k1986 Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg kverrulerer på alt mulig allerede nå før barnet mitt er født. Spør og graver rundt på nett om allslags.. Er jo så gøy med forberedelser i ventetiden.... Det jeg lurer på.. Er det noen her som ikke gir kjøtt til sine barn men feks gir noe fisk? Evt som har vegetarianer eller veganer barn (alså verken kjøtt eller fisk)? Skulle likt å evt komme i kontakt med noen :-) Finnes vel sikkert bedre forum til akuratt det men... Får se om det er noen respons her. Jeg selv spiser ikke kjøtt fra noen landdyr, men spiser noe fisk.. Planen er at mitt barn skal ammes lengst mulig, så vokse opp med samme mat som meg fram til han evt bestemmer selv hva han vil ha. Jeg spiser VELDIG sunt og variert og er ikke noe kresen i det hele tatt, mest sannsynlig pga hvor flinke mine foreldre var med middager. Jeg spiser ikke kjøtt pga dyrevern, men er interesert i å snakke med folk som er det av sunnhet, religion eller hva som helst :-) ønsker ikke noen kvasse svar fra noen som mener barn skal ha kjøtt og blablabla. for det stemmer ikke.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Jeg synes ikke det er riktig ovenfor barnet ditt at du skal utelukke kjøtt, Men det er jo ditt valg. Men jo jeg må svare deg krast. Jeg synes det er fint at du skal la barnet spise det samme som deg, men å ikke la barnet få kjøtt synes jeg ikke er bra. Barnet blir anderledes bare for at du er sær. La barnet spise kjøtt i de settingene hvor det er naturlig, på bursdag, i barnehagen osv men at du kun bruker veggis mat hjemme sier jeg ikke noe på. Vil du virkelig at barnet ditt skal bli utelukket fra birsdager etc bli glemt av personalet i barnehagen og sfo og skole for at du ikke vil la han spise kjøtt?
k1986 Skrevet 11. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2012 Velger å ikke svare på ditt innlegg siden du kaller meg sær og ikke generelt tenker over hva du skriver til meg.
k1986 Skrevet 11. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2012 Men kan si såpass at barnet skal få lov til å spise kjøtt i bursdager blandt annet. Barnehage derimot blir noe annet. jeg har jobba i barnehage hvor det var flere vegetarbarn. de ble ikke frosset ut av de andre barna, de fikk vegetarmat, vegetarmelk og generelt alt ble respektert!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Hva mener du? Jeg skrev hva jeg mente og det står jeg for. Jeg har også jobbet på plasser hvor det er barn med ulike krav fra foreldre om hva de skal spise og ikke spise. en ting er når barna blir syke av mat, men bare for at du ikke vil, Da mener jeg du lager unødvenig mer arbeid for personalet.
Jojo x3 Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Tull og tøys ang merarbeid i barnehagen f.eks som personen over her skriver! Det er foreldrene i såfall som får merarbeid i form av å sende med vegetarisk postei (istedet for leverpostei eks) og veg. pølser til pølsefester el lign i barnehagen! Og det er ikke merarbeid for meg. Det er vi i Norge som er sære på dette med vegetarmat, kommer man til utlandet får man vegetarisk som regel overalt! Det er mye mer vanlig å være vegetarianer i mange andre land enn her hjemme. Hehe, blir litt provosert over anti-vegetarianere som tror de vet.... Uansett, jeg har vært vegetarianer hele livet nesten og er kun i voksen alder at jeg har spist litt kjøtt (min mann er ikke vegetarianer). Grunnen til at jeg spiser mest vegetarisk er miljøhensyn, det er sunnere og at det er mer solidarisk overfor resten av verdens befolkning med tanke på hvor ressurskrevende det er å produsere kjøtt. Mine barn spiser lite kjøtt, det vil si kun kyllingfile en sjelden gang og ellers hvis de får kjøtt servert når de er på besøk. De elsker vegetarmaten og spiser mye heller sesam nuggets enn kyllingnuggets f.eks. Vi bruker mye bønner, nøtter, linser, grønnsaker og soyaprodukter. Da jeg begynte med middager (da de var babyer) lagde jeg mat fra bunn og hadde eks linser, avocado og bønner i tillegg til poteter og grønnsaker. Det fins også middagsglass med vegetarisk mat som er greit å bruke når man trenger det lettvint.
k1986 Skrevet 12. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2012 Anonym bruker : I barnehagen jeg har jobba i så handla personalet inn vegetarmat når de handla annen mat.. Det var ingen problem i det hele tatt. Ikke kom med at det er ekstra stress, for det er det ikke. Det er både vegetarianere og allergikere feks som trenger ris\soya\havre melk. Skal kun allergikerne få det men ikke vegetarianerne? eller skal ingen få det? Synes du er litt firkanta i tenkingen... Du og alle andre må jo respektere at ikke alle spiser det dere spiser. Ja jeg er glad for din mening også, men når du kaller meg sær bare for jeg ikke spiser det samme som deg, og at du sier mitt barn vil slite bare for jeg vil gi barnet mest grønnsaker og fisk, men helst ikke kjøtt så synes jeg det er du som er sær... Eller hva enn jeg skal kalle det... jojo x3 barn liker det de er vant med, som dine gjør. Folk sier ofte "jamen du kan ikke tvinge de til å ikke spise kjøtt".. De vil jo ikke savne noe de ikke er vant med. Jeg feks kommer til å gi absolutt minimalt med snop og bruk til barnet mitt, pines det pga det? For meg holder det at han får snop maks en gang i uka og ellers i selskaper og slikt. Det er ikke for jeg tvinger han til noe, det er for jeg har valget hva JEG vil gi mitt barn. Jeg bruker også mye bønner og linser og alt det andre du nevner. Sunn og kjempegod og mettende mat! Jeg har også planer om å lage hjemmelaget mat som du skriver du gjorde. Må jo være både spennende og lærerikt, og så mye sunnere enn å kun få mat fra glass! (jeg kommer nok til å gi fra glass engang iblant da). Uansett, når barn er små skal de ikke ha kjøtt eller melkeprodukter...
k1986 Skrevet 12. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2012 Nå skreiv jeg visst ting litt for skarpt. Beklager det. Ble bare litt irritert over å bli kalt ting og høre at barnet mitt ikke vil få det bra...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Hvorfor skal ikke barn ha kjøtt og melkeprodukter når de er små? Og hva mener du med små egentlig?
maryM Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Jammen godt jeg så denne posten plutselig! Syntes det er synd at det første svaret du får er negativt men dessverre er det slik i uvitende Norge at mange ikke har peiling på hva de snakker om og uttaler seg deretter. Uttalelser som "du kan jo ikke tvinge ungen din til ikke å spise kjøtt" syntes jeg er rar, de "tvinger" jo ungen sin til å spise kjøtt. Barn vet ikke hva kjøtt er og hvis de fikk vite det ville de fleste nekte å spise mener jeg da. Men men, de om det, ikke noe vits å bry seg om slike uvitende Jeg er selv vegetarianer og har dermed ikke noen form for dyr i kostholdet mitt. Spiser egg og melkeprodukter. Sønnen min på 1,6 år har ganske likt kosthold som meg, bare sunnere for han har aldri smakt snop ennå -fremdeles veldig begeistret for babykjeks uten sukker og frukt Utgangspunktet er at jeg ønsker at han skal få ta det valget når han forstår hva kjøtt er, hvorfor vi dreper dyrene, hva som skjer med dem osv. Når det blir er vanskelig for meg å si foreløpig, må nok se det an. Får selvfølgelig vegetarmat i bhg, de er faktisk to der som spiser veg og det er ingen problemer i det hele tatt. I forhold til bursdager har vi ennå i hvert i noen men er ikke noe problem for meg å ta med mat til ham. Bare fordi man velger å gjøre noe annerledes betyr ikke det at man er sær... Dessverre er det jo noen individer som mener det men jeg har heldigvis ikke noen nær kontakt med slike. Ift. kost spiser vi veldig variert og har litt "erstatningsprodukter" med soya og sopp i tillegg til belgfrukter. Jeg har i tillegg valgt å gi omega 3 med DHA og EPA (alge) da det fremdeles er litt uenighet rundt det om detvi får i oss av PHP omega 3 omdanner nok i kroppen. Ble et veldig langt innlegg så husker ikke i farta om det var noe spesielt du spurte om men jeg er ihvertfall glad for å se flere likesinnede
lavendelblomst Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Det kommer til å gå kjempebra! Sønnen min var veggis i nesten to år, og han har ingen plager i forhold til det. (Han er egentlig ikke noe glad i kjøtt heller). Dette er ikke noe problem. Omega 3, får du igjennom udos choice eller lin-frø. Jern er kanskje det jeg hadde mest problemer med, men spinat er utrolig godt. Jeg måtte slutte da jeg fikk problemer under graviditeten med datteren min, men hadde ingen problemer før det. Det finnes så mye god mat. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Jeg selv er ikke vegetarianer. Til det er jeg alt for glad i kjøtt , men jeg har respekt for at andre velger å leve slik. Så lenge du vet hva du driver med, og det virker det jo som om du gjør, så kan barnet ditt helt sikkert få et sundt og godt kosthold på ren vegetarkost. Det jeg imidlertid håper på er at du ikke er like fanatisk som moren til en i min datters barnehage. Datteren hennes skal ikke ha noen animalske produkter. Vi har gitt opp å la henne være med oss hjem etter alle instruksene når det gjelder mat. Det hadde vært helt greit om hun hopper over kjøttet eller fisken og bare spiser poteter og grønnsaker for eksempel, men når jeg får beskjed om at jeg må bruke ny stekepanne etter å ha stekt kjøtt for å sikkre at det ikke er spor av kjøtt i de stekte grønnsakene, når hun ikke kan spise rundstykkene våre siden det er melk i dem og at jeg må kontrolere innholdsfortegnelsen på brødet for å være sikker på at det ikke finnes spor av egg eller melk blir det vansklig. Jeg må bruke egen kniv når jeg skal smøre skiver til henne for å sikkre meg mot rester av smør osv. Da blir det vansklig. Jeg gidder rett og slett ikke å styre så mye for et vanlig hverdagsbesøk. Hvis man er så fanatisk kan det gi noen sossiale problemer for barnet. .
k1986 Skrevet 12. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 12. april 2012 Til anonym : Jeg forhasta meg litt med den kommentaren. Jeg har lest før at barn under ett år helst ikke skal spise kjøtt og ikke drikke kumelk, men det med kjøtt ble jeg litt usikker på, var vel heller at de helst ikke skal ha kjøtt før de er rundt 8 mnd eller noe i den duren. Kumelk skal de aller aller helst ikke drikke før de er minst et år gamle ifølge mange folk inkludert noen "eksperter". For meg sier det seg selv, det med kumelk. Det er jo ikke naturlig for mennesker akkuratt å drikke det så hvorfor skulle babyer hatt det... Er jo en grunn til at så utrolig mange folk ikke tåler kumelk, og at både katter, pinnsvin, hunder mm kan dø av det. Vi er lagd for å drikke den melka vi får fra VåR mor, etterpå er vi lagd for å drikke vann. Men uansett... Kjempeflott med kjekke svar fra folk! Jeg må bort litt så får ikke skrevet noe mer akkuratt nå, men kommer tilbake. Spennende med andre folk med lignende matvaner eller meninger.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #14 Skrevet 12. april 2012 Jeg bryr meg overhodet ikke over om folk er vegetarianere, veganere eller kjøttelskere. Det som er viktig (bortsett fra å sette seg inn i dette med næringsstoffer) er å gi barna et naturlig forhold til mat uansett. Det er viktig at barnas kosthold ikke blir foreldrenes "prosjekt". Barn er jo veldig lojale mot sine foreldre, og dersom de føler at deres kosthold er alfa og omega for mors tilfredshet blir de veldig påvirket av det og kan få et anstrengt forhold til mat. Så uansett hva man velger å gi barnet sitt er det viktig å kunne gi barnet rom får å eksprimentere litt. Kanskje spise kjøtt en periode dersom han/hun føler veldig på det å skille seg ut. La barnet få vite hva dine holdninger og tanker er. Men ikke gjør som feks mange mislykkede/halvt vellykkede idrettstalenter presser barna sine inn i en idrettsgren fra de er små, fordi barna blir deres små "prosjekter" som vie sin eksistens til å gjøre mamma/pappa lykkelig.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #15 Skrevet 12. april 2012 Hvordan kan du sammenligne det å presse barn i idrett med å ønske en type kosthold til barnet sitt? Sammenligner du da dette med at muslimer velger bort å spise gris? At mange jøder velger kocher? Mange indere (husker ikke religion) velger å være vegetarianere? På hvilken måte er det å ville videreføre sine verdier til barnet sitt så galt når det gjelder hva en ønsker å spise? Vil foreldre som ønsker å videreføre sin tro, livssyn eller menneskeverd være "fanatiske" i din sammenheng?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Det er overhodet ikke noe galt i å ville videreføre sine verdier til barnet. Det ønsker jeg jo for mange av mine egne verdier også. Og fanatisk er det absolutt ikke. Vet ikke helt hvor du tok det fra? Det som er viktig er å la barnet få et naturlig forhold til mat. Det er helt greit at noen ikke vil spise gris, at noen vil spise kocher osv. Jeg gjør også mange valg i forhold til hva jeg kjøper inn og serverer her hjemme. Det som er trist er når foreldrene kombinerer mat med følelser. Det gjelder uansett hvilken religion eller sunnhetstankegang man ønsker hjemme hos seg. Hvis foreldrene har den holdningen at barna skal få mulighet til å faktisk utforske religion/regler vil barna kunne finne ut av hva de selv faktisk står for. Og det bør de få gjøre uten at mor eller far er skuffet og legger mye følelser i det (selv om de selvsagt skal formidle hva de mener). Det er så altfor ofte jeg hører voksne si at barna skal selvsagt få velge selv når de blir store nok til det. Men hvordan skal de kunne velge selv hvis de aldri får mulighet til å erfare hva "den andre siden" faktisk innebærer? Når de vet at "den andre siden" vil gjøre foreldrene skuffet og lei seg? Da synes jeg foreldre som sier sånt ikke har tenkt ordentlig gjennom hva de mener med det, og da kan de like gjerne si at "vi vil ikke at han skal få mulighet til å velge selv før han er 18 år for det vil påvirke følelsene våre og forholdet til sønnen vår i altfor stor grad".
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 Jeg er ikke vegitarianer eller noe slikt, spiser akkurat det jeg har lyst å spise. Men til saken, jeg hadde en kjæreste som hadde en mor som var vegitarianer i nesten 30år. De hadde aldri kjøtt hjemme av noe slag, fisk hadde de av og til men ikke mye det heller. Ungene kunne spise kjøtt men som han sa så blei dette veldig rart, for alt smakte så anderledes og de fikk aldri vent seg til noe siden de bare spiste en sjelden gang når de var på besøk. Så han følte seg veldig anderledes og vegret seg for å spise hos andre siden han ikke var vant til slik mat. Han ble mett på en annen måte også. Han ønsket heller ikke å ha venner på besøk hos seg som skulle spise middag hos de siden han ikke orket alle spørsmålene fra vennene sine. Da han var 8år kjøpte han seg en kokebok og kjøpte kjøtt for lommepengene sine, for han ville venne seg til maten som vennene hans spiste. Han laget da mat til han og sine mindre brødre. Så når en 8åring går til dette skrittet sier vel det veldig mye om hvor anderledes han følte seg i helt normale sammenhenger selv om han kunne spise kjøtt selv om det ikke ble laget hjemme. Etter en stund begynte moren å ha kjøtt til middag selv om hun ikke spiste kjøttet. Så det er noe å tenke over hvordan ungene føler det etterhvert iforhold til å bare å ha vegetarmat hjemme og hva vi sier til barna. Sålenge vi ikke har "normalt" kosthold må vi som foreldre være beviste på at det kommer til å komme mange spørsmål og at ungene kan føle seg anderledes, hvordan hver familie løser dette er jo deres sak men det er noe en må tenke over.
Light of my life Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 Vi (jeg, min mann og vår 6 mnd baby) er vegetarianere, nesten veganere, men spiser desverre litt meieriprodukter (hovedsaklig ost) og noe egg siden det er nesten umulig å unngå det hvis du skal tillate deg å spise fx en bolle fra 7/11 en gang i blant. Skriver desverre ang meieriprodukter fordi jeg skulle ønske jeg klarte å kutte det helt. Det er masse forskning som tilsier at vi mennesker ikke trenger melk fra kuer, det er faktisk direkte skadelig for helsen vår. Som du nevner over her: hvorfor i all verden skal vi konsumere en annen rases morsmelk?? Det gir ingen mening.... Det samme gjelder for kjøtt/fisk/egg også. Solid forskning tilsier at et plantebasert kosthold er det aller sunneste - man kan ikke ignorere faktum at mange livstilssykdommer (som diabetes, noen typer kreft, hjerte og kar sykdommer, osteoporose, og sikkert fler jeg ikke kommer på i farten) skyldes overdrevent kjøttkonsum. I tillegg er dyrevelferd en hjertesak for meg. Den som med god samvittighet kan kose seg med kjøtt eller egg når man vet hvordan dyr lider i industriellt dyrehold kan ikke kalle seg et empatisk menneske spør du meg. Med den informasjonen jeg innehar kan jeg ikke med god samvittighet la mitt barn spise kjøtt, og jeg jobber aktivt med å minske meieriproduktkonsumet til hele familien. Jeg lager det meste av mat fra bunnen og er trygg på at både store og små i min familie er mye sunnere enn den gjevne kjøtteter rundtomkring Blir litt matt over noen av svarene du har fått her HI... "nekte barnet kjøtt" "sosiale problemer" osv..... Vel, det vitner kun om uvitenhet spør du meg. Anbefaler alle som vil bli mer opplyste å se filmen "Forks over knives" (www.forksoverknives.com) For mer info og kilder til mine påstander om at meieriprodukter og kjøtt er usunt kan dere sjekke ut FAQ sidene her: www.pcrm.org HI: lykke til som lykkelig og sunn mor til den sunneste vegetar-babyen i barnehagen! Det kommer til å gå strålende skal du se
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Jeg spiser en del fisk og en sjelden gang kjøtt selv, men jeg tenker mye over hvorfor og hvordan. Jeg synes disse tingene er utrolig viktig å ta opp, for hvordan påvirkes egentlig vi som individer / samfunn av at vi spiser enorme mengder fabrikk-oppdrettede dyr som har lidd hele sitt liv. Og ja, jeg snakker om lidelse. Landbruket i dag er noe helt annet enn glade kyr på engene og grisen Grynte står ute i sin binge og sola skinner.. Også i Norge. (Se for eksempel filmen Et lite stykke Norge, dersom noen tviler på dette.) Så dere som snakker om sosial utestenging av barn, har dere tenkt nøye over hvilke offer andre individer har måtte ta for at barna deres skal føle seg mer "vellykket" på skolen? Og hva med merkeklær, voldsspill, sydentur, sminke på skolen og andre ting som "alle de andre" får, må vi bare gi etter for alt så barna våre ikke skal bli utestengt på skolen? Nei, mener jeg. Jeg sender med ungen min soyapølser når de tenner bål i barnehagen, det er ingen som merker forskjell.
Von Hertelhofen Skrevet 12. april 2012 #20 Skrevet 12. april 2012 Jeg er så glad for at noen tok opp dette temaet! Jeg får så mange rare spm når jeg sier at ungen min skal ha et vegetarisk kosthold. Mange tror at ungen går glipp av noe virkelig viktig i livet. For meg er ingenting eklere enn å ta et "lik" i munnen. Et kosthold uten kjøtt er mye sunnere og bedre for mennesker. Jeg er også enig i at kumelk er til for kalven, og ikke mennesker. Jeg har prøvd å være veganer, men er desverre litt for glad i ost;-) du er absolutt ikke sær hi, men fornuftig og gjenomtenkt. Det ER vanskelig å være veggis i norge. Ta gjerne kontakt i innboks hvis du trenger andre veggis råd:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå