Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 I en søskenflokk, der eldstemann tar over slektsgården for så å drive den på ræva..er det ingenting som kan gjøres? Stå å se på å håpe at noen andre i familien har råd til å kjøpe den den dagen den legges ut for tvangssalg?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Odel? Eller er dette bare noe som er blitt gjort? § 28. Odelsløysing og tilbakesøkjing ved brot på bu- og driveplikt Dersom ein odelrettshavar ikkje oppfyller vilkår om buplikt etter konsesjonslova § 5 andre stykket, eller driveplikt etter jordlova § 8, kan andre odelsrettshavarar innan fem år etter at overtakinga fann stad, søkje eigedomen løyst på odel utan hinder av om eigaren måtte ha betre odelsrett. Har eigaren fått eigedomen ved odelsløysing, kan også saksøkte i løysingssaka søkje eigedomen tilbake når vilkår om bu- og driveplikt ikkje blir oppfylte. Det same gjeld om eigaren, før tidsfristen etter første stykket er ute, avhender eigedomen til nokon som ikkje har odelsrett. Som avhending blir også rekna forpakting eller annan liknande total bruksrett. Krav om tilbakesøkjing etter dette stykket står tilbake for odelsrettshavarane sin løysingsrett etter første stykket. Når odelsløysinga eller tilbakesøkjinga er fullført, fell odelsretten for den tidlegare eigaren bort. Er odelsløysinga eller tilbakesøkjinga fullført av nokon som ikkje høyrer til den tidlegare eigaren si line, fell odelsretten bort også for denne lina. http://www.lovdata.n...628-058.html#28
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Hvis du har odelsrett kan du ha rett til å kjøpe gården til odelstakst hvis den blir lakt ut for salg. Da må du også sansynligvis bosette deg på gården og drive den. Jeg kan muligens gi deg noen flere svar om du forteller mer om familieforholdene, hvor lenge gården har vært i familien ol.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Ja, jeg har odelsrett men det er flere før meg i rekken. Søskenene mine er oppe i årene og etablerte andre steder så det er vel ikke så aktuelt for dem. Men de som driver nå har barn som er unge voksne, men av diverse årsaker tviler jeg på at de blir å ta over. Iallfall ikke for å drive gård der, men kanskje for å bo. Hvis det kniper om kan det jo hende noen hoster opp penger slik at ungene får overta. Hva hvis det er mye gjeld på gården? Da vil dem vel måtte selge over odelstakst? Det er en forholdsvis stor gård, vært i familene et par hundre år. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Hvor mye gjeld det er på gården har ingen betydning. Selv om det blir avtalt en høy pris mellom selger og en kjøper utenfor familien vil du ha rett til å overta selve gården til odelstakst. Hvis salget har skjedd er det kjøperen utenfor familien som blir sittende med tapet. En odelstakst er imidlertid ikke så lav som mange ofte tror. Løsøre (maskiner ol) må også kjøpes i tillegg. En forutsettning for at du får kjøpe er at du faktisk vil bo på gården og drive gården. Hvis du har gode grunner vil du kunne få noen års utsettelse før du må gjøre dette, men det vil ikke være godtatt å ha gården som fritidsbolig eller leie den ut før du har bodd på og drevet gården i 5 eller 10 år. Du må melde fra ganske raskt etter et eventuelt salg for at du kan kreve å få overta. Jeg tror det er 6 mnd i de fleste tilfeller, og det er ingen som er pålagt å varsle deg om salget. Du må følge med selv. Du kan heller ikke vente og se om noen av dine eldre søsken, eller barna til dagens eiere ønsker å ta over. Du må ha varslet ditt krav innen fristen uavhengi av hva de andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Ok, takk for svar! Hvis jeg hadde fått muligheten til å overta ville jeg bodd å drevet gården. Jeg vet hvor mye den ble solgt for (odelstakst), de fleste verdiene er tatt ut og tipper på at gjelden nesten er det dobbelte av hva gården opprinnelig kostet. Uten at gården er tilført nye verdier. Det eneste jeg kan gjøre foreløpig er å vente å se hvor lenge det går, uansett hvem andre i familien som tar over blir det nok ikke værre enn det er nå.
Tabitha Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Det er vel mange gårder i landet med mye gjeld, ettersom det er veldig dyrt å bygge nytt. Men hvis det skal fungere må man jo ha en viss inntjening. I teorien kan man opparbeide seg en veldig høy gjeld, men i praksis trenger man penger til å bruke i butikken. Så det vil vel begrense seg selv etter hvert....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå