Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Økonomisk,skatteklasse osv? Vil begge få barnetrygd?
petes Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 ut fra mine kunnskaper så er det to valg: 1. delt omsorg etter lovens krav. Mener man ikke får skatteklasse og annen støtte. Mener man får dobbel barnetrygd da som deles. Mener også at man ikke må ha 50/50 deling, men står fritt til å dele som behager. Bostedsadresse skal visstnok ikke bety noe. 2. En hovedforelder og en med samvær. Da får man den støtten som man tradisjonelt har hørt om. MEN det forutsetter at du har lav nok inntekt. Samværet kan gjerne være 50%. Her spiller bostedsadresse en rolle. Mange med to barn velger dette, og har ett barn på hver sin adresse slik at begge får doble barnetrygder og annen støtte (begge foreldre står jo i samme situasjon). Så kjører man det samværet som behager (begge barna er jo selvfølgelig sammen hele tiden). Som jeg skriver, så skrever jeg "mener", dvs du må verifiserer dette, jeg kan jo ha misforstått noe underveis.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 "2. En hovedforelder og en med samvær. Da får man den støtten som man tradisjonelt har hørt om. MEN det forutsetter at du har lav nok inntekt. Samværet kan gjerne være 50%. Her spiller bostedsadresse en rolle. Mange med to barn velger dette, og har ett barn på hver sin adresse slik at begge får doble barnetrygder og annen støtte (begge foreldre står jo i samme situasjon). Så kjører man det samværet som behager (begge barna er jo selvfølgelig sammen hele tiden)." Det du skisserer her er svindel! Har man 50/50 i realiteten så skal man også ha det på papiret og da er det kun barnetrygd, og eve. bostøtte som alle uansett kan søke på, man har rett på + barnebidrag dersom, mor eller far, tjener vesentlig bedre enn den andre
petes Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 "2. En hovedforelder og en med samvær. Da får man den støtten som man tradisjonelt har hørt om. MEN det forutsetter at du har lav nok inntekt. Samværet kan gjerne være 50%. Her spiller bostedsadresse en rolle. Mange med to barn velger dette, og har ett barn på hver sin adresse slik at begge får doble barnetrygder og annen støtte (begge foreldre står jo i samme situasjon). Så kjører man det samværet som behager (begge barna er jo selvfølgelig sammen hele tiden)." Det du skisserer her er svindel! Har man 50/50 i realiteten så skal man også ha det på papiret og da er det kun barnetrygd, og eve. bostøtte som alle uansett kan søke på, man har rett på + barnebidrag dersom, mor eller far, tjener vesentlig bedre enn den andre Denne her er jeg ganske sikker på. Ta en sjekk med NAV. Det er lov av en hovedforelder å gi 50% samvære med den andre forelderen. Ingen lov som forhindrer det. Er også fullt lov at mor har ett barn og far har det andre bosatt hos seg fast (hovedforelder) og så praktisere 50% besøk. Ingen lov mot det heller. Eneste forskjell er at begge nyter godt av enslig forsørger reglene (er ikke det bra? begge er i samme båt). Og grunnen til at der er slikt at det er definert at barna er på besøk hos den andre forelderen de ikke bor fast hos, siden de ikke har gjort noe avtale om delt omsorg.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Jeg jobber i nav og løsningen med at man har foreldreansvar for et barn hver for å få stønader som enslig forsørger er ikke lov. For at man skal få stønad som enslig forsørger forutsetter dette at man helt klart har mer av omsorgen enn den andre parten. Hvordan man ser på hvem som har omsorgen avhenger av antall SAMVÆRSdøgn pr. uke/måned. Det er ikke av betydning hvem som har foreldreansvar eller hvilken adresse barnet har på papiret. Av en eller annen grunn så er det mange som tror at så lenge man har reg et barn hos hver så har begge status som enslig forørger, og jeg kan ikke forstå hvilken adresse barnet har skal ha med rett til stønader å gjøre? Dersom begge barna i praksis tilbringer like mye tid hos begge foreldre kan ingen av de anses som enslig forørgere. De har derfor ikke rett på stønader fra nav. Begge vil ha rett på en barnetrygd hver og skatteklasse 2 annethvert år.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Jeg jobber i nav og løsningen med at man har foreldreansvar for et barn hver for å få stønader som enslig forsørger er ikke lov. For at man skal få stønad som enslig forsørger forutsetter dette at man helt klart har mer av omsorgen enn den andre parten. Hvordan man ser på hvem som har omsorgen avhenger av antall SAMVÆRSdøgn pr. uke/måned. Det er ikke av betydning hvem som har foreldreansvar eller hvilken adresse barnet har på papiret. Av en eller annen grunn så er det mange som tror at så lenge man har reg et barn hos hver så har begge status som enslig forørger, og jeg kan ikke forstå hvilken adresse barnet har skal ha med rett til stønader å gjøre? Dersom begge barna i praksis tilbringer like mye tid hos begge foreldre kan ingen av de anses som enslig forørgere. De har derfor ikke rett på stønader fra nav. Begge vil ha rett på en barnetrygd hver og skatteklasse 2 annethvert år. Men dersom det ene barnet bor hos mor 60% av tiden og det andre bor hos mor 40% av tiden? Dersom samvÆrsavtalen faktisk sier at det ene barnet bor mer hos den ene enn hos den andre og omvendt? Eller 70/30 prosent for den del. Er jo faktisk en del søsken som er "delt".
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Jeg jobber i nav og løsningen med at man har foreldreansvar for et barn hver for å få stønader som enslig forsørger er ikke lov. For at man skal få stønad som enslig forsørger forutsetter dette at man helt klart har mer av omsorgen enn den andre parten. Hvordan man ser på hvem som har omsorgen avhenger av antall SAMVÆRSdøgn pr. uke/måned. Det er ikke av betydning hvem som har foreldreansvar eller hvilken adresse barnet har på papiret. Av en eller annen grunn så er det mange som tror at så lenge man har reg et barn hos hver så har begge status som enslig forørger, og jeg kan ikke forstå hvilken adresse barnet har skal ha med rett til stønader å gjøre? Dersom begge barna i praksis tilbringer like mye tid hos begge foreldre kan ingen av de anses som enslig forørgere. De har derfor ikke rett på stønader fra nav. Begge vil ha rett på en barnetrygd hver og skatteklasse 2 annethvert år. Men dersom det ene barnet bor hos mor 60% av tiden og det andre bor hos mor 40% av tiden? Dersom samvÆrsavtalen faktisk sier at det ene barnet bor mer hos den ene enn hos den andre og omvendt? Eller 70/30 prosent for den del. Er jo faktisk en del søsken som er "delt". Dersom barnet bor mer hos den ene forelderen slik at mor/far helt klart har mer av omsorgen så kan man anses som enslig forsørger for det ene barnet. Men det forutsetter at man praktiserer det som står i samvÆrsavtalen. Dersom avtalen sier 40/60 men barnet i praksis tilbringer like mye tid hos hver så har man ikke rett på stønad. Nav har blitt strengere når det gjelder stønader til enslig forsørgere fordi det har vÆrt mye misbrukssaker innen området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå