Sa dere noe til de da de kom med dette?
koalita Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Hei dere! Hi her. Jeg skjønner jo at svigerforeldrene mine vil vite at de ikke taper penger på å låne oss penger. Vi har satt opp budsjetter der vi går i overskudd med god margin som banken har godkjent der vi har tatt høyde for en relativt stor renteoppgang. Om det alikevel skulle gå galt kjøper vi i et slikt område at å tape penger ved et salg er nesten umulig. I tilfelle er det omkostninger og meglerutgifter det er snakk om og det er utgifter vi klarer. Vi har en relativt god egenkapital, men siden vi begge er studenter trenger banken sikkerhet på lånet frem til min mann er ferdig om to år. Det er ikke så veldig lang tid det er snakk om og det er ikke økonomien det står på. Objektene de har sett seg ut til oss er dyrere enn de vi ser på selv, og jeg ønsker helst ikke å ha alt for mye lån og flytter heller litt "utenfor" for å få litt mer for litt mindre. Vi snakket med vigerforeldrene våre før vi gikk inn i denne prosessen og jeg var veldig klar på at dette ikke var noe vi forventet at de skulle stille opp på, men at det var viktig for oss at de gav et klart svar på hva de ville stille opp med og hvordan det skulle gjøres. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til denne nye problemstillingen og kjenner at jeg er meget skuffet over at de "bruker" den økonomiske situasjonen som pressmiddel for å "bestemme" over oss. De sier selv at de mener de ser at det vil være bedre for oss å bo der de har sett seg ut at vi skal bo og at de vil strekke seg langt for at vi skal få en av disse. Det er bare at de prioriterer helt motsatt av oss og det er ikke nødvendigvis et sted hvor vi kommer til å trives. Jeg prøver så godt jeg kan å se på dette helt objektivt uten å tenke at dette er leiligheter svigers "tvinger" på oss, men jeg føler oppriktig at de objektene vi selv har funnet er mye riktigere for vår familie. Min familie har allerede strukket seg langt for å hjelpe oss med egenkapitalen og har betydlig mindre å rutte med en svigers. Vi setter oss sammen i dag og prøver å se om det er mulig at jeg i det minste får min halvdel av lånet med medlåntakere på min side, men de klarer ikke hele lånet. Dermed har svigers fortsatt muligheten til å stille seg på bakbena og "bestemme" hvor vi skal bo. Bare for å være helt klar på dette så hadde ikke dette vært et problem sålenge de hadde gjort det klart at de ville stille slike krav da vi snakket med dem FøR salget, men å komme nå som leiligheten er solgt og vi ikke har andre muligheter... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si! Om noen har gode tips til enke fine måter å fremlegge dette til svigers på så de forstår hvilken posisjon de setter oss i så er jeg taknemmelig! Dette er mildt sagt vanskelig...
Cat.68 Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Da hadde jeg gått med på dette og om jeg fortsatt ikke trives om 2 år når mannen din er ferdig og dere kan få lån på egen hånd så hadde jeg solgt, løst ut svigerforeldrene og flyttet dit jeg selv ønsker. Slik det er nå må dere jo uansett bu et sted. Det andre alternativet hadde da vært å leie billigt et sted i 2 år og så flyttet hvor jeg selv ønsket når dere kan låne selve. Det er selvsagt kjipt at disse føringene kommer i etterkant, men veldig lite dere får gjort noe med ser det ut til, så lenge dem mener det er sånn de vil ha det for å låne ut pengene.Vrien situasjon.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Hva er det som gjør at de andre områdene passer dere bedre da? hvis dere har gode argumenter for at det vil være bedre oppvekstkår der for barnebarnen deres ville det kanskje vekke sympatien deres. Men hvis områdene er likverdige med tanke på tilbud for barn og ungdom, og at det er snakk om gode veletablerte områder kan det jo være vanskeligere å finne slike argumenter.
koalita Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Hi her igjen. Aller værst er det at jeg synes det blir vanskelig å være takknemmelig for den hjelpen de faktisk gir oss. Jeg får litt avsmak når de bruker penger som maktmiddel og hadde gitt mye for at det ikke skulle "komme imellom oss". Det er forsåvidt ikke første gangen de bruker den makten som pressmiddel, og jeg håper derfor virkelig at jeg får min halvdel av lånet over på meg så vi ikke er helt avhengige av dem. Jeg gleder meg virkelig til de to årene er over og vi har muligheten til å gjøre som vi selv vil, men hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde vi jo bare bodd her vi bor nå i to år til. Vi besluttet jo å selge på bakgrunn av at vi ønsket å flytte til et sted barna kunne vokse opp slik at de skulle slippe å skifte miljø mange ganger (bare denne ene). De er fortsatt små og et skifte nå ville være mye bedre enn å skifte miljø mange ganger. Om vi flytter nå for to år må vi sansynligvis skifte miljø enda en gang..
