Gå til innhold

Jeg er 175 cm og 100 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

To spørsmål, ett av nysgjerrighet og ett om trening.

Hvilken størrelse vil dere tippe jeg bruker i klær? Sånn vill gjetting, vet det er umilig å vite, vet jeg har ulik størrelse på over- og underkroppen og blablabla..

Og, når en person på 100 kg har begynt å jogge, og ikke klarer å jogge mer enn noen få minutter i strekk engang, er det bare pga dårlig kondis, eller har det også noe med selve vekten å gjøre?

Altså, dersom en person på 100 kilo kilo går ned 30 kilo uten å trene (hypotetisk, jeg har tenkt å legge om livsstilen, ikke slankekurere meg), vil den da automatisk klare å løpe lenger enn da den var 100 kilo?

Takk ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Jeg veier 3 kg mindre enn deg, og er 20 cm lavere.

Jeg greier ikke jogge mer enn halvannet minutt før knærne mine skriker og leggene kjennes ut som de skal brekke på midten.

Jeg bruker 46-48 i klær. Vil gjette du bruker 42-44. Kanskje til og med 40.

Skrevet

finnes jo lettere trening enn jogging. eg er ikkje overvektig men klarer ikkje og jogge langt for det om. vi annbefale svømming :) det er lett og veldig god trim og slanker fort :)

Skrevet

Kommer an på kroppsformen din.

Om du er stor oventil ca 48, 44 nedentil om du er liten

omvendt ved det motsatte :P

Kondis er kondis, denne må trenes opp da det gjelder lungekapasitet og ikke fettet på kroppen.. Er mange store jeg kjenner som har god kondis, men fortsatt veier over 100 kg

Skrevet

To spørsmål, ett av nysgjerrighet og ett om trening.

Hvilken størrelse vil dere tippe jeg bruker i klær? Sånn vill gjetting, vet det er umilig å vite, vet jeg har ulik størrelse på over- og underkroppen og blablabla..

Og, når en person på 100 kg har begynt å jogge, og ikke klarer å jogge mer enn noen få minutter i strekk engang, er det bare pga dårlig kondis, eller har det også noe med selve vekten å gjøre?

Altså, dersom en person på 100 kilo kilo går ned 30 kilo uten å trene (hypotetisk, jeg har tenkt å legge om livsstilen, ikke slankekurere meg), vil den da automatisk klare å løpe lenger enn da den var 100 kilo?

Takk ;)

Jeg er 174 cm og veier 82 kg, jeg bruker str 42 så du må jo naturlig nok ha noe større klær enn meg, 46/48 kanskje.

Det er overhodet ikke anbefalt å jogge når man er såpass overvektig, belastningen på knær og ankler blir vannvittig høy. Ville mye heller svømt, syklet eller gått turer i rask tempo til vekten ble lavere.

Når vekten blir lavere blir det lettere å bevege seg, og etterhvert som du øker lengden på øktene dine enten du sykler eller går vil kondisjonen automatisk bli bedre og du vil kunne holde på lenger.

Skrevet

størrelse 48?? umulig å tippe ;)

Når det gjelder trening, kan jeg gi et klarere svar: Desto tyngre man er, desto mer energi bruker man på å forflytte seg. Du vil derfor automatisk greie å løpe lenger hvis du er 30 kg tynnere selv om du ikke har trent noenting (jeg vet for jeg har prøvd :). I tillegg vil løpingen være mer skånsom for knær, ledd ol når du er lettere. Det er fordi løping er en såkalt vektbærende aktivitet, du bærer din egen vekt, og et hvert nedslag i bakken vil være en belastning for kroppen. Hvis man er tung kan det være en fordel med ikke vektbærende aktiviteter som sykling, svømming, gåing ol. for å unngå skader.

Skrevet

Treffende gjetninger og takk for svar på joggespørsmålet.

Jeg bruker stort sett størrelse 46. Må ha det på underkroppen, kan ha 44 på overkroppen, bortsett fra hvis det er knapper over bysten ;)

Jeg er egetnlig veldig glad i å svømme, og svømte fast før jeg ble overvektig for 5 år siden, men nå tør jeg rett og slett ikke gå i svømmehallen lenger, så det får vente.

Jeg er glad i Step-timer og sykling, men har så lyst til å få forbedret kondisen raskest mulig. Jeg er egentlig veldig glad i å trene, spesielt i jogging, sykling, svømming og dans, men ingenting er gøy når jeg har så dårlig kondis og føler meg så kvapsete. Vil komme raskt i kondisform slik at jeg kan VILLE trene og kose meg når jeg gjør det, slik jeg gjorde før.

Så når jeg da har lest at jogging er det mest effektive for forbrenning tenkte jeg jo på det, men ser at det kanskje er dumt for knærne ja. Sukk :-/

Skrevet

Hva med elipsemaskin (crosstrainer). Veldig effektiv trening uten at du får den veldige belastningen.

Jeg ønsket meg en av mannen min jeg og fikk det ;)

Nå står den i kjelleren og gliser og jeg tråkker ivei med øynene igjen mens jeg ser for med at jeg løper gjennom skogen, hehe.

Skrevet

Hva med elipsemaskin (crosstrainer). Veldig effektiv trening uten at du får den veldige belastningen.

Jeg ønsket meg en av mannen min jeg og fikk det ;)

Nå står den i kjelleren og gliser og jeg tråkker ivei med øynene igjen mens jeg ser for med at jeg løper gjennom skogen, hehe.

Jeg klarer ikke trene hjemme :P

Jeg må ut av døra, enten ut eller på treningssenter, ellers blir det bare tull. Desssuten bor vi på 50 kvadrat uten bod eller kjeller, så jeg vil helst ikke ha en slik stående som kunstverk til alles beskuelse.

Ment akk for tipset, egentlig et godt forslag :)

Skrevet

De har jo elipsemaskiner på treningssenteret da :)

Ellers er vel sykkelen et greit alternativ, der merker du også raskt fremgang. Første turene kommer du ikke til å klare sykle opp en eneste bakke, men etterhvert freser du mil etter mil...

Skrevet

Jeg er lik deg. Samme høyde men noe mer vekt. Jeg sykler nå og det fungerer suverent. Jogger litt av og til med en venninne. Jeg får ikke " lov" av henne å løpe i oppoverbakke, da går jeg. Det fungerer greit og jeg merker fremgang.

Jeg la om kosten til å spise mye mindre midt i februar. Spiser halvparten av det jeg gjorde for ca. Har gått ned snart 15 kg :-D i denne perioden har jeg ikke trent pga vær og livet,men nå er jeg igang igjen og liker det godt :) har gått ned snart 2 str fra 50 til 46 :)

Digger meg selv nå, og beklager jeg kuppet tråden din Hi

Skrevet
Jeg er lik deg. Samme høyde men noe mer vekt. Jeg sykler nå og det fungerer suverent. Jogger litt av og til med en venninne. Jeg får ikke " lov" av henne å løpe i oppoverbakke, da går jeg. Det fungerer greit og jeg merker fremgang. Jeg la om kosten til å spise mye mindre midt i februar. Spiser halvparten av det jeg gjorde for ca. Har gått ned snart 15 kg :-D i denne perioden har jeg ikke trent pga vær og livet,men nå er jeg igang igjen og liker det godt :) har gått ned snart 2 str fra 50 til 46 :) Digger meg selv nå, og beklager jeg kuppet tråden din Hi

Så flink du er!! Nå ble jeg inspirert, det vil jeg også få til.

Mitt største problem er ikke egentlig trening, det liker jeg jo når jeg først får slept meg ut, men jeg strever med å kutte ned på spisingen. Spiser relativt sunt, men alt for mye :(

Hvor mye spiser du i løpet av en dag nå? Sånn ca altså, bare lurer på hvor lite som må til ;)

Applaus til deg!

Skrevet

Hva med pulstimer på treningssenter? D fikk ihvertall fart på kondisen min. Normalt er jeg ca 96-100 kg (gravid nå), og jeg hadde en super periode der jeg klarte å jogge rolig i ett strekk i cirka 45 min. Da passa jeg på å jogge på skogsløyper eller i veikanten for å skåne føttene. Jeg passa på å bytte litt på treningsformene så jeg ikke skulle stagnere og unngå belastningsskader. Synes du er heldig som kan bruke såpass små størrelser, selv må jeg opp i 48 i str, og da begynner utvalget å bli litt snevert. Er 175 cm høy.

Skrevet

Hva med pulstimer på treningssenter? D fikk ihvertall fart på kondisen min. Normalt er jeg ca 96-100 kg (gravid nå), og jeg hadde en super periode der jeg klarte å jogge rolig i ett strekk i cirka 45 min. Da passa jeg på å jogge på skogsløyper eller i veikanten for å skåne føttene. Jeg passa på å bytte litt på treningsformene så jeg ikke skulle stagnere og unngå belastningsskader. Synes du er heldig som kan bruke såpass små størrelser, selv må jeg opp i 48 i str, og da begynner utvalget å bli litt snevert. Er 175 cm høy.

Jeg er medlem på et treningssenter, var veldig flink i høst, men pga tunge studier har jeg ikke klart det siden jul. Skal prøve å komme med på Step med styrke, og så har jeg lyst til å teste sykkel med puls på monitor - men har aldri vært på spinning før, så litt skeptisk.

Jogge 45 min i strekk høres utopisk ut, det får være målet. Gikk en times tur rask gange i skogen i dag, gleder meg til jeg kan jogge samme turen :)

Synes allerede utvalget er stusselig i størrelse 44-46 jeg altså, deprimerende. Og så oppdaget jeg rett førpåske at Cubus pluselig har droppet størrelse 46, så da har jeg enda en butikk mindre å gå i. Jadda. Bare å få av seg noen kilo og centimeter nå ja.

Skrevet

Undrer meg litt på dette med trening.. Jeg kan ikke trene pga problemer med kroppen, kan kun gå rolige spaserturer på maks en halvtime daglig.. Allikevel har jeg nå klart å gå ned 12 kg siden januar, bare ved å spise mindre...Faktisk synes jeg det er lettere å gå ned i vekt nå, enn før da jeg kunne trene, for da var det vanskelig å spise mindre. Jeg unner meg snop og chips i helgene, men spiser sunnere og bytter av og til måltid med GO 123. Har bare gjort dette noen av ukene etter jul. Har alltid vært hellig overbevist om at trening er veien, har alltid vært veldig aktiv og ikke spesielt overvektig men har gått på hardkjør med trening når jeg har villet ned noen kilo. Nå har jeg hatt 25 kg jeg ville blit kvitt pga stor vektoppgang under graviditet, og jeg trives uberdårlig med en stor kropp (synes mange er flotte med store kropper altså) slik at jeg har god motivasjon... Jeg vet ikke jeg, har ihvertfall gått opp et lys for meg ifht slanking siden jeg er for syk til å trene, det er det som går inn munnen som er viktigst, og det har faktisk vært lett å gå ned i vekt uten å trene.

Skrevet
Jeg er lik deg. Samme høyde men noe mer vekt. Jeg sykler nå og det fungerer suverent. Jogger litt av og til med en venninne. Jeg får ikke " lov" av henne å løpe i oppoverbakke, da går jeg. Det fungerer greit og jeg merker fremgang. Jeg la om kosten til å spise mye mindre midt i februar. Spiser halvparten av det jeg gjorde for ca. Har gått ned snart 15 kg :-D i denne perioden har jeg ikke trent pga vær og livet,men nå er jeg igang igjen og liker det godt :) har gått ned snart 2 str fra 50 til 46 :) Digger meg selv nå, og beklager jeg kuppet tråden din Hi

Så flink du er!! Nå ble jeg inspirert, det vil jeg også få til.

Mitt største problem er ikke egentlig trening, det liker jeg jo når jeg først får slept meg ut, men jeg strever med å kutte ned på spisingen. Spiser relativt sunt, men alt for mye :(

Hvor mye spiser du i løpet av en dag nå? Sånn ca altså, bare lurer på hvor lite som må til ;)

Applaus til deg!

Takker og bukker :)

Til frokost spiser jeg ett husman wasa med majones og 2 skiver servelat/skinke eller ost. Til lunsj spiser jeg 1 skive brød med det samme på middag 1 liten potet,1gulrot,1 busk brokoli, 1 busk blomkål og en kjøtt bit feks 1/2 kotelett.

1 skive til kvelds med samme pålegg som ellers. Spiser frukt om jeg er sulten ellers.

Jeg spiser kjempespennende og tygger maten veldig godt. Tar små bit og drikker mye vann eller melk til måltidene. Er jeg lysten på godteri så spiser jeg mat først!

Jeg begynte med dette etter siste omgangsyken når magesekken alt var liten. Lot bare vær å øke magemålet masse igjen etterpå ;)

Spiser godis og kake om jeg har lyst på. Mengdene der har også redusert seg. Selv siden jeg nå blir fort mett/full i magen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...