Gå til innhold

Har dere en ekstra "buffer-konto"? Og hvor mye penger har dere evt på denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til hvilke utgifter blir det betalt penger fra denne kontoen?

Og har dere også sparekonto utenom dette eller går det for det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilu87
Skrevet (endret)

Vi har spare- og bufferkonto i ett. Har tatt noe derfra til babyutstyr. Pengene skal i hovedsak være en reserve, i krisetilfeller.

Edit: Glemte beløp! Vi har som målsetning å ha minst 20.000 der, men vi sparer så lenge vi har noe å spare :)

Endret av Lilu87
Skrevet

Vi har en bufferkonto, der settes alle tre barnetrygdene inn, så den kontoen vokser med nesten 3000 i mnd. Nå er det 40.000 på den.

Den bruker vi ikke hvis ikke vi virkelig må, men nå har det vært en del uforutsette utgifter på bilen som vi ikke har klart å få inn på de brukskontoen.

Jeg sparer i fond i tillegg som det står 15.000 på. Det brukes ikke i det hele tatt, har veldig gode rentebetingelser som ble opparbeidet den gangen jeg hadde 500.000 på bok. Det var før vi bygde hus og fikk ungene;)

Når vi har 100.000 på bufferkontoen kommer vi til å sette av penger til sparing.. Vi har 3 jenter som kanskje kommer til å ønske seg bunad til konfirmasjonen og de kommer med 2 års mellomrom, så vi må begynne å spare nå, i tillegg til at vi ønsker å hjelpe dem med sertifikatet når den tid kommer.

Skrevet

Har ikke egen bufferkonto, men fleksilån som fungerer som buffer. Her har vi 400 000.

Skrevet

Vi har en felles regningskonto som vi hver måned setter litt mer penger inn på enn vi har i månedlige utgifter, der bygger det seg derfor opp en liten buffer. Disse pengene bruker vi til uforutsette utgifter som når bilen må på verkstedet, oppvaskmaskinen ryker e.l. Akkurat nå står det litt over 10.000,- der i buffer.

Har også to fond som vi setter inn litt penger på hver måned, de pengene er beregnet på større utgifter. Står ca 70.000,- der nå og de skal vi straks løse ut siden vi bor i et gammelt hus og er nødt til å bytte hele kloakksystemet fra huset og til kommunalt avløp denne våren. Det blir dyrt, og da er det greit å ha litt penger på lur.

I tillegg har vi flexilån, så vi bygger jo stadig opp en buffer der også, har mulighet til å ta ut noen hundre tusen der, men sperren for å bruke av disse pengene som jo egentlig er nedbetaling av boliglån er høy. Vi vil helst ikke røre disse pengene, men kan gjøre det i tilfelle krise.

Skrevet

Har en høyrentekonto. Den står det "altfor" mye penger på nå og en del skal brukes til huset. Det er greit å ha minst 100.000 i buffer. Da kan man om så er ha et godt bidrag til ny bil om det plutselig skulle bli aktuelt.

Har egentlig ikke en spes bufferkonto. Passer alltid på at det er litt penger på den kontoen jeg har kort og resten står på høyrentekontoen. Av og til er jeg litt i "minus" der, av og til litt i pluss

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg har en personlig buffer på ca 40 000. Det er mine penger som jeg bestemmer over, men brukes også til fellesskapet, om jeg vil det sånn. Jeg prøver å holde beløpet på dette nivået, og setter inn når jeg kan, får pengegaver etc.

Skrevet

Et godt råd i "gamle" dager var å ha en månedslønning i buffer.

Skrevet

Jeg har en bufferkonto hvor det står 13 000,- nå. Før har den vært oppe i 20 000,- men etter at vi har fått to barn, kjøpt bil og større bolig og jeg har begynt å studere og dermed jobber redusert er det litt trangere. Jeg synes det er mer fornuftig å sette inn ekstra beløp på huslånet enn å ha allverdens stående på sparekonto. Jeg regner med at vi har ca 750 000 i egenandel på huset, og det ville ikke vært noe problem å refinansiere om det skulle dukke opp store utgifter. Jeg har også en bilkonto hvor jeg setter inn 1000,- hver måned til bilutgifter. Der står det 15000,- nå.

Skrevet

Alt for dårlig til å spare! Har en konto hvor det står 90 000, men ettersom vi skal kjøpe hus ryker nok den med overskuddet vi forhåpentligvis sitter igjen med etter salg av leilighet.

Har begynt å spare i fond. Har bare 4000 der. Planen er at vi skal få råd til en hytte en gang i framtiden, men må vi bruke av fondet før så må vi det.

Har felles regningskonto som konstant er tom selv om vi overfører mer enn de faste utgiftene hver mnd. Det kommer alltid en eller annen tannlegeregning, reperasjon av bil eller noe vi bare Måå ha...Som f.eks. en flyreise nå og da :)

Vi har det vel ikke ille økonomisk, men kommer sjelden i pluss likevel. På lønningsdagen er det ut for å fylle handlevogner med god mat og kjøpe utstyr og klær som vi og barna trenger. Det er en lykkelig dag og jeg synes dte er verdt å beholde den lykkelig så lenge vi kan :)

Skrevet (endret)

Vi har 50.000 på felles bufferkonto. Grunnen til dette beløpet er bla at da kommer vi akkurat innenfor en mye bedre rente.

I tillegg har vi en sparekonto med ca 50.000 på nå. Her skal vi fortsette å spare et visst beløp hver måned til båt og div uforutsette regninger. Alt annet over det bestemte sparebeløpet skal gå til raskere nedbetaling av boliglånet.

Endret av Kosedottene
Skrevet

vi har en del ulike kontoer.

en sparekonto hvor vi setter inn 500 kr hver måned til nrk lisens og veiavgift.

en sparekonto som vi sparer til ferier, ting med huset, her blir skatte penger og ferie penger satt inn. samt bonuser. hender vi setter inne ekstra...

en sparekonto som er buffer konto for oss. der er det ikke mye nå pga bil på verksted.. målet vårt er og spare så mye som mulig på denne kontoen.

vi har også enda to ulike bsu kontoer som vi sparer en del på som skal inn i huset når vi er 34 år.

vi har også hver vår sparekonto som vi kan spare på om vi ønsker oss noe spesielt.

jeg setter av litt penger på min innimellom. fint til julegaver, bursdagsgaver,

for oss er det utrolig greit og ha så mange kontoer til ulike ting. da vet man at man har penger til de ulike tingene på ulike kontoer.

ferien her ryker ikke om bilen må på verksted f.eks.

Skrevet

200 000 står på min buffer/sparekonto. liker å vite at om bilen ryker så kan jeg kjøpe ny. eller om noe skjer, så greier vi oss en stund.

bruker av den når jeg trenger det, sånn om jeg har forlite penger en månede, skal på ferie, vaskemarskinen går i stykker osv.

denne måneden tok jeg 10 000 derifra, fordi jeg har sløst så mye denne måneden. men det skjer nesten aldri. men jeg liker å vite at jeg kan om jeg vil

Skrevet

160 000 kr har vi på buffer/sparekonto nå. Bruker å ta derfra hvis det er noe spes, foreks en dyr bilregning, en syden tur...osv.

Ellers har vi fond..sparer kun 600 kr i måned da, men er nå 8000 kr der så bra timing.

Skrevet

Jeg tror jeg har litt over 3000kr akkurat nå på sparekontoen min. Kjøpte meg inn i huset med alle sparepengene mine rett før jul og hadde spart opp en del igjen når bilen var å verksted til langt over 10 000kr.

Pleier å like å ha ca 10 000kr på den kontoen. Vi sparer til bryllup på en annen konto så kan jo ta av dem hvis det var noe.

Ellers er det samboeren som har kontroll på sparekontoen vi har felles og der tror jeg det nærmer seg 100 000 nå igjen etter huskjøp for 1 år siden. Han vil helst ha 2 mndslønner (hans) på den kontoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...