Cat.68 Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Ja dere er i en vanskelig situasjon ikke tvil om det, men den ser jo rimlig låst ut og da er det kanskje bedre å tenke på hve dere får gjort en å prøve å overtale dem til noe dem ikke vil være med på med den risikoen at dem ikke vil hjelpe dere i hele tatt. Jeg tenker at dere enten må tenke på å leie noe i nærheeten der hvor dere bur nå slik at ungene ikke må skifte annet miljø en huset de bur i. dvs at det er i samme område hvor dem har kamerater, barnehage osv hvis dem er store nok til å være i det miljøet. Så bestemme selv om 2 år. Så jeg hadde bannet innvendig over hvor unødvnedig det var at det ble slik pga at dem ikke kunne lagt føringene før dere solgte. Hadde ikke giddet gjøre meg til uvenn med svigers for det, fordi dem skal man stross alt ha i livet sitt fremover også og trenger kanskje å ha en god relasjon til dem pga ektefelle og barna. Ellers må dere kanskje vurdere forslaget deres med nye øyne å prøve å se om dere kan se de samme argumentene dem prøver å gi dere. Er det mest at det er dem som legger føringene som skaper motstanden, eller er det rett og slett en plass det vil være utenkelig å bu på, og da har du jo ikke annet alternativ igjenn en løsning nr 1? Men hadde gjort som anonyme over her skrev. Prøv å spille litt på at det vil være bedre levekår for barnebarnen på de andre plassene. Hvis dem nå er bedre for barnefamiljer kan det jo være det som skal til for å endre synet deres. Lykke til uansett hvordan det blir.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Ja dere er i en vanskelig situasjon ikke tvil om det, men den ser jo rimlig låst ut og da er det kanskje bedre å tenke på hve dere får gjort en å prøve å overtale dem til noe dem ikke vil være med på med den risikoen at dem ikke vil hjelpe dere i hele tatt. Jeg tenker at dere enten må tenke på å leie noe i nærheeten der hvor dere bur nå slik at ungene ikke må skifte annet miljø en huset de bur i. dvs at det er i samme område hvor dem har kamerater, barnehage osv hvis dem er store nok til å være i det miljøet. Så bestemme selv om 2 år. Så jeg hadde bannet innvendig over hvor unødvnedig det var at det ble slik pga at dem ikke kunne lagt føringene før dere solgte. Hadde ikke giddet gjøre meg til uvenn med svigers for det, fordi dem skal man stross alt ha i livet sitt fremover også og trenger kanskje å ha en god relasjon til dem pga ektefelle og barna. Ellers må dere kanskje vurdere forslaget deres med nye øyne å prøve å se om dere kan se de samme argumentene dem prøver å gi dere. Er det mest at det er dem som legger føringene som skaper motstanden, eller er det rett og slett en plass det vil være utenkelig å bu på, og da har du jo ikke annet alternativ igjenn en løsning nr 1? Men hadde gjort som anonyme over her skrev. Prøv å spille litt på at det vil være bedre levekår for barnebarnen på de andre plassene. Hvis dem nå er bedre for barnefamiljer kan det jo være det som skal til for å endre synet deres. Lykke til uansett hvordan det blir. Tusen takk! Jeg ønsker ikke å gjøre meg til uvenn med svigers, men føler vel at de gjør det relativt vanskelig etterhvert. Alikevel prøver jeg så godt jeg kan å være hyggelig og sakelig når jeg snakker med dem. De har bestemt seg for et rekkehusfelt der ungene kan løpe imellom husene og ha venner over alt i et bilfritt miljø, så å argumentere med at det ikke er barnevennelig er nok ikke så lett. Men vi bor nå i leilighet med mennesker på alle kanter og jeg som er oppvokst i enebolig føler virkelig at jeg trenger å ha litt plass som er min. Jeg trenger å kunne trekke meg tilbake på mitt eget område. Samtidig ser jeg for meg at det kan være like fint å bo i boligfelt med eneboliger der det også er unger i gata, skog som nærmeste nabo og muligheter for å bli boende resten av livet. Rekkehusene de ser på er akkurat litt små og de familiene jeg kjenner som bor der ønsker seg alle større plass. Jeg ønsker virkelig å kunne flytte nå og slippe å flytte flere ganger, men ser jo nå at det blir vanskelig å få til. Det er absolutt ikke forferdelige plasser de har funnet til oss, vi har vurdert dem nøye selv, men kommet frem til at vi mest sansynlig vil trives bedre andre steder. Denne vurderingen gjorde vi før de la disse føringene, så det er vanskelig å legge det bak seg og "late som" at det er det beste stedet alikevel. Samtidig har de vært veldig nøye med at nå må vi kjøpe et sted hvor vi vil trives og hvor vi kan bo lenge. Håper de ser tvetydigheten i egne utsagn, men det må skje ganske kjapt, for budrunden på objektet vi ønsker oss starter på mandag. Svigers har visst at vi har sett på dette huset i flere uker, men velger altså å komme med dette i siste liten.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 dere valg for hvor dere skal bo ingen andre sin. andre kan komme med ønsker men ikke krav.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #14 Skrevet 12. april 2012 vi hadde en nesten lik situasjon hos oss. vi endte med og flytte lengre unna svigers. kansje dere kan se på hus lengre unna,. skremme svigerforldrene dine litt. dere har ikke penger til noe nærme dem. skrem dem med og ville flytte lengre unna pga nettopp penger. det går utover dem da dem vil ha barnebarn rett oppå seg. noe som er utrolig koselig. kan hende de endrer holdning og stiller opp om dere vil flytte lengre vekk.
Cat.68 Skrevet 12. april 2012 #15 Skrevet 12. april 2012 Håper dem endrer seg for deres skyld. Ser at denne er vanskelig. Klem.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Eller så setter du deg på bakbeina du også og leier ei leilighet uten å diskutere så mye mere hvorfor. Dei skal forstå det veldig godt. Spiller det noe rolle hvordan dei skal ta det. Det er jo dokkes sitt liv! Dem vil nok sikkert ha dokke i nærheta derfor de rekkehusene der...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 vi hadde en nesten lik situasjon hos oss. vi endte med og flytte lengre unna svigers. kansje dere kan se på hus lengre unna,. skremme svigerforldrene dine litt. dere har ikke penger til noe nærme dem. skrem dem med og ville flytte lengre unna pga nettopp penger. det går utover dem da dem vil ha barnebarn rett oppå seg. noe som er utrolig koselig. kan hende de endrer holdning og stiller opp om dere vil flytte lengre vekk. Egentlig skulle jeg gjerne hatt de nærmere da jeg ser at mannen gjerne skulle hatt muligheten til å ta med seg ungene dit av og til. Det hadde nok gjort en del ting mye lettere. Svigers har bosatt seg på andre siden av jordkloden, så om bor i den eller den byen tror jeg ikke vil gjøre den store forskjellen for dem.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 Eller så setter du deg på bakbeina du også og leier ei leilighet uten å diskutere så mye mere hvorfor. Dei skal forstå det veldig godt. Spiller det noe rolle hvordan dei skal ta det. Det er jo dokkes sitt liv! Dem vil nok sikkert ha dokke i nærheta derfor de rekkehusene der... Jeg har nå sett ordentlig på leiemarkedet og det er ingenting vi kan leie i nærområdet til en overkommelig pris. Det er definitivt utleiers marked! Derimot er det et lite gårsbruk som leies ut til naturvennlig familie nærmere skolen egentlig, og veldig landlig og fint beliggende. Kanskje vi skulle tatt en titt der? Det hadde vært veldig deilig å faktisk investere i noe vi vet at vi ønsker om to år (det er tross alt vi som skal sitte med dette lånet til slutt, som tar risikoen og som skal trives der vi velger å bo) når vi kan være uavhengige.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Når det er sånn som du beskriver, tror jeg at jeg ville bitt sammen og leid noe - neste hva som helst i to år og så kan dere kjøpe det dere ønsker dere da. En slikt press som du forteller om, lover ikke godt. Jeg ville ikke ha gått med på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